مطالبه مهریه از ورثه- نمونه رای مطالبه مهریه از ورثه

مطالبه مهریه از ورثه در صورتی امکان پذیر است که زوج فوت شده باشد و در این صورت زوجه باید برای مطالبه مهریه دادخواستی را به ورثه زوج ارسال کند.

در واقع زوجه با ارسال دادخواست به ورثه از آن‌ها خواستار است که قبل از تقسیم ارث مهریه او را از اموال منقول و غیر منقول زوج جدا کرده و به او دهد برای این کار لازم که زوجه از طریق قانون اقدام کند.

در این مطلب از نوین وکیل می‌خواهیم نمونه رای مطالبه مهریه از ورثه را برای شما بیان کنیم.

مطالبه مهریه از ورثه

مطالبه مهریه از ورثه زمانی محقق می‌شود که همسر زوجه فوت شده و اموالی از او باقی مانده که مطابق با قانون به ورثه درجه یک و درجه دو می‌رسد، بنابراین اگر زوج در زمان حیات برای پرداخت مهریه زوجه اقدام نکرده باشد پس از فوت زوجه می‌تواند برای وصول مهریه از طریق ورثه اقدام کند.

برای این کار اولین شرط این است که اموالی از فرد متوفی باقی مانده که ارزش مالی دارد در این صورت زوجه می‌تواند با ایجاد طرح دادخواست در دادگاه برای مطالبه مهریه از ورثه اقدام کند.

نحوه مطالبه مهریه از ورثه

در این بخش از مقاله می‌خواهیم نحوه مطالبه مهریه از ورثه را برای شما بیان کنیم.

برای مطالبه مهریه از ورثه باید از طریق دادگاه اقدام کند برای این کار باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کند و دادخواستی را مبنی بر مطالبه مهریه از ورثه تنظیم کند و با پرداخت هزینه‌های جانبی آن را به ثبت برساند.

پس از آن دادگاه دو طرف دعوی را احضار می‌کند که زوجه باید با ذکر دلایل و مدارک خواستار مطالبه مهریه از ورثه باشد، در چنین شرایطی چون مهریه زوجه جزء بدهکاری فرد متوفی محسوب می‌شود بر تقسیم ارث ارجحیت دارد، بنابراین قاضی دستور بررسی اموال فرد متوفی و جدا کردن میزان مهریه زوجه را صادر خواهد کرد.

همچنین مطالعه کنید:مطالبه مهریه بعد از طلاق- نحوه مطالبه مهریه بعد از طلاق

مدارک لازم برای مطالبه مهریه از ورثه

همانطور که می‌دانید طرح هر دعوی نیازمند ثبت دادخواست در دفاتر خدمات قضایی می‌باشد که باید مدارک مهم و لازم را نیز ضمیمه دادخواست کنید، در این بخش از مقاله می‌خواهیم مدارک لازم برای مطالبه مهریه از ورثه را برای شما بیان کنیم که عبارتند از:

  • مدارک هویتی زوجه( شناسنامه و کارت ملی)
  • مدارک هویتی زوج( شناسنامه و کارت ملی)
  • گواهی فوت زوج
  • رونوشت یا سند ازدواج

نمونه رای مطالبه مهریه از ورثه

در این بخش از مقاله می‌خواهیم نمونه رای مطالبه مهریه از ورثه را برای شما ارائه دهیم.

درخصوص دعوی خانم ……… فرزند …….. بطرفیت اقای ………. فرزند علی و خانم …………فرزند ………… بخواسته مطالبه مهریه به نرخ روز(سال فوت)بشرح دادخواست تقدیمی و مستندات پیوست با این توضیح که خواهان در متن دادخواست و اظهارات خود در جلسه دادگاه اظهار داشته که همسرش در سال۷۸ در اثر سانحه تصادف فوت نموده و مقصر حادثه محکوم به پرداخت یک فقره دیه کامل در حق وراث ایشان گردیده و لذا با توجه به اینکه همسرش ماترک دیگری به غیر از دیه ندارد، تقاضای الزام خواندگان را به پرداخت مهریه به نرخ سال فوت از ایشان را نموده است . خواندگان نیز متّفقاً در جلسه دادگاه اظهار داشته اند در صورت مجوز شرعی و قانونی مبنی بر پرداخت مهریه از دیه با خواسته خواهان موافق هستیم. لذا دادگاه با التفات به مجموع اوراق و محتویات پرونده تحقیقات انجام شده و مدارک پیوست با عنایت به اینکه مهریه زوجه وجه نقد بوده و عندالمطالبه و بعنوان یک دیه بر عهده شوهر مستقر گردیده و زوجه نیز قانونا حق دارد با توجه به ترقی قیمت‌ها و افزایش نرخ تورم و قیمت شاخص قیمت سال وقوع عقد با زمان مطالبه مهریه ان را با نرخ روز مطالبه نماید (و با توجه به اینکه مالکیت ورثه نسبت به ترکه متوفی مستقر نمیگردد مگر پس از اداء حقوق و دیون متوفی ادا گردد و با توجه به اینکه مهریه زوجه از طلب‌های ممتاز محسوب می‌گردد و با امعان نظر در اینکه وفق فتوای معتبر از فقها دیه نیز جزو ماترک متوفی محسوب و نسبت به سهم الارث ما بین وراث تقسیم میگردد و با توجه به اینکه خواندگان نیز دلیلی را مبنی بر پرداخت مهریه خواهان توسط مورثشان به دادگاه ارائه ننموده اند لذا دادگاه خواسته خواهان را موجه تشخیص و مستندا به تبصره الحاقی ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی و ماده ۳ آئین نامه اجرائی قانون الحاق یک تبصره به ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی و با توجه به تغییر شاخص قیمت سالانه توسط بانک مرکزی حکم به الزام خواندگان به پرداخت مهریه خواهان به نرخ سال فوت (سال ۷۸) به مبلغ شصت و دو میلیون و یکصد هزار ریال از دیه مرحوم ……فرزند …… در حق خواهان صادره و اعلام می‌دارد رای صادره حضوری و ظرف ۲۰ روز پس از ابلاغ قابل تجدید نظر خواهی در محاکم تجدید نظر استان ……….. می‌باشد.

کلام آخر

به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی که در خصوص نمونه رای مطالبه مهریه از ورثه در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد‌، چنانچه در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید و از آن‌ها راهنمایی دریافت کنید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *