انتقال اموال قبل از مطالبه مهریه- جرم انتقال اموال قبل از مطالبه مهریه

انتقال اموال قبل از مطالبه مهریه توسط زوج برای این است که از پرداخت مهریه زوجه به صورت کامل خود داری کند.

مهریه حق قانونی زن می‌باشد و تحت هر شرایطی می‌تواند از همسر خود دریافت کند اما در برخی از موارد مردان برای فرار از پرداخت مهریه به همسران خود به دنبال راه‌های مختلفی هستند و ممکن است برای فرار از پرداخت مهریه دست به هر کاری بزنند، یکی از اقداماتی که معمولا مردان برای عدم پرداخت مهریه انجام می‌دهند، انتقال اموال قبل از مطالبه مهریه می‌باشد.

در این مطلب از نوین وکیل می‌خواهیم انتقال اموال قبل از مطالبه مهریه و راه‌های جلوگیری از این کار را برای شما بیان کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

منظور انتقال اموال قبل از مطالبه مهریه چیست؟

مهریه یکی از تعهدات مالی زوج به زوجه است اما ممکن است زوج به این تعهد خود عمل نکند و هنگامی که زوجه برای مطالبه مهریه اقدام می‌کند زوج برای فرار از این دین اقدام به انتقال اموال خود به دیگری کند تا شاید با استفاده از این روش از پرداخت مهریه معاف شود.

در اینصورت مزد به صورت غیر واقعی اموال خود را به فروش می‌رساند یا بدهکاری غیر واقعی ایجاد می‌کند تا فرد طلبکار که غالبا مورد اعتماد مرد است نسبت به جلب کلیه اموال او اقدام کند و به این شکل هیچ مالی برای اخذ مهریه زن باقی نماند و در نهایت هیچ مالی برای اخذ مهریه زن باقی نمی ماند.

آیا انتقال اموال قبل از مطالبه مهریه جرم تلقی می‌شود؟

حال شاید این سوال برای شما مطرح شود که آیا انتقال اموال قبل از مطالبه مهریه جرم تلقی می‌شود؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که معامله برای فرار از دین جرم است و مجازاتی را نیز در پی دارد براساس ماده ۴ نحوه اجرای محکومیت ‌های مالی اگر شخص برای فرار از دین و تعهدات مالی اموال خود را به شخص دیگری انتقال دهد در عمل جرم محسوب می‌شود و مجازات وی حبس تعزیری دارد و چنانچه فرد با علم و اطلاع قبلی چنین معامله‌ای را انجام دهد شریک جزم تلقی می‌شود وه در این صورت باید عین مال و مال تلف یا انتقال شده به عنوان جریمه پرداخت کند و به شخص متقاضی بدهد.

به طور کلی انتقال اموال قبل از مطالبه مهریه با هدف فروش واقعی فرار از دین محسوب نمی شود و جرم و مجازاتی ندارد، اما اگر هدف از انتقال عدم پرداخت مهریه باشد جرم تلقی خواهد شد.

مجازات فردی که اقدام به انتقال اموال قبل از مطالبه مهریه کند؟

همانطور که در قسمت قبل نیز اشاره کردیم مطابق با ماده ۴ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی اگر فردی برای فرار از بدهی اموالش را به دیگری انتقال دهد و معامله صوری انجام داد در واقع جرم انجام داده و این فرد مجرم به حبس تعزیری محکوم می‌شود.

همچنین براساس این قانون اگر فرد طرف معامله نیز با آگاهی قبلی نسبت به این کار اقدام کرده باشد در واقع شریک جرم محسوب می‌شود و در این صورت بدهی که میزان مهریه است از اموال طرف مقابل معامله اخذ می‌شود.

آیا انتقال اموال قبل از مطالبه مهریه فرار از دین می‌باشد؟

حال شاید این سوال برای شما مطرح شود که آیا انتقال اموال قبل ای مطالبه مهریه فرار از دین می‌باشد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که اگر انتقال اموال قبل از مطالبه مهریه، قبل از دادخواست مطالبه مهریه توسط زوجه باشد خیر، فرار از دین محسوب نمی شود، اما اگر انتقال اموال بعد از مطالبه مهریه باشد و زن بتواند ابطال معامله را ثابت کند فرار از دین محسوب می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت- نحوه مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت

زوجه چگونه می‌تواند از انتقال اموال برای فرار از مهریه جلوگیری کند؟

یکی از سوالات مهمی که برای کاربران مطرح می‌شود این است که زوجه چگونه می‌تواند از انتقال اموال برای فرار از مهریه جلوگیری کند؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که زوجه قبل از اجرا گذاشتن مهریه خود باید با یک وکیل متخصص در این حوزه مشورت کند تا بتواند با آگاهی مراحل قانونی مطالبه مهریه را طی کند تا مبادا در این فرصت زوج با استفاده از معامله صوری یا بدهکاری صوری نسبت به انتقال اموال قبل از مطالبه مهریه اقدام کند.

انتقال اموال از سوی زوج می‌تواند قبل یا بعد از دادخواست مهریه صورت گرفته باشد در صورتی که مرد پس از دادخواست مطالبه مهریه نسبت به فروش اموال اقدام کرده باشد زن باید به دادگاه دادخواست ابطال معامله ارسال کند و با استفاده از مدارک و اسناد معامله را لغو کند.

همچنین زوجه می‌تواند در حین دادخواست مطالبه مهریه، درخواست تامین خواسته ( توقیف اموال مرد) را نیز به دادگاه ارائه دهد تا دادگاه با صدور قرار تامین خواسته مانع فروش یا انتقال اموال مرد شود.

دادخواست مطالبه کردن مهریه و توقیف اموال مرد

خواهان: …………….. نام پدر: …………….. شغل: …………….. محل اقامت: ……………… .

خوانده: …………….. نام پدر: …………….. شغل: …………….. محل اقامت: ……………… .

وکیل: …………….. نشانی: …………….. .

تعیین خواسته و بهای آن: تامین خواسته (تامین خواسته مبنی بر مطالبه مهریه به میزان …………….. عدد سکه تمام بهار آزادی)

دلایل و منضمات:

وکالت نامه به شماره……….. مورخ ……….. میزان تمبر مالیاتی به مبلغ ……….. ریال باطل شد.

شناسنامه به شماره ….. مورخ ……..

رونوشت سند ازدواج به شمار………….. مورخ ………..

متن دادخواست مطالبه مهریه و توقیف اموال

ریاست محترم دادگاه خانواده

با سلام

احتراماً به استحضار عالی می‌رساند، مستند به سند نکاحیه شماره …………….. صادره از دفتر ازدواج شماره …….. تهران، موکل در تاریخ …………….. با میزان …………….. عدد سکه تمام بهار آزادی به عقد دائم خوانده محترم در آمده اند. لذا با تقدیم دادخواست تامین خواسته نسبت به مهریه مندرج در سند نکاحیه و نظر به فوریت امر مستند به بند الف ماده ۱۰۸ و بخش اخیر ماده ۱۱۷ قانون آیین دادرسی مدنی تقاضای صدور تامین خواسته و به جهت حساسیت و فوریت امر و بیم اخفای اموال از سوی خوانده، اجرای آن پیش از ابلاغ از محضر عالی مورد استدعاست.

مضافاً اینکه دادخواست اصلی مربوط به مطالبه مهریه فوق الاشاره ظرف مهلت مقرر قانونی پس از صدور قرار تامین خواسته تقدیم حضور عالی خواهد شد.

با تشکر

می توانید مقاله  مهریه به نرخ روز- محاسبه مهریه به نرخ روزرا در سایت ما مطالعه کنید.

کلام آخر

به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی که در خصوص انتقال اموال قبل از مطالبه مهریه بیان کردیم برای شما مفید باشد چنانچه در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید و از آن‌ها راهنمایی دریافت کنید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *