چک تضمینی چیست؟ قوانین صدور و وصول چک تضمینی

همه چیز درباره چک تضمینی

در دنیای امروز معاملات و با پیشرفت تکنولوژی، مراودات مالی دیگر از طریق پول نقد صورت نمی گیرد و جای خود را به چک های بانکی من جمله چک تضمینی داده اند.

چک ها همانند پول بوده و سند تجاری محسوب می شوند و از قوانین مدون شده ای برخوردار هستند.

چک ها شامل انواع مختلفی می باشد که پیش تر توضیحات آن ها ارائه گردیده است. چک تضمینی یکی از این نوع چک های بانکی می باشد که توسط بانک صاحب حساب و یا شعب دیگر و به درخواست متقاضی صادر شده و پرداخت آن در چک نیز تضمین شده است.

در ادامه نوین وکیل تصمیم دارد تا توضیحاتی درخصوص چک تضمینی ارائه نماید. چنانچه در هر بخش از آن در ذهنتان سوالی مطرح شد با مشاورین حقوقی نوین وکیل در میان گذاشته و از طریق تلفن یا راه های ارتباطی دیگر پاسخ خود را در اسرع وقت بگیرید.

 

چک تضمینی چیست؟

جهت این که برای شما به راحتی مشخص شود که چک تضمینی چیست؟ می توان اینگونه بیان کرد که چک تضمینی چکی است که با درخواست و تقاضای شخص و توسط بانک یا هر یک از شعب آن بانک صادر می گردد و پرداخت وجه آن توسط همان بانک تضمین خواهد شد.

جهت صدور چک تضمینی، داشتن دسته چک الزامی نیست زیرا با ارائه درخواست به بانک چک مذکور توسط بانک صادر خواهد شد و جهت وصول چک تضمینی می توانید با مراجعه به هر یک از شعب دیگر همان بانک اقدامات لازم را انجام نمایید.

چک تضمینی رمزدار دیگر در وجه حامل صادر نخواهد شد و معتبر بودن آن به وسیله بانکی که صادر نموده تامین می شود. معتبر بودن چک تضمینی در این است که در هنگام صدور این چک مبلغ آن از حساب متقاضی کسر شده درنتیجه چک در حکم پول نقد می باشد و دارنده چک می تواند به آسانی با ارائه چک به شعب بانک صادرکننده وجه چک را دریافت نماید.

 

قوانین جدید صدور چک تضمینی

طبق قانون چک تضمینی در وجه ذینفع صادر شده و ظهرنویسی (پشت نویسی) و انتقال نمودن چک به شخص دیگر از اعتبار خارج است. قوانین و مقررات مربوط به چک تضمینی از قرار ذیل می باشد:

1.جهت صادر شدن چک تضمینی از سوی بانک ارائه درخواست متقاضی الزامی می باشد لذا فرم درخواست باید در شعبه و نزد متصدی بانک تکمیل گردد که نکات زیر حائز اهمیت است:

الف-ذکر اطلاعات کامل متقاضی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی و همچنین ذکر شماره ملی و شناسه ملی.

ب-درج شماره سریال و وجه مورد درخواست چک تضمین شده.

پ-دلیل تقاضای چک تضمینی نیز در این فرم باید ذکر شود.

ت-ذکر اطلاعات کامل گیرنده چک تضمینی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی و همچنین ذکر شماره ملی و شناسه ملی.

 

2.چک تضمینی فقط باید در وجه گیرنده ای که مشخصات ایشان در فرم مذکور قید شده است صادر گردد.

3.اطلاعات گیرنده چک تضمینی مندرج در فرم مذکور حسب مورد بایستی در متن چک تضمینی قید شود.

4.وصول چک تضمینی فقط در وجه گیرنده که در بند 3 ذکر شد ممکن می باشد.

5.پشت نویسی و منتقل نمودن چک تضمینی به اشخاص دیگر معتبر نخواهد بود.

6.باطل نمودن چک تضمینی به درخواست متقاضی یا وکیل یا نماینده قانونی ایشان بدون این که نیازی به پشت نویسی گیرنده چک باشد ممکن خواهد بود.

7.ثبت اطلاعات اشخاصی که به نمایندگی از گیرنده وصول چک تضمینی را انجام می نمایند الزامی می باشد.

 

تفاوت چک رمزدار بین بانکی با چک تضمینی

چک های رمزدار بین بانکی جهت منتقل نمودن وجه میان دو بانک استفاده می شود همانند چک تضمینی، وصول چک رمزدار از سوی بانک نیز تضمین می شود و این چک در حکم پول می باشد. جهت صدور چک رمزدار احتیاجی به دسته چک نبوده و باید به بانک مراجعه و درخواست صدور چک را ارائه نمود.

تفاوتی که میان چک تضمینی با چک رمزدار بین بانکی داشت این بود که چک تضمینی در گذشته در وجه حامل صادر می شد اما چک رمزدار بین بانکی بایستی در وجه گیرنده چک (ذینفع) توسط بانک صادر می گردید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *