موارد فسخ قرارداد اجاره از سوی مستاجر

یکی از قراردادهای رایجی که امروز با چالش‌های زیادی مواجه می‌شود قرارداد اجاره استو یکی از موار ‌های چالش برانگیز فسخ قرارداد اجاره است، فسخ قراداد ازهم از سوی موجر هم از سوی مستاجر امکان پذیر است، اما باید مطابق با قانون اقدام به فسخ قرارداد کنند.

همانطور که می‌دانید قرارداد اجاره یک عقد لازم است و برای فسخ آن باید به شرایط و مواردی که در قانون ذکر شده است استناد کرد، به طور مثال ممکن است که موجر عین مستاجره را به مستاجر تحویل نداد که در این صورت مستاجر حق فسخ قرارداد را دارد و می‌تواند ملک را نیز تخلیه کند.

در این نوشتار میخواهیم موارد فسخ قرارداد اجاره از سوی مستاجر و نحوه فسخ قرارداد از سوی مستاجر را بررسی کنیم پس با نوین وکیل همراه شوید.

فسخ اجاره چیست؟

فسخ اجاره یعنی یکی ازطرفین قرارداد موجر یا مستاجر تصمیم بگیریدکه پیش از پایان قرارداد اجاره بایک دلیل قانونی اقدام به فسخ قرارداد کند.

قانون برای جلوگیری از بروز هرج و جرج قوانین یرابرای فسخ مطرح کرده است که طرفین با استفاده از انها می‌توانند اقدام به فسخ قرارداد کنند.قوانین فسخ اجاره برای موجر و مستاجر متفاوت می‌باشد و هرکدام طی شرایط خاصی می‌توانند اجاره را فسخ  کنند.

اگرموجر یا مستاجر در هنگام نوشتن اجاره نامه شرایطی را برای فسخ قرارداد در نظر گرفته باشند و آنرا امضا کرده باشند طرفین برای فسخ قرارداد می‌توانند به اجاره نامه رجوع کنند.

موارد فسخ قرارداد اجاره از سوی مستاجر

مطابق با قانون موارد فسخ قرارداد اجاره ازسوی مستاجر شامل موارد زیر می‌شود:

  • هر گاه مشخص شود عین مستاجره در حال اجارا دارای عیب است.
  • در صورتی که موجر عین مستاجره را به مستاجر تحویل ندهد.
  • اگر مدت زمان اجاره بر اثر یک حادثه یا به صورت جزی تلف شود مستاجر حق فسخ قرارداد را دارد.
  • اگر در مدت زمان اجاره ملک نیاز به تعمیرات داشته باشد و تاخیر در انجام دادن ان باعث ضرر موجر شود، مستاجر نباید مانع این تعمیراتشود و اگر در مدت تعمیرات نتواند از تمام یا قسمتی از ملک استفاده نکند در این صورت مستاجر حق فسخ قرارداد را دارد.
  • اگر عین مستاجره با اوصافی که در اجاره نامه قیده شده مطابقت نداشته باشد.
  • هنگامی که در اجاره نامه مستاجر حق فسخ قرارداد را داشته باشد.

در صورت وجود هر یک از موارد فوق مستاجر می‌تواند اقدام به فسخ قرارداد کند.

 

نحوه فسخ قرارداد از سوی مستاجر

نحوه فسخ قرارداد از سوی مستاجربدین صورت می‌باشد که مستاجر می‌تواند با استناد به یکی از موارد فوق قرارداد اجاره را فسخ کند، در صورتی که مستاجر قصد تخلیه ملک را دارد موظف است که یک ماه پیش از تخلیه به موجر اطلاع بدهد، همچنین اگر موجر عین مستاجره را تحویل نگیرید، مستاجر می‌تواند به دادگاه محلی برود واینکه ملک را تخلیه کرده از دادگاه درخواست تامین دلیل کند و کلید را به دادگاه تحویل بدهد و دادگاه موجر را ملزم به حضور و تحویل ملک میکند.

کلام پایانی

در این نوشتار موارد فسخ قرارداد اجاره از سوی مستاجر را به صورت کامل توضیح دادیم و مطالبی را در اختیار شما کاربران عزیز قراردادیم امید با این مقاله به سوالات و ابهامات شما پاسخ داده باشیم، در صورتی که در خصوص موارد فسخ قرارداد اجاره از سوی مستاجر سوالی دارید میتواند با شماره 02166901176تماس بگیرید و از کارشناسان نوین وکیل سوالات خود را بپرسید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *