ازدواج مجدد بعد از طلاق توافقی- شرایط ازدواج مجدد بعد از طلاق توافقی

ازدواج مجدد بعد از طلاق توافقی بر اساس قانون کشور ما منع قانونی ندارد و ار یک از زوجین پس از پایان عده طلاق می‌توانند با شخص دیگری ازدواج کنند.

گاهی زن و مرد در زندگی با مسائلی روبرو میشوند که ادامه زندگی مشترک برای هر دو یا یکی از آنها غیرممکن میشود و به دنبال آن زوجین از یکدیگر جدا شده و به ازدواج مجدد فکر میکنند یا شرایطی پیش میآید که مرد تصمیم بر ازدواج دوم میگیرد.

در این مطلب از نوین وکیل می‌خواهیم شرایط ازدواج مجدد بعد از طلاق توافقی را بیان کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

همچنین مطالعه نمایید: وکیل طلاق توافقی

زن مطلقه یا زنی که همسرش فوت کرده است باید شرط عده را رعایت کند. یعنی زن مطلقه یا بیوه باید ۳ ماه عده پس از جدایی نگاه دارد و به محض تمام شدن عده سوم میتواند به عقد مرد دیگری در بیاید، همچنین مردی که تصمیم بر ازدواج با زن مطلقه دارد، باید صبر کنند تا عده زن بگذرد و پس از تمام شدن عده، او را عقد کند.

این قانون گذراندن عده زن مطلقه برای زنانی که از همسر خود نیز جدا شدند صدق می‌کند و یکی از مهم‌ترین شرایط ازدواج مجدد بعد از طلاق توافقی گذراندان مدت عده و پایان آن است و به محض پایان عده زن می‌تواند با هر مردی که می‌خواهد ازدواج کند.

یکی دیگر از شرایط ازدواج مجدد بعد از طلاق توافقی اهلیت داشتن طرفین است و مشکل روحی و روانی نیز نداشته باشند در این صورت هم مرد هم زن می‌توانند پس از پایان عده با هر شخصی که بخواهند ازدواج کنند.

شرایط ازدواج مجدد بدون طلاق توافقی

طبق قوانین دین اسلام، اگر مرد احساس ضرورت کند و قادر به برقراری تعادل کامل میان همسران باشد، میتواند تا ۴ همسر اختیار کند. در حالت کلی ازدواج مجدد بدون اجازه همسر اشکالی ندارد اما اگر زن در شروط ضمن عقد خود عنوان کرده باشد که مرد بدون اجازه او همسر دیگری نگیرد، ازدواج مجدد مرد منوط به اجازه همسرش خواهد بود.

طبق ماده ۱۶ قانون حمایت از خانواده مصوب ۱۳۵۳، مردان تنها در موارد زیر مجاز به ازدواج دوم هستند:

 

  • رضایت همسر اول
  • عمل نکردن زن به وظایف زناشویی خود
  • عدم تمکین زن از مرد
  • ابتلای زن به جنون یا بیماریهای صعبالعلاج
  • مجرم یا معتاد بودن زن
  • ناتوانی زن در باروری
  • ترک زندگی توسط زن یا مفقودالاثر بودن او

حتما بخوانید:حقوق زن در طلاق توافقی

اجازه ازدواج مجدد از دادگاه

همانطور که می‌دانید ثبت نکردن ازدواج از سمت مرد جرم محسوب می‌شود و دادگاه می‌تواند برای مرد، حکم قضایی صادر کند و از آنجایی که ثبت ازدواج مجدد باید با اجازه دادگاه باشد، مرد باید دادخواست ازدواج دوم تنظیم کند و دلایل خود را برای ازدواج مجدد ذکر کند. پس از صدور یک نسخه از دادخواست مذکور برای همسر اول و ارائه دفاعیات در دادگاه، چنانچه دلایل مرد قانونی بوده و به اثبات برسد، دادگاه شرایط مالی مرد و توانایی وی برای برقراری عدالت میان همسران را بررسی کرده و در صورت تشخیص، به مرد اجازه ازدواج مجدد میدهد.

همچنین مطالعه نمایید: وکیل طلاق توافقی در مشهد

ازدواج مجدد با همسر سابق

حال شاید این سوال برای شما مطرح شود که زوجین پس از طلاق توافقی می‌توانند مجدد با همسر خود ازدواج کنند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله، ازدواج مجدد با همسر سابق بعد از طلاق، در صورتی که تعداد طلاق کمتر از۳ بار باشد، از نظر قانونی منعی ندارد.

کلام آخر

به پایان این مطلب از موسسه حقوقی نوین وکیل رسیدیم چنانچه در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید و از آن‌ها راهنمایی دریافت نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *