حقوق زن در طلاق توافقی- در طلاق توافقی حق زن چیست؟

حقوق زن در طلاق توافقی موارد مختلفی را در بر میگیرد که مرد موظف است همانگونه که با زن توافق کرده است تمام این حق و حقوق را بپردازد.

پس از جاری شدن عقد نکاح حق و حقوقی برای طرفین تعیین می‌شود که طرف موظف به ادای حقوق شخص مقابل است در ازدواج نیز حق و حقوقی به زن تعلق می‌گیرد که در هنگام طلاق مرد موظف با ادای این حقوق است در طلاق توافقی نیز زوجین خود باید درباره حقوق زن با یکدیگر توافق کند.

در این مطلب از نوین وکیل می‌خواهیم درباره حقوق زن در طلاق توافقی اطلاعاتی ارائه بدهیم با ما همراه شوید.

همچنین مطالعه نمایید: نحوه طلاق توافقی

حق زن در طلاق توافقی

مطابق با فقه اسلام زن در ازدواج دارای حق و حقوقی است که همسر او موظف به ادای این حق و حقوق است همچنین براساس قانون کشور ما برای زن حقوقی در نظر گرفته شده است تا پس از جدایی از همسر خود بتواند با این حقوق امرار معاش کند.

حقوق زن در طلاق توافقی نیز براساس قانون مشخص شده است و زن موظف به پرداخت حق او است اما از انجا که طلاق از نوع توافقی است زوجین خود می‌توانند نسبت به حقوق زن در طلاق توافقی با یکدیگر توافق کنند و دادگاه هیچ گونه دخالتی نخواهد داشت اما اگر طلاق از نوع توافقی نبود دادگاه در خصوص حقوق زن در طلاق تصمیم می‌گرفت و مرد نیز موظف به اجرای این تصمیمات و پرداخت حق زن بود.

حقوق زن شامل چه مواردی می‌شود؟

حال شاید این سوال برای شما مطرح شود که حقوق زن در طلاق توافقی شامل چه مواردی می‌شود؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم حقوق زن در طلاق توافقی شامل حقوقی است که به موجب عقد نکاح به زن تعلق می‌گیرد و از مهم‌ترین حق زن می‌توان به مهریه، نفقه، جهیزیه، اجرت المثل و حق حضانت می‌شود که زوجین در هنگام طلاق توافقی باید در خصوص حقوق زن با یک دیگر توافق کنند و در توافقنامه ثبت نمایند.

همچنین مطالعه نمایید: طلاق توافقی با وکیل 

مهریه زن در طلاق توافقی

مهریه یکی از حقوق زن در طلاق توافقی است که زوجین باید درباره آن تصمیم بگیرند و تکلیف آن را مشخص کنند.

مهریه پس از جاری شدن عقد نکاح حق زن است و هر زمان که بخواهد می‌تواند آن را از همسر خود مطالبه کند در طلاق توافقی نیز زن می‌تواند مهریه را بذل یا دریافت نماید و یا بخشی از آن را بذل و بخشی را از همسر خود دریافت کند قانون این اختیار را به زوجین داده است که هر گونه تصمیمی درباره مهریه اخذ نمایند.

نفقه زن در طلاق توافقی

نفقه ایام گذشته یکی دیگر از حقوق زن در طلاق توافقی است که زوجین باید درباره آن بو یکدیگر صحبت کنند زن می‌تواند نفقه ایام گذشته را از همسر خود مطالبه کند.

جهیزیه زن در طلاق توافقی

جهیزیه نیز از حقوق زن در طلاق توافقی می‌باشد و اگر زن تمام جهیزیه را تهیه کرده باشد می‌تواند در هنگام طلاق توافقی ان را از مرد استرداد کند و مرد نیز موظف است تمام جهیزیه را به زن برگرداند و تصمیم خود را در این خصوص در توافقنامه مکتوب کنند.

اجرت المثل در طلاق توافقی

اجرت المثل نیز از حقوق زن در طلاق توافقی است زن می‌تواند نسبت به تمام اموری که در خانه انجام داده است و وظیفه او نبوده از مرد تقاضای بهای مادی کند و مرد نیز موظف به پرداخت هزینه اجرت المثل است زوجین باید در این خصوص با یک دیگر صحبت کنند و تصمیم بگیرند.

همچنین مطالعه نمایید: وکیل خانم برای طلاق توافقی

حق حضانت در طلاق توافقی

حق حضانت فرزند مطابق قانون تا سن ۷ سالگی برعهده مادر است و پس از آن تا سن بلوغ حضانت با پدر می‌باشد زوجین می‌توانند در خصوص حضانت در طلاق توافقی با یکدیگر تصمیم بگیرند و ان را در توافقنامه ثبت کنند.

همچنین مطالعه کنید: بذل مهریه در طلاق توافقی

یکی از دیگر مواردی که در مورد ان گاها موکلین سوالاتی را مطرح می نمایند این موضوع می باشد که حق حبس زوجه به چه معنی می باشد و ایا ارتباطی با حقوق زن در طلاق توافقی دارد یا خیر که پاسخ به این سوال منفی می باشد و حق حبس مرتبط با اجرت المثل ایام زوجیت می باشد

اگر نیاز به دریافت مشاوره مستقیم با وکیل در حوزه طلاق توافقی و همچنین حقوق زن در طلاق توافقی دارید می توانید به صورت تلفنی و حضوری از مشاوره وکلای نوین وکیل استفاده نمایید. با این مشاوره شما اطلاعات کاملی در مورد حقوق زن در طلاق توافقی به دست خواهید آورد و همچنین می توانید روند انجام پرونده حقوقی خود را به یکی از وکلای ما بسپارید تا وکیل طلاق توافقی صفر تا کار پرونده طلاق شما را انجام دهد البته این موضوع مستلزم این می باشد که شما وکالت کامل به وکیل مدنظر داده تا او بتواند بدون نیاز به حضور شما در دادگاه کلیه کارها را برای شما انجام دهد.

کلام آخر

به پایان این مقاله از نوین وکیل رسیدیم امید است این اطلاعات برای شما مفید باشد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *