آیا بعد از رد اعسار زوج زندان می شود؟

عبارت رد اعسار در مسائل حقوقی به معنایی رد درخواست عدم توانایی پرداخت دین است. اعسار به معنی نداشتن وضعیت مناسب مالی و عدم تمکن مالی در حوزه قضایی است. درخواست اعسار زمانی مطرح می شود که مرد اقرار کند توانایی پرداخت مهریه را ندارد. بعد از بررسی اموال و دارایی هایی زوج اعسار او تایید یا رد می شود. زمانی که اعسار تایید شود مهریه با توجه به دارایی های مرد قسط بندی می شود. اگر درخواست زوج رد شود او محکوم به پرداخت مهریه شده و مجازات هایی نیز برای او قابل اعمال می شود.

رد اعسار چیست؟

رد اعسار از کلمات و عبارت های ترکیبی حقوقی است که دارای دو معنی لغوی و اصطلاحی می باشد. اعسار در لغت به معنای سختی، ناتوانی و رنج است. در اصطلاح حقوقی به وضعیت فردی گفته می شود که توانایی پرداخت دین و هزینه های دادرسی را نداشته باشد. در این مقاله اعسار در پرداخت مهریه مد نظر است. این عبارت به معنی تایید نشدن عدم توانایی مالی زوج توسط دادگاه است.

نحوه درخواست رد اعسار از سوی زوج

رد اعسار حکمی است که توسط دادگاه و انجام بررسی های ممکن انجام پذیر است. بسیاری از آقایان با علم به قوانین پرداخت مهریه در شرایط اعسار جهت فرار از پرداخت مهریه اعلام اعسار می کنند. قانون با پیش بینی وقوع این مورد شرایط و قوانین خاصی وضع نموده است.

قسمت اجرایی دادگاه و مرجع اجرا کننده رای موظف اند که اموال و حساب های زوج را بررسی نمایند سپس اعسار را رد یا تایید کنند. همچنین خواهان دعوا یا زوجه می تواند اموال و دارایی های زوج را به دادگاه اعلام کرده و تمکن مالی زوج را اثبات کند. با اثبات توانایی مالی زوج در دادگاه حکم بر رد اعسار داده می شود و مرد در این صورت موظف به پرداخت مهریه می شود.

دلایل رد اعسار زوج

برای رد اعسار تبصره ای وجود دارد که به این قرار است: در مواردی که مالی که زوجه محکوم به پرداخت آن به زوجه است. زوجه مال را شناسایی کرده و از طریق دادگاه خواهان ان باشد مرجع اجرای رائ مکلف به توقیف و تحویل آن است. به عبارتی زمانی که زوج ادعا کند تمکن مالی ندارد ولی زوجه مالی را شناسایی و طلب کند دادگاه آن مال را توقیف می کند.

شناسایی و درخواست زوجه کمک بسیار برجسته ای به حل پرونده می کند. زیرا با توجه به مراجعه زیاد استعلام دادگاه از بانک ها، ادارات ثبت و اسناد املاک زمان زیادی را لازم دارد. اگر اطلاعات وضعیت مالی زوج نشان دهنده توانایی مالی وی باشد دلیل رد ادعای اعسار حاصل می شود. همچنین در مواردی امکان دارد که زوج قسمتی از اموال خود را به دادگاه معرفی نکرده باشد. در مواردی هم ممکن است زوج بعد ها توانایی مالی کسب کرده و دیگر در عسر نباشد. همگی این موارد دلیل بر رفع اعسار و رد ان توسط دادگاه می باشد.

 

حکم رد اعسار

معمولا حکم به رد اعسار توسط دادگاه اعلام می شود. اگر مردی ادعای دروغین مبتنی بر اعسار در پرداخت مهریه را داشته باشد این ادعا با بررسی های دادگاه رد می شود. بعد از رد ادعای اعسار زوج محکوم به حبس تعزیری درجه هفت می گردد. حبس تعزیری درجه هفت به میزان سه ماه و یک روز تا شش ماه بنا به صلاحدید قاضی است.

شرایط رد اعسار

اولین و مهم ترین شرط قبول بودن رد اعسار این است که توسط دادگاه اعلام شود. در این پرونده ها معمولا زوجه باید ثابت کند که همسرش استطاعت مالی دارد و ادعای اعسار او دروغین است. زوجه حتما باید این مدارک را به دادگاه ارائه دهد تا بتواند ادعای خود را ثابت کند.

در این صورت هزینه های دادگاه و پرداخت مهریه بر زوج واجب می شود. در طرح دعوی رد اعسار حتما باید درخواست از طریق زوجه صورت اعلام گردد. معمولا این دعوی را در دادگاه به عنوان دعوی غیر مالی در نظر می گیرند. همچنین این حکم مجازات هایی را برا مرد به دنبال دارد.

تجدید نظر در رد اعسار چگونه است؟

زمانی که دادگاه حکم به رد اعسار بدهد مرد می تواند درخواست تجدید نظر دهد. همچنین زمانی که دادگاه پیش قصدی با مبلغ بالا برای مرد در نظر گرفته باشد وی می تواند درخواست تجدید نظر دهد. بنا به ماده 331 درخواست تجدید نظر در مورد این حکم امکان پذیر است. مرد زمانی می تواند این درخواست را داشته باشد که بداند وضعیت فعلی وی تاثیری بر تعویض رای دادگاه داشته باشد.

احضار دلایل رد اعسار توسط دادگاه

دلیل رد اعسار حتما و اکیدا باید توسط دادگاه احضار شود زیرا در غیر این صورت ادعا مورد قبول واقع نمی شود. محکوم له در چنین پرونده هایی باید ثابت کند که ادعای همسرش دروغ بود و وی تمکن مالی دارد. همچنین مرد بابت دروغی که در دادگاه بیان کرده است مورد مجازات و جریمه قرار می گیرد.

لایحه رد اعسار

زوجه زمانی می تواند لایحه رد اعسار طرح کند که زوج ادعایی دروغین بر مبنای اعسار به دادگاه ارائه داده باشد. لایحه رد ادعای اعسار از جمله لایحه های بسیار مهم در دادگاه است. در این لایحه زوجه باید تمکن مالی زوج را در دادگاه با مدارک مناسب و کافی به اثبات برساند.

ارائه لایحه به تنهایی برا اثبات موضوع کافی نیست. بلکه زوجه باید مدارک کافی و محکمه پسند به همراه خود داشته باشد. این مدارک می توانند شامل سند، قولنامه، لیست اموال منقول و غیر منقول و همچنین مدارکی از حساب بانکی های مرد باشند. همچنین وجود شاهدین نیز برای رد ادعای اعسار می تواند کاربردی باشد. معمولا این لایحه در دادگاه های خانواده مطرح می شود.

دعاوی مربوط به رد اعسار

رد اعسار قانونی است که اولین بار در سال 1313 به تصویب رسیده است. این قانون در طول زمان اصلاحات و تغییرات زیادی داشته است. در این قوانین موارد متعددی مورد بررسی قرار داده شده است. برای اثبات دروغین بودن ادعای اعسار موارد زیر بررسی می شوند.

1- استعلامات تمام اموال و دارایی و حساب های بانکی مرد

2- انتقال سند و جا به جایی مالکیت اموال مرد به نزدیکانش جهت فرار از پرداخت مهریه

3- بدست آوردن توانایی مالی بعد از اثبات اعسار

درخواست اعسار مجدد بعد از رد اعسار

دادخواست اعسار مجدد برای زمان است که مرد دفعات قبل رد اعسار و محکوم به پرداخت مهریه شده است. بعد از این رای دادگاه اگر زوج در پرداخت مهریه به دلیل ورشکستگی یا از دست دادن اموال دچار عسر شود می تواند مجددا درخواست اعسار دهد. در این صورت دادگاه همچون دفعات قبل به بررسی شرایط زوج پرداخته و حکم جدیدی صادر می کند. از آن جهت که شرایط اقتصادی هیچ فردی مشخص نیست مرد می تواند هر چند بار که بخواد درخواست اعسار دهد.

لایحه رد اعسار نسبی و مطلق

زمانی که در دادگاه خانواده جرایم مالی مربوط به مهریه و رد اعسار مطرح می شود زوج می تواند لایحه اعسار را مطرح کند. این لایحه به دو صورت مطلق و نسبی مطرح می شود. در اعسار مطلق مرد حتی هزینه های مربوط به دادرسی را ندارد. و در اعسار نسبی مرد توانایی پرداخت مهریه را ندارد. برای اثبات این لوایح باید چهار شاهد به دادگاه معرفی شود.

تنظیم لایحه رد اعسار

برای تنظیم لایحه رد اعسار لازم است زوج مشخصات خود و همسرش را به همراه ادرس و به طور کامل به دادگاه ارائه دهد. همچنین از درخواست خود اطمینان کامل داشته باشد. توضیحات ارائه شده باید کامل و بدون شبهه باشد. زوجه می تواند در لایحه خود از آیات، روایات و مواد قانونی استفاده کند. برای ارائه ی رد ادعای اعسار باید از مالکیت اقا اطمینان کامل حاصل شود. در صورتی که زن نتواند ادعای خود را با اطمینان کامل مطرح و اثبات کند دادگاه حکم به عدم اعسار نمی دهد.

رد اعسار در دو جنبه متفاوت

رد اعسار در دو جنبه مختلف قابل بررسی است. جنبه اول مرد ادعا می کند که توانایی پرداخت مهریه را به همسر خود ندارد. در این صورت زوج باید لیست کاملی از اموال منقول و غیر منقول خود به دادگاه ارائه دهد. با ارائه این مدارک و استعلامات دادگاه اگر نداشتن تمکن مالی مرد تایید شود اعسار هم تایید می شود. اما اگر دادگاه به هر دلیلی تشخیص دهد که مرد توانایی پرداخت مهریه را دارد ادعای اعسار وی را رد می کند.

جنبه دوم ادعای اعسار برای پرداخت هزینه های دادرسی است. مرد در این دادخواست اعلام می دارد که توانایی پرداخت هزینه های چون تمبر، اجرای قرار معاینه و کارشناس را ندارد. در این صورت اگر ادعای او ثابت شود هزینه ای پرداخت نمی کند. اگر زوج در این مورد دروغ گفته باشد درخواست وی رد شده و بابت دروغ گفته شده مجازات می شود.

مجازات جزایی رد اعسار

اگر تقاضای اعسار مرد رد اعسار شود و مشخص شود که برای فرار از پرداخت مهریه چنین ادعای داشته مورد مجازات قرار می گیرد. اگر زوج به نیت گول زدن دادگاه ادعای اعسار کند و ادعای وی رد شود از طریق دادگاه مجرم شناخته می شود. این مرد علاوه بر پرداخت مهریه موظف به پرداخت هزینه ها دادرسی، جریمه نقدی و حبس می شود.

دادگاه حتی بدون اینکه زوجه بخواهد درخواست اعسار مرد را بررسی و راست و دروغ بودن آن را مشخص می کند. اگر این ادعا واقعی نباشد فرد باد دو برابر هزینه های دادرسی را به عنوان جریمه پرداخت کند.

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *