برگرداندن پول پیش مستاجر

نکات مهم در برگرداندن پول پیش مستاجر: در هنگام پرداخت پول پیش چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

امروزه یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین قراردادها، قرارداد اجاره املاک تجاری و مسکونی است که افراد با یک دیگر منعقد می‌کنند، عقد اجاره برای مدت زمان معینی منعقد می‌شود و در ازای اجاره ملک مستاجر مبلغی را به عنوان اجاره و ودیعه به موجر می‌پردازد.

هنگامی که مدت زمان اجاره پایان یافت موجر موظف است که ودیعه‌ای را مستاجر به او داده است را برگرداند، زمان و نحوه برگرداندن پول پیش مستاجر مطابق با توافقاتی است که طرفین انجام می‌دهند، گاهی در این خصوص میان مستاجر و موجر اختلافاتی بوجود می‌آید که عواقب حقوقی خاصی دارد.

از جمله نکات مهم در برگرداندن پول پیش مستاجر این است که ودیعه مستاجر در زمان اتمام قرارداد باید پرداخت شود، اما نحوه آن پرداختاز قبل صورتجلسه شده و به امضای دو شاهد می‌رسد. همچنین از عواقب برنگردان پول پیش مستاجر یا تاخیر ان می‌توان به توفیق اموال موجر و فروش آنها اشاره نمود.

در این مقاله نوین وکیل می‌خواهیمبه زمان و نحوه برگرداندن پول پیش مستاجر را مورد بررسی قرار دهیم، پس با نوین وکیل همراه شوید.

زمان برگرداندن پول پیش مستاجر

عقد اجاره یکی از مهم‌ترین عقود و قراردادهای است که در خصوص اموال منقول و غیر منقول کاربرد دارد.

امروزه علاوه بر مبلغ اجاره ماهیانه پرداخت مبلغی به عنوان ودیعه به موجر الزامی است، در واقع مستاجر در هنگام عقد اجاره باید به موجر پول پیش بدهد، پول پیش در عقد اجاره پس از اتمام مدتزمان عقد اجاره باید به مستاجر برگردانده شود.

حال شاید این سوال برای شما مطرح شود که زمان برگرداندن پول پیش مستاجر چه موقع است؟ در پاسخ با این سوالباید بگوییم که معمولا زمان برگرداندن پول پیش مستاجر زمانی است که قرارداد اجاره پایان رسیده باشد، در حقیقیت هنگامی که قرارداد اجاره تمام می‌شود، موجر موظف استبه بازگرداندن مول پیش مستاجر اقدام کند.

در مواردی نیز ممکن است که قرارداد اجاره از سوی مستاجر فسخ شود یا طرفین با توافق اقدام به بر هم زدن قرارداد اجاره کنند که در این صورت زمان بازگرداندن پول پیش مستاجر هنگامی است که قرارداد اجاره خاتمه پیدا می‌کند، همچنین در زمان بازگرداندن پول پیش مستاجر، مستاجر نیز باید ملک را تخلیه نماید.

نحوه برگرداندن پول پیش مستاجر

در قسمت‌های فوقزمان برگرداندن پول پیش مستاجر را توضیح داده ایم، حال می‌خواهیم نحوه برگرداندن پول پیش مستاجر را مورد بررسی قرار دهیم.

  • نحوه برگرداندن پول پیش مستاجر به این صورت می‌باشد که موجر در تاریخ و زمان مشخص شده در قرارداد اجاره پول پیش مستاجر را به همان شخصی بدهد که با او قرارداد را منعقد کرده است بازگرداند و بابت آن از مستاجر رسید بگیرد.
  • در خصوص نحوه برگرداندن پول پیش مستاجر باید این موضوع را نیز در نظر بگیریمکه تعیین پول پیش در قرارداد اجاره به این دلیل می‌باشدواگر مستاجر نسب به پرداخت اجاره ماهانه و هزینه‌های قبض آب، قبض، گاز کوتاهی کند یا خساراتی به ملک اجاره‌ای وارده کند موجراز محل پول پیش تعیین شده طلب خود را وصل کند.
  • اگر مستاجر بابت موارد ذکر شده به موجر بدهکار باشد، موجر می‌تواندقسمتی از پول پیش مستاجر را در ازای بدهی خود کسر کند و مابقی را به مستاجر بپردازد.

نکات مهم در برگرداندن پول مستاجر

  • اولین نکته در برگرداندن پول پیش مستاجر آن است که موجر نسبت به پرداخت ودیعه مسئول است و تاخیر در برگرداندن پول پیش مستاجر یا عدم برگرداندن عواقبی دارد که در قسمت‌های بعد بیان خواهیم کرد.
  • از جمله نکات مهم در برگرداندن پول پیش مستاجر این است کل برای جلوگیری لی اختلافات در حین بازگرداندن پول پیش مستاجر صورتجلسه‌ای تنظیم کرده و آن را امضا نمایند.
  • و در آخر ذکر این نکته نیز مهم می‌باشد که موجر باید مبلغ ودیعه را به شخصی پرداخت کرد که قرارداد اجاره را با او منعقد کرده است.

عواقب تاخیر در برگرداندن پول پیش مستاجر یا عدم آن

همانطور که در قسمت‌های فوق نیز اشاره کردیم تاخیر در برگرداندن پول پیش مستاجر یا عدم پرداخت آن عواقبی را در می‌دارد که در این قسمت می‌خواهیم به عواقب آن بپردازیم.

  • اولین و مهم‌ترین عواقب تاخیر در برگرداندن پول پیش مستاجر این است که مستاجر می‌تواند از طریق قانون اقدام به مطالبه پول پیش خود کند. ابتدا لازم است که مستاجر ملک را تخلیه کند و اگر موجر از پرداخت ودیعه امتناع کند، مستاجر می‌تواند اقدام به تامین دلیل کند.
  • در مرحله بعدی مستاجر باید اظهار نامه‌ای را به موجر ارسال کند مبنی بر اینکه پول پیش اجاره را بازگرداند و در صورتی که موجر به تعهد خود عمل نکند مستاجر می‌تواند دادخواست مطالبه ودیعه را از طریق دفاتر خدمات قضایی تقدیم دادگاه کند.
  • مطابق با قانون موجر سی روز فرصت دارد که دادخواست اعسار خود را به دادگاه تقدیم نماید، در غیر اینصورتاقدام به توقیف ملک موجر بابت عدم استرداد ودیعه نموده و پس از فروش آن پول پیش مستاجر به اوبازگرداند. البته بنا بر درخواست مستاجر می‌توان به دلیل عدم پرداخت پول پیش حکم جلب موجر را صادر کرد.
  • از جمله عواقب تاخیر در برگرداندن پول پیش مستاجر این است که مستاجر می‌تواند خسارت تاخیر را در پرداخت پول پیش را نیز مطالبه کند.
  • مبلغ خسارت تاخیر در برگرداندن پول پیش مستاجر توسط بانک مرکزی مشخص می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله نکاتی را در خصوص برگرداندن پول پیش مستاجر بیان کردیم اگر در این زمینه سوالی دارید می‌توانید با استفاده از شماره 02166901176با کارشناسانو مشاوران متخصص نوین وکیل تماس بگیرید و سوالات خود را بپرسید.

6 دیدگاه دربارهٔ «برگرداندن پول پیش مستاجر»

  1. سلام خداقوت-الان باتوجه به قانون حمایت ازمستاجران- دوماه ازپایان قراردادمامیگذرد به موجراطلاع دادم طبق قانون فعلی که اجاره ها 20درصداضافه شده- من چهل درصد اضافه هم اجبارا قبول میکنم- اما مالک مطالبه وجه اضافی حدود صدوبیست ورصد دلره- هنوز ودیعه مارانداده منهم واقعا نه پول ونه جایی برای اثاث کشی دارم- تکلیف چیه؟باسپاس فراوان-ضمنا موجر مالک چندآپارتمان است و یک خانم است وهمسرداره-

    1. سلام. یک اظهارنامه برای‌ موجر ارسال کنید و مهلت ۳ روزه جهت‌ تمدید قرارداد تا سقف ۲۰ درصد اجاره و یا استرداد مبلغ ودیعه و تحویل مورد اجاره رو بدهید. اگر جوابی ندادند دادخواست‌ مطالبه ودیعه و خسارت طبق قرارداد اجاره تقدیم‌ نمایید.

  2. باسلام
    مستاجر میخواهد تخلیه کند و ۳۶ روز به پایان قراردادداردرهن کامل نشسته بود.
    چه زمانی باید پولش را بدهم ؟؟؟
    چون باید مستاجرجدید بیادتا پولش را بدهم من پول ندارم بهش بدم
    جواب لطفا

  3. باسلام
    مستاجر میخواهد تخلیه کند و ۳۶ روز به پایان قراردادداردرهن کامل نشسته بود.
    چه زمانی باید پولش را بدهم ؟؟؟
    چون باید مستاجرجدید بیادتا پولش را بدهم من پول ندارم بهش بدم
    جواب لطفا

    1. سلام
      عرف بر این است که موجر مقداری از ودیعه را پرداخت میکند تا مستاجر بتواند قرارداد جدید تنظیم کند اما طبق قانون زمانی که قرارداد تمام میشود موجر باید ودیعه را کامل پرداخت و مستاجر نیز تخلیه کند.

  4. عرفآ باید مبلغی جزیی بابت انجام کارهای مستاجر به او پرداخت شود چون او هم انسان استن و باید برای کارهی بعدی ملک و … پول بدهد . در روز خاتمه هم باید مبلغ ودیعه پس داده شود که ندادن یا تاخیر آن عواقب قانونی دارد مگر با مستاجر توافق کرده بر سر این که با شما یک ماه زمان بدهد البته این دلخواه مستاجر است که بدهد یا خیر ./

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *