انواع حساب ها در شرکت تضامنی

شرکت تضامنی

شرکت های تضامنی به جزء حساب سرمایه شرکا دارای حساب های دیگری نیز هستند. دلیل جداسازی این نوع حساب ها منع قانونی تغییر حساب سرمایه شرکا هستند و عمدتا عملیات جاری یک شرکت تضامنی در حساب های زیر ثبت شده است.

انواع حساب ها در شرکت تضامنی شامل موارد زیر است.

حساب سرمایه شرکا

حساب جاری شرکا

حساب برداشت شرکا

حساب وام شرکا

حساب اندوخته عمومی

مقاله پیشنهادی: شرکت تضامنی چیست و نحوه ثبت آن؟

حساب سرمایه شرکا

برای ثبت سرمایه شرکا در دفاتر شرکت تضامنی دو روش وجود دارد:

روش ثابت:

در این نوع روش حساب سرمایه شرکا برابر مبلغی که در شرکت نامه تعیین شده و شرکا سرمایه گذاری کرده اند در بستانکار حساب سرمایه منعکس می شود.

از آنجایی که از نظر قانون تجارت تغییر در سرمایه شرکا منع قانونی دارد و تغییرات سرمایه شرکا بایستی در اداره ثبت شرکت ها به ثبت برسد. در نتیجه حساب سرمایه شرکا اغلب به یک مبلغ ثابت در دفاتر ثبت و نگهداری می شود. بنابراین تغییرات ناشی از برداشت شرکا یا تغییرات ناشی از سود و زیان در سایر حساب ها برای این منظور ندارک دیده شده است ثبت می شوند.

نکته: این روش در کشور ما کاربرد بیشتری دارد.

روش متغیر:

در این روش حساب سرمایه شرکا فقط دربرگیرنده رقم ثابت درج شده در شرکت نامه نبوده و هر گونه برداشت از جمله نقدی و غیر نقدی، سهم سود و زیان، پاداش شرکا، حق الزحمه هر یک از شرکا در این حساب منظور می شود.

مقاله پیشنهادی: شرکت سهامی چیست و چند نوع دارد؟

در برخی از کشورها به دلیل این که شرکت تضامنی به شکل توافقی است و در اداره ثبت شرکت ها به ثبت نمی رسد این روش کاربرد دارد. در کشور ما چون شرکت نضامنی بایستی توسط  اداره ثبت شرکت ها به ثبت برسد، لذا حساب سرمایه شرکا به روش ثابت نگه داری می شود.

حساب جاری شرکا

زمانی تغییرات سرمایه شرکا منع قانونی داشته باشد (در روش ثابت)، جهت انجام برخی از مبادلات مالی فی مابین شرکا و شرکت، برای هر یک از شرکا حساب جاری جداگانه ای نگهداری می شود. برداشت سهم و زیان هر کدام از شرکا، در بخش بدهکار حساب جاری وی و سهم بهره سرمایه، سهم سود، حقوق و کمیسیون هر کدان از شرکا در بستانکار حساب جاری او ثبت می شود.

این نوع حساب، حسابی دائمی بوده و مانده آن از سالی به سال دیگر انتقال و محل نمایش آن در ترازنامه، میان بدهی ها و سرمایه شرکا است. به همین دلیل برای هر کدام از شرکا شرکت تضامنی در دفاتر حساب جداگانه ای تحت عنوان حساب جاری شرکا افتتاح می شود. بنابراین هر گونه برداشت، سهم سود و زیان، پاداش، بهره سرمایه هر کدام از شرکا و حقوق شرکا در این حساب منظور می شود.

چنان چه مانده این حساب بستانکار باشد شرکا قادرند از این حساب برداشت نمایند. اغلب حساب جاری شرکا به دلایل زیر در شرکت های تضامنی تشکیل می شود:

از آنجایی که عملیات مالی هر شریک با شرکت از حساب سرمایه او مجزا و جداشده است در نتیجه از حساب جاری شرکا به کار گرفته می شود. سهم سود شرکا در حساب جاری شرکا عرصه می شود و این سود به هر یک از شرکا تعلق دارد و در هر زمان که مایل باشند قادرند از حساب جاری خود برداشت کنند. با توجه به مسئولیت نامحدود شرکا در برابر طلبکاران  لذا سرمایه شرکت وثیقه طلب بستکاران است.

یکی از ارکان اصلی شرکت تضامنی، سرمایه شرکت به شمار می رود. بنابراین در این صورت نمی تواند دچار افزایش یا کاهش شود. از آنجایی که از نظر قانون تجارت تغییر در سرمایه شرکا منع قانونی دارد، در نتیجه تغییرات شرکا بایستی در اداره ثبت شرکت ها به ثبت برسد.

حساب برداشت شرکا

حساب برداشت یک نوع حسابی است که با نام هر کدام از شرکا در دفاتر افتتاح و برداشت شخصی (نقدی یا غیر نقدی) هر شریک در زمان دوره  مالی در بدهکار این حساب ثبت می گردد. این نوع حساب یک حساب موقت به شمار می رود. بنابراین در پایان دوره ی مالی، مانده آن به حساب جاری هر کدام از شرکا انتقال داده می شود. میزان حداکثر حق برداشت هر یک از شرکا در شرکت نامه قابل پیش بینی است.

از آنجایی که برداشت شخصی هر یک از شرکا به منظور دریافت وام از شرکت است.  بنابراین این امکان وجود دارد نسبت به برداشت شرکا بهره ای در شرکت نامه در نظر گرفته شود. مانده  این حساب بدهکار محسوب می شود و در پایان دوره مالی در صورتی که ثبت حساب سرمایه شرکا از شیوه ثابت استفاده شود و به حساب جاری شرکا و چنانچه ثبت حساب سرمایه شرکا به شیوه  متغیر باشد، به حساب سرمایه شرکا بسته می شود.

شرکت تضامنی

حساب وام شرکاء در شرکت تضامنی

از آنجایی که افزایش سرمایه در شرکت های تضامنی براساس قانون منحصر به فرد صورت می گیرد و ممکن است تمام شرکا با افزایش سرمایه موافقت نکنند. بنابراین در زمانی که شرکا با کمبود نقدینگی روبه رو هستند می توانند وجوه نقد مورد نیاز شرکت توسط یکی از شرکا تامین شود.

در چنین زمانی شرکا به شرکت وام می دهند و هر ساله مبلغی به عنوان بهره از شرکت دریافت می کنند و نرخ بهره وام براساس توافق شرکا شرکت تضامنی مشخص می شود. این حساب یکی از حساب های پرداهتنی شرکت است. بهره ای که به وام تعلق می گیرد، در حساب وام شریک ثبت نمی شود. بلکه در حساب جداگانه و یا به حساب جاری آن شرکت منظور می شود. مبلغ بهره ای که شرکت بابت وام اعطایی به شرکت دریافت می کنند در حساب جاری شرکا ثبت می شود. بنابراین هزینه بهره پرداختی از طریق شرکت به خلاصه سود و زیان انتقال داده می شود.

شرکت تضامنی

حساب اندوخته عمومی در شرکت تضامنی

در شرکت‌های تضامنی این امکان وجود دارد که هر ساله قسمتی از سود جاری را به‌عنوان اندوخته عمومی ذخیره کنند. در زمان منظور کردن اندوخته، عمومی، حساب تقسیم سود بدهکاری و حساب اندوخته عمومی بستانکار می شود.

لازم به ذکر است در زمان خروج شریک و با ورود شریک جدید این اندوخته بایستی میان شرکا ذی نفع تسهیم شود.

شرکت تضامنی

عملیات حسابداری در شرکت ‌های تضامنی

انواع حسابداری در این شرکت‌ ها نیز همانند دیگر شرکت ‌ها است. به غیر از چند مورد که شامل موارد زیر می شود.

عملیات تشکیل شرکت تضامنی
ورود یک یا چند نفر به عنوان شرکای جدید یا خروج شرکای قبلی
نحوه تقسیم سود و زیان شرکت حاصل از عملیات مالی
انحلال و تبدیل شرکت های تضامنی

مقاله پیشنهادی: کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری

روش‌ های تقسیم سود در شرکت‌های تضامنی

طبق قانون تجارت، چنان چه میان شرکا برای پرداخت و تقسیم سود توافقی صورت نگرفته باشد، شرکا به میزان سرمایه خود از شرکت سود می برند. بنابراین در زمان زیان و انحلال شرکت نیز به همین نسبت بایستی ضرر و زیان متحمل شوند.  تقسیم سود به شیوه های زیر صورت می گیرد.
1 –  به نسبت مورد توافق شرکا

2 –  به نسبت سرمایه شرکا

3 – طبق تخصیص حقوق و تقسیم باقی مانده به نسبت ثابت

4 – اختصاص بهره سرمایه و تقسیم باقی مانده سود به نسبت ثابت

5 – تقسیم سود برحسب مبانی مختلف

موسسه حقوقی نوین وکیل با بهره مندی از بهترین وکلا و مشاورین متخصص و حرفه ای در زمینه های حقوقی آماده پاسخگویی به سوالات شما کاربران عزیز هستند. برای اطلاعات بیشتر می توانید با مشاورین ما در ارتباط باشید. موسسه حقوقی نوین وکیل به صورت آنلاین و حضوری مشاوره های لازم را به شما ارائه می دهند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *