مشاوره کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری-نوین وکیل

کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری

کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری، یکی از منبع ویژه خارج از دادگستری محسوب می شود که شخصیت حقوقی جداگانه‌ ای نسبت به شهرداری دارد. ولی در اداره شهرداری مستقر است. کمیسیون ماده 100 شامل کمیسیون های اداری است که در مورد ماده 100 قانون شهرداری تشکیل شده است. این کمیسیون شخصیت حقوقی آزاد و کاملا جداگانه ای از شهرداری دارد.

معمولا در اکثر کشورهای جهان، ساخت و ساز در محدوده ی شهرها یا حریم آن ها دارای ضابطه هستند. این ضوابط که از یک طرف جهت تامین امنیت شهروندان و از طرف دیگر برای زیباسازی شهرها است. این امکان وجود دارد که مانند تمام مقرارت دیگر از طریق شروندان جامعه نقض شود. پس ضروری است نهادی برای بررسی به این تخلفات مشخص شود.

در مورد قوانین حقوقی پرونده های ملکی می توانید از یک وکیل ملکی با تجربه کمک بگیرید.

مدتی قبل چنان چه شخصی بدون داشتن مجوز اقدام به احداث ساختمان می کرد مرتکب جرم شده و پرونده ی وی در دادگاه کیفری مورد بررسی قرار می گرفت. بنابراین این امکان وجود داشت شخصی که اقدام به احداث ساختمان کرده، به مجازات هایی از جمله زندان یا پرداخت جزای نقدی محکوم شود.  پس از مدتی ماده 100 قانون شهرداری به تصویب رسید. بنابراین با تصویب این ماده کمیسیونی به اسم کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری به وجود آمد. وظیفه این کمیسیون، رسیدگی به تخلفات از نظر عدم رعایت ضوابط شهرسازی و ایمنی است. در صورتی که شهروندان در زمینه ساختمان سازی مرتکب تخلف شوند، این تخلف در کمیسیون ماده 100 مورد رسیدگی قرار می گیرد.

بررسی تخلفات در کمیسیون ماده 100 

تخلفاتی که در پرونده آن‎ ها بایستی در کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری رسیدگی شود به صورت زیر است:

احداث بنا بدون مجوز یا احداث بنا خارج از پروانه کسب یا مازاد بر آن

عدم احداث پارکینگ یا غیرقابل استفاده بودن پارکینگ

تجاوز به معابر شهر

ثبات نداشتن بنا یا عدم رعایت ضوابط فنی، بهداشتی و شهرسازی در احداث بنا

تغییر کاربری غیرمجاز

تخلف مهندس ناظر ساختمان

مقاله پیشنهادی: کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری

اعضای کمیسیون ماده 100 شهرداری

اعضای کمیسیون ماده 100 شهرداری شامل:
نمایندگان وزارت کشور
دادگستری
نماینده شورای اسلامی
نماینده شهرداری
نماینده وزارت کشور به انتخاب وزیر کشور، یکی از قضات دادگستری به انتخاب وزیر دادگستری و یکی از اعضاء انجمن (شورای اسلامی) شهر به انتخاب انجمن اشورا، مشخص می‌ شوند. نماینده شهرداری در این کمیسیون حق رای ندارد و فقط برای بيان توضیحات حضور پیدا می کند.

کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری

مفاد کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری

کمیسیون ماده 100 تنها به مسائلی مانند تخلفات عملیات ساختمانی و یا احداث بنا در درون فضای شهری، برون شهری و حومه آن نمی پردازد، بلکه شامل رسیدگی به موارد دیگری نیز می شود. در ادامه به بررسی این موارد می پردازیم:

احداث بنا بدون پروانه

مالکان املاک و زمین ها پیش از هرگونه اقدامی برای انجام عملیات ساختمانی متعدد و ساخت و ساز بایستی در صدد اخذ مجوز از شهرداری باشند. در صورتی که این موارد انجام نشود شهرداری این مسئله را به کمیسیون ماده 100 ارجاع می دهد و ممکن است هر گونه رای مانند تخریب یا جریمه نقدی در بر داشته باشد.

عدم احداث پارکینگ یا غیر قابل استفاده بودن پارکینگ

چنان چه مالک اقدام به ساخت پارکینگی خلاف موارد گفته شده در نقشه یا بدون در نظر گرفتن ضوابط و یا برعکس موارد ذکر شده در پروانه ساخت کند، یا برخلاف پارکینگ بنا شده به دلایلی قابل استفاده نباشد، در این صورت دچار تخلف شده است. بنابراین کمیسیون ماده 100 شهرداری براساس قوانین و مواد موجود قادر است مالک را جریمه کرده و یا رای تخریب سازه را صادر کند.

تجاوز به معابر شهری

در صورتی که یک اقدام به نوسازی و یا ساخت بنا کند و به نحوی عمل کند که ساخت بنای مورد نظر نوعی تجاوز به معابر شهری باشد، به عنوان مثال جلو آمدن دیوار بنا و کاهش فضای پیاده روها، شهرداری قادر است اقداماتی جهت تعطیل کردن ساخت، جریمه نقدی و غیره را انجام دهد.

مقاله پیشنهادی: کمیسیون ماده 5 قانون شهرداری

تراکم اراضی

چنان چه مالک اقدام به اضافه کردن زیر بنای درج شده در پروانه ساختمانی کند، تخلف به حساب می آید و با مالک براساس قوانین و موارد ذکر شده در کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری برخورد خواهد شد.

عدم استحکام بنا

اگر مالک اقدام به ساخت و یا نوسازی بنایی کند که هیچ گونه استحکام و ایمنی لازم را ندارد. در این صورت براساس کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری، حکم تخلیه ساختمان صادر خواهد شد.

عدم رعایت اصول فنی، بهداشتی و شهرسازی

چنان چه اصول فنی و بهداشتی در جریان ساخت و یا نوسازی یک بنا رعایت نشده باشد، براساس کمیسیون ماده 100 می تواند حکم تخریب بنا را صادر کرد.

تغییر کاربری

تغییر کاربری به زمانی مربوط می شود که مالک پروانه ی ساختمانی یک بنای مسکونی را گرفته است، ولی برخلاف مجوز گرفته شده، آن را به محل کسب و کار و تجارت تبدیل کرده باشد. بنابراین در این صورت براساس کمیسیون ماده 100 با مالک برخورد خواهد شد و ممکن است حکم به تعطیلی بنا ظرف مدت 1 ماه داده شود.

کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری

روند اجرایی  کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری چیست؟

به صورت کلی بعد از اعلام تخلفات و اخذ لایحه دفاعیه فرد، پرونده برای بررسی در کمیسیون ماده 100 شهرداری بدون حضور ذی نفع انجام می گیرد. چنان چه نیازی به توضیحات ذی نفع باشد حضوری وی بلامانع است. همچنین، شهرداری و مالک یا قائم مقام او قادرند ظرف مدت 10 روز بعد از ابلاغ رای نسبت به آن اعتراض کنند که پس از آن رای صادر شده قطعی است. مراجع رسیدگی به اعتراض کمیسیون دیگر ماده  100 خواهد بود که اعضای آن به غیر از افرادی است که در صدور رای قبلی شرکت داشته اند.

مقاله پیشنهادی: امور حسبی چیست و شامل چه مواردی می شود؟

نحوه ی رسیدگی در کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری

در حقیقت کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری از دو کمیسیون بدوی و تجدیدنظر تشکیل شده است. پرونده تخلفات ابتدا در کمیسیون بدوی مطرح می شود. کمیسیون بدوی دارای اعضایی است که یکی از آن‌ها نماینده شهرداری است. نماینده شهرداری تنها برای ادای توضیحات قادر است در جلسات کمیسیون حاضر شود. شخصی که پرونده تخلف وی در این کمیسیون مطرح شده است، می تواند با دادن لایحه کتبی از خود دفاع کند. تصمیماتی که در کمیسیون بدوی گرفته می شود، قابل اعتراض در کمیسیون تجدیدنظر است. چنان‌چه اعتراضی به تصمیم کمیسیون باشد بایستی تا 10 روز از تاریخ ابلاغ رای در کمیسیون تجدید نظر مطرح شود. تصمیمات کمیسیون تجدید نظر قطعی و قابل اجرا است.

نکاتی که باید پیش از مراجعه به کمیسیون ماده 100 به آن توجه کنید

احضاریه ارسالی و ضمائم آن جهت اطلاع از نوع خلاف، دقیقا مطالعه و دفاعیه در فرم کار ضمیمه تنظیم شود.

فرم دفاعیه تکمیلی پس از مدت زمان 10 روز بعد از دریافت اخطاریه، جهت ثبت در دبیرخانه اداره کل ماده 100 ارائه شود.

زمان ارائه فرم دفاعیه حضور مالک و نماینده قانونی به همراه کارت شناسایی و سند الزامی است.

بعد از ابلاغ اخطاریه و تمام شدن مهلت مقرر، عدم اراده فرم دفاعیه تکمیلی، از صدور رای کمیسیون‎‌ها جلوگیری نمی‌شود.

براساس تبصره یک ماده 100 قانون شهرداری، ابلاغ و اجرای آراء ماده 100 بر عهده منطقه مربوطه است. همچنین نتیجه رای بعد از صدور توسط شهردتری منطقه به مالک ابلاغ شده، لذا جهت اطلاع از مفاد رای و پیگیری های لازم در صورت عدم ابلاغ، به شهرداری منطقه مراجعه شود.

چنانچه هر گونه سوال در خصوص کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری داشته باشید، مشاورین حقوقی نوین وکیل آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *