فسخ قرارداد اجاره از سوی موجر

اجاره در لغت به معنای کرایه دادن است و قرارداد اجاره مطابق با قانون مدنی یک عقد لازم است که یک طرف قرارداد، مالی را برای استفاده شخص دیگری می‌دهد و اجرت دریافت می‌کند، همچنین دلیل اینکه عقد اجاره یک عقد لازم است طرفین نمی توانند بدون دلیل قانونی قرارداد را برهم بزنند و برای فسخ آن باید یک دلیل قانونی داشته باشند.

در این نوشتار نوین وکیل می‌خواهیم موارد فسخ قرارداد از سوی موجر را مورد بررسی قرار دهیمبرای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

فسخ اجاره چیست؟

فسخ اجاره یعنی یکی از طرفین قرارداد تصمیم بگیرند که پیش از موعد مقرر با یک دلیل قانونی اقدام به فسخ قرارداد کند.

قانون برای جلوگیری از هرج و مرج قوانینی را برای فسخ مطرح کرده است که طرفین با استفاده از انها می‌توانند اقدام به فسخ قرارداد کنند. قوانین فسخ اجاره برای موجر و مستاجر متفاوت می‌باشد و هر کدام طی یک شرایط خاصی می‌توانند اجاره را فسخ کنند.

اگر موجر یا مستاجر در هنگام نوشتن اجاره نامهشرایطی را برای فسخ قرارداد در نظر گرفته باشند و آن را امضا کرده باشند طرفین برای فسخ قرارداد می‌توانند به اجاره نامه رجوع کنند.

فسخ قرارداد اجاره از سوی موجر

موجر یعنی کسی که ملک خود را اجاره می‌دهد در قبال مستاجر یعنی کسی که ملک را اجاره می‌کند حقوق و تکالیفی دارد که در صورت قصور و کوتاهی، مستاجر حق فسخ دارد، همچنین مستاجر نیز در قبال موجر حقوق و تکالیفی دارد گه مطابق با قرارداد و قانون از عین مستاجره استفاده نکند موجر حق فسخ دارد.

از آنجا که عقد اجاره لازم است تنها با دلیل مطرح در قانون موجر و مستاجر می‌توانند قرارداد را فسخ کنند و فسخ قرارداد بعد از انعقاد قرارداد اجاره و پیش از موعد تخلیه مشکل است.

موارد فسخ قرارداد اجاره از سوی موجر

مطابق با قانون موارد فسخ قرارداد اجاره از سوی موجر که با استناد به آن می‌توان از دادگاه درخواست فسخ قرارداد بکند عبارتند از:

  • اگر مستاجر اجازه انتقال به غیر را نداشته باشد، اما عین مستاجره را کلا یا جزئی به شخص دیگر واگذار کند یا از طریق وکالت در اختیار و استفاده دیگری قرار دهدموجر حق فسخ معامله دارد.
  • هنگامی که در قرارداد اجارهحق فسخ اجاره در صورت انتقال شرط شده باشد.
  • در صورتی که از ملک به غیر آن چیزی که در قرارداد قید شده استفاده شود موجر حق فسخ قرارداد را دارد.
  • اگر مستاجر اجاره بهای ماهانه را در مدت معین شده پرداخت نکند.
  • مستاجر باید به مالک اجازه ورود له خانه و تعمیرات را بدهد اگر بدون دلیل از این کار امتناع کند یا نسبت به ملک سهل انگاری کند وظایفی که بهاو محول شده را به درستی انجام ندهد، موجر حق فسخ قرارداد را دارد.

در صورت وجود هر یک از موارد فوق موجر می‌تواند قرارداد اجاره را فسخ کند.

سخن پایانی

در این نوشتار موارد فسخ قرارداد اجاره از سوی موجر را به طور کامل بیان کردیم، اگر در زمینه موارد فسخ قرارداد اجاره از سوی موجر سوالی دارید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان و مشاوران نوین وکیل تماس بگیرید و سوالات خود را بپرسید.

موسسه نوین وکیل آمادگی ارائه انواع خدمات حقوقی را به صورت تلفنی و آنلاین را دارد تنها کافیست با شماره02166901176تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *