مطالبه مهریه بعد از طلاق- نحوه مطالبه مهریه بعد از طلاق

مطالبه مهریه بعد از طلاق تنها با وجود یک سری شرایط خاص امکانپذیر است و زوجه در صورت وجود شرایط لازم می‌تواند مهریه را که بذل کرده است را به راحتی مطالبه کند.

مهریه یکی از حقوق مالی زوجه در نکاح است که با موجب قانون می‌تواند ار زمان که بخواهد آن را از مرد مطالبه کند و زوج موظف به پرداخت مهریه او می‌باشد.

گاهی اوقات در زندگی مشترک اتفاقاتی رخ می‌دهد که زوجین قادر به ادامه زندگی نیستند، بنابراین تصمیم می‌گیرند از یکدیگر جدا شوند دادخواست طلاق ممکن است به صورت توافقی یا از طرف مرد یا از طرف زن باشد که هر یک از این نوع طلاق‌ها شرایط خاص خود را دارند، گاهی اوقات زن در پروسه طلاق برای روند سریع‌تر طلاق اقدام به بذل حقوق مالی خود از جمله مهریه می‌کند حال شاید این سوال برای شما مطرح شود که چگونه اقدام به مطالبه مهریه بعد از طلاق کند؟

در این مطلب از نوین وکیل می‌خواهیم شرایط مطالبه مهریه بعد از طلاق و نحوه مطالبه را برای شما بیان کنیم با ما همراه شوید.

شرایط مطالبه مهریه بعد از طلاق

اگر زن به هر دلیلی در پروسه طلاق موفق نشده است که مهریه خود را مطالبه کند می‌تواند پس از طلاق برای مطالبه مهریه اقدام کند که در این صورت باید شرایط لازم برای مطالبه وجود داشته باشد.

مهم‌ترین شرط برای مطالبه مهریه این است که مهریه ارزش مالی داشته باشد تا بتواند براساس آن اقدام به مطالبه کرد یعنی به میزان ارزش مالی او مرد را موظف به پرداخت کنند.

دومین شرط برای مطالبه مهریه این است که معلوم و مشخص باشد در صورتی که مهریه ارزش مالی نداشته و میزان آن معلوم و مشخص نباشد نمی توان بعد از طلاق برای مطالبه آن اقدام کرد.

شرایط مطالبه مهریه بعد از طلاق بائن

طلاق بائن طلاقی است که زوجه مالی را به ارزش مهریه یا کمتر یا بیشتر از مهر خود به مرد می‌بخشد تا برای طلاق راضی شود در این نوع طلاق مدت زمان عده وجود دارد و در صورتی زن می‌تواند اقدام به مطالبه مهریه کند که از بذل آن صرف نظر کرده و درخواست مطالبه آن را نماید که در این صورت قانون نیز به مرد اجازه می‌دهد تا به زن مراجعه کند.

به طور کلی شرایط مطالبه مهریه بعد از طلاق بائن این است که زوجه از بذل مهریه خود صرف نظر کند و دادخواست مطالبه مهریه را از طریق دادگاه به همسر خود ارسال نماید.

شرایط مطالبه مهریه بعد از طلاق رجعی

در طلاق رجعی مرد می‌تواند در زمان عده به همسر خود رجوع کند و به زندگی مشترک خود ادامه دهند در صورتی که زن خواستار مطالبه مهریه خود باشد ابتدا باید دو شرط مهم یعنی ارزش مالی و معین بودن مهریه وجود داشته باشد تا زوجه بتواند به صورت قانونی برای مطالبه مهریه اقدام کند.

برای مطالبه مهریه بعد از طلاق رجعی زوجه باید دادخواست را مبنی بر مطالبه مهریه تنظیم کند و در دفاتر خدمات قضایی به ثبت برسانند تا از طریق دادگاه به زوج ابلاغ و او را موظف به پرداخت مهریه کنند.

 شرایط مطالبه مهریه بعد از طلاق توافقی

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که ممکن است برای شما کاربران عزیز مطرح شود این است که شرایط مطالبه مهریه بعد از طلاق توافقی چیست؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که طلاق توافقی طلاقی است که زوجین هر دو با یکدیگر تصمیم می‌گیرند تا به زندگی مشترک خود پایان دهند، بنابراین باید در خصوص امور مالی و غیر مالی با یکدیگر توافق و در قالب توافقنامه‌ای به دادگاه ارائه دهند و دادگاه به تصمیم زوجین احترام می‌گذارد و دخالتی در تصمیم‌گیری ان‌ها نخواهد کرد.

مهریه نیز از امور مالی است که زوجین باید درباره ان توافق کنند و دادگاه براساس تصمیم آن‌ها عمل می‌کند بنابراین چون در خصوص مهریه دو انسان بالغ و کامل تصمیم گرفتند نمی توانند پس از طلاق تصمیم خود را عوض کنند به طور کلی مطالبه مهریه بعد از طلاق توافقی امکانپذیر نیست.

نحوه مطالبه مهریه بعد از طلاق

در قسمت‌های قبل شرایط مطالبه مهریه بعد از طلاق را بیان کردیم در این بخش از مقاله می‌خواهیم نحوه مطالبه مهریه بعد از طلاق را توضیح دهیم.

برای مطالبه مهریه زوجه باید دادخواستی را تنظیم کند و در دفاتر خدمات قضایی آن را به ثبت برساند سپس از طریق سامانه پیامکی یا سامانه ثنا زمان دادرسی ابلاغ می‌شود.

زوجین باید در این جلسه حاضر شوند و زوجه باید دلایل اجرا گذاشتن مهریه پس از طلاق را بیان کند که در صورت وجود دلایل محکمه پسند دادگاه حکم پرداخت مهریه را صادر خواهد کرد و زوج موظف است در آن بازه زمانی برای پرداخت مهریه اقدام کند.

همچنین مطالعه کنید:انتقال اموال قبل از مطالبه مهریه- جرم انتقال اموال قبل از مطالبه مهریه

مدارک لازم برای مطالبه مهریه بعد از طلاق

همانطور که می‌دانید ثبت هر دادخواست حقوقی در دفاتر خدمات قضایی باید مدارکی را نیز ضمیمه دادخواست کنید، در این بخش از مقاله می‌خواهیم مدارک لازم برای مطالبه مهریه بعد از طلاق را بیان کنیم که عبارتند از:

  • مدارک هویتی زوج و زوجه
  • سند ازدواج یا رونوشت آن
  • برگه طلاق یا سند طلاق

 مراجع صالح برای مطالبه مهریه بعد از طلاق

مراجع صالح برای مطالبه مهریه بعد از طلاق دادگاه خانواده است و زوجه از طریق دادگاه خانواده می‌تواند برای مطالبه مهریه اقدام کنند اما از طریق اداره اجرای ثبت نیز می‌توان برای مطالبه مهریه اقدام کرد، از آنجاکه عقدنامه یک سند رسمی است و زوجه می‌تواند از این طریق برای مطالبه مهریه اقدام کند و برای اینکه مانع فرار مرد از پرداخت مهریه شود تامین خواسته از اموال منقول و غیر منقول مرد را خواستار باشد تا در صورت امتناع زوج از پرداخت مهریه زوجه بتواند با توقیف اموال زوج و به مزایده گذاشتن آن مهریه خود را وصول کند.

هزینه مطالبه مهریه بعد از طلاق

 هزینه مطالبه مهریه بعد از طلاق شامل هزینه‌های تنظیم و ثبت دادخواست در دفاتر خدمات قضایی و هزینه دادرسی پرونده طلاق می‌شود.

نمونه دادخواست مطالبه مهریه

خواهان: …. (نام خودتان)

خوانده: …… (نام زوج)

وکیل یا نماینده قانونی: …. (در صورت داشتن وکیل، نام و نام خانوادگی نوشته می‌شود)

 

تعیین خواسته و بهای آن: تقاضای محکومیت خوانده به پرداخت مبلغ ……. ریال (تعداد… سکه تمام بهار آزادی مقوم به مبلغ …….. ریال ) به عنوان مهریه به نرخ روز با احتساب کلیه خسارات قانونی اعم از هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل

 

دلایل و منضمات دادخواست: 1 ) فتوکپی مصدق کارت ملی  2 ) فتوکپی مصدق سند نکاحیه

ریاست محترم دادگاه عمومی شهرستان…………

با سلام، احتراما به استحضار می‌رساند اینجانب به دلالت سند نکاحیه شماره ……… تنظیمی در دفتر رسمی ازدواج شماره …… درتاریخ ……… بهعقد نکاحرسمی و قانونی خوانده در آمدم . که وفق مفاد مندرج در عقدنامه تعداد ……… سکه طلای بهار آزادی ( مبلغ …… ریال ) به عنوان مهریه بر ذمه خوانده تعیین و توافق گردید . با عنایت به اینکه، با وجود ارسالاظهارنامه مطالبه مهریه، تاکنون اقدامی در جهت پرداخت آن ننموده است .

فلذا درخواست اتخاذ تصمیم شایسته به صدور حکم بایسته دائر به وصول مهریه به اینجانب به نرخ روز (بر اساس شاخص بانک مرکزی) با احتساب کلیه خسارات قانونی اعم از هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل مورد استدعاست.

می توانید مشاهده کنید: دادخواست مطالبه مهریه- نمونه دادخواست مطالبه مهریه

کلام آخر

به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی که در خصوص مطالبه مهریه بعد از طلاق در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد چنانچه در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما و تماس بگیرید و از آن‌ها راهنمایی دریافت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *