ثبت چک های دریافتی و پرداختی در سامانه بانک ها

نحوه ثبت چک های پرداختی و دریافتی در سامانه بانک ها

باتوجه به این که بیشتر مراودات مالی تجار و کسبه از طریق چک صورت می گیرد و حجم بسیار زیادی از معاملات اشخاص را دربرگرفته و همچنین مشکلاتی که افراد جامعه در پرداخت و دریافت چک اعم از عدم موجودی و عدم اعتبار چک و چالش های دیگر، در این خصوص بانک مرکزی به دلیل جلوگیری از این مشکلات تدارک طراحی سامانه چک های الکترونیکی صیاد را نموده است.

این سامانه باعث می شود تا کلیه اطلاعات لازم درخصوص اعتبارسنجی چک همانند خوش حسابی صادرکننده چک، معتبر بودن چک، مطمئن شدن از دریافت وجه چک فقط به وسیله دارنده آن که نام و مشخصات ایشان در سامانه ثبت گردیده است.

جهت استفاده نمودن از چک صیادی باید اطلاعات درخواستی مثل کلیه اطلاعات صادرکننده و دریافت کننده چک، مبلغ و تاریخ صدور آن و غیره به وسیله پیامک یا الکترونیکی به سامانه صیاد ارسال شود.

 

نحوه ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد

جهت وارد نمودن اطلاعات اشخاص و چک در سامانه صیاد نیاز می باشد تا مراحل ذکر شده در ذیل به صورت کامل توسط دارنده چک تکمیل شود که به ترتیب عنوان خواهد شد:

ابتدا باید به سامانه صیاد ورود نموده و قبل از ثبت اطلاعات باید در این سامانه ثبت نام نماید و این مسئله الزامی است، سپس مبلغ دلخواه خود را انتخاب نموده و اطلاعات مربوط به دارنده چک، منظور شخصی است که چک در وجه ایشان صادر می گردد، دقیقاً و کاملاً وارد می نمایید.

باتوجه به این مرحله دیگر صادر نمودن چک در وجه حامل وجود نخواهد داشت و همین امر باعث جلوگیری از کلاهبرداری و شرخری نیز می شود.

بعد از ثبت اطلاعات در سامانه، استعلام حساب صادرکننده چک مشخص شده که آیا اجازه صدور چک به مبلغ دلخواه هست یا خیر.

چنانچه صادرکننده چک مجاز به صدور چک موردنظر خود باشد اطلاعات ثبت شده بر روی یک نسخه چک چاپ می گردد.

 

نحوه دریافت استعلام چک از طریق سامانه صیاد

کلیه اشخاصی که معاملات خود را به صورت غیرنقدی می خواهند انجام دهند باید تا قبل از دریافت مبلغ چک اقدام به دریافت استعلام از سوابق صادرکننده چک نمایند و از همین طریق پی به اعتبار ایشان می برد، مطمئن شدن از خوش حسابی صادرکننده، تبدیل شدن چک به پول و … ثمره همین سامانه است.

 

بر همین اساس جهت استعلام از چک از سه روش پیامک، برنامه (اپلیکیشن) و الکترونیکی می توان انجام داد:

پیامک:

در این روش کد 16 رقمی مندرج در چک دریافتی را باید به شماره 701701 سامانه صیاد ارسال نمود و سپس استعلام آن را دریافت می نمایید.

برنامه (اپلیکیشن):

در این روش باید برنامه ای با عنوان ساد 24 را دانلود و آن را نصب نموده و در هر زمان از شبانه روز با وارد نمودن کد QR مندرج در چک موردنظر خود، استعلام آن را دریافت نمایید.

الکترونیکی:

در حالت سوم بایستی از سایت استفاده نمود. افراد با مراجعه به صفحه اصلی استعلام چک https://www.cbi.ir/EstelamSayad/19689.aspx و وارد نمودن کد 16 رقمی مندرج در چک صیادی در کادر تعیین شده درخواست گزارش استعلام را می دهد و از همین طریق اعتبار آن را حاصل می نمایید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *