شرکت سهامی چیست و چند نوع دارد؟

شرکت سهامی

مقدمه

براساس ماده 20 قانون تجارت یکی از هفت نوع شرکت تجاری، شرکت سهامی می باشد. در جهان امروزی شرکت سهامی بیشترین و متداول ترین شرکتی است که تاسیس می شود و بیشترین فعالیت تجاری مردم در این قالب می باشد. همچنین شرکت سهامی و انواع آن موادی در قانون تجارت توسط قانونگذار لحاظ شده است.

شرکت سهامی عام و شرکت سهامی خاص دو نوع شرکت سهامی هستند. شرکت های سهامی نیز همانند شرکت های تجاری دیگر جهت انجام فعالیت های تجاری شکل گرفته اند. ولی از لحاظ نوع شکل گیری، اداره، انحلال و همچنین ورشکستگی با دیگر شرکت های تجاری تفاوت دارد.

نوین وکیل تصمیم دارد تا شما را با شرکت های سهامی عام و خاص بیشتر آشنا نماید. لذا در هر بخش نیاز به توضیحات بیشتری داشتید با مشاورین حقوقی ما در میان بگذارید در اسرع وقت پاسخگو خواهند بود.

مقاله پیشنهادی: کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری

تعریف شرکت سهامی

در ماده 1 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت شرکت سهامی اینگونه تعریف شده است: شرکت سهامی شرکتی است که سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آن ها است.

در ماده 2 همین قانون بیان گردیده: (شرکت سهامی شرکت بازرگانی محسوب می شود ولو این که موضوع عملیات آن امور بازرگانی نباشد) و تعداد شرکا نیز طبق ماده 3 این قانون: در شرکت سهامی تعداد شرکا نباید کمتر از 3 نفر باشند.

درخصوص مواد مذکور اینگونه می توان بیان نمود که شرکت سهامی از آن دسته شرکت هایی است که سرمایه شرکا در آن مهم است و شخصیت شرکا چندان مهم نیست. زیرا در شرکت سهامی هریک از شرکا به اندازه سرمایه خود مسئول است. سرمایه این شرکت ها پس از تقسیم شدن سهم نام دارد. هرشخصی به عنوان شریک می تواند هرمقدار که می خواهد سهام خریداری نماید.

شرکت های سهامی به دو نوع سهامی عام و سهامی خاص تقسیم می شود. در قانون تجارت شرکت های سهامی در برابر شرکت های غیرسهامی قرار می گیرند که این شرکت ها عبارتند از شرکت با مسئولیت محدود، نسبی، تضامنی، مختلط، سهامی و غیرسهامی. شرکت های سهامی و غیرسهامی براساس قانون تجارت بایستی موسسان این شرکت ها اقدامات لازم را در جهت ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت ها انجام دهند.

شرکت سهامی عام

شرکت سهامی عام یک نوع از شرکت های سهامی می باشد. براساس قانون تجارت شرکت سهامی عام شرکتی می باشد که موسسین این شرکت سرمایه را از طریق فروش سهام به افراد جامعه تامین می نمایند. شرکت سهامی عام سهام شرکت را در بورس اوراق بهادار به فروش می رساند. عبارت  (شرکت سهامی عام) قبل یا بعد از اسم اصلی شرکت باید ذکر شود.

شرکت سهامی خاص

نوع دیگر شرکت های سهامی، شرکت سهامی خاص است که براساس قانون تجارت شرکت هایی که تمام سرمایه در زمان تاسیس به صورت انحصاری به وسیله خود موسسین تامین شده است را شرکت سهامی خاص می نامند. درخصوص نامگذاری این نوع شرکت نیز بایستی عبارت شرکت سهامی خاص قبل یا بعد از اسم اصلی شرکت ذکر شود. جهت ثبت نباید تعداد شرکا کمتر از 3 نفر باشد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی خاص

1 . شناسنامه و کارت ملی اعضای هیئت مدیره، موسسین، سهامداران و بازرسان.

2 . آدرس شرکت، سکونت و کدپستی، سرمایه شرکت، لیست هیئت مدیره و سهامداران، میزان درصد سهام و سهم الشرکه و سمت و موضوع فعالیت که در متن قرارداد قید گردیده است. ضمناً بیش از پنج اسم سه سیلابی خاص باید پیشنهاد و ارائه شود.

3 . ارائه قبض واریزی 35 درصد از سرمایه اولیه شرکت در حساب شرکت در شرف تاسیس.

5 . اقرارنامه مدیران شرکت در جهت ممنوعیتشان از فعالیت های تجاری.

6 . اقرارنامه بازرسان شرکت درخصوص عدم رابطه نسبی و سببی با مدیران شرکت.

شرکت سهامی

نکات مهم:

1 . تا قبل از سال 99 ارائه گواهی عدم سوء پیشینه الزامی بود. در حال حاضر اداره ثبت شرکت ها از طریق استعلام، گواهی عدم سوء پیشینه کیفری برای ثبت شرکت ها را احراز می نماید.

2 . پس از انتشار آگهی تاسیس در روزنامه رسمی در صورت تمایل می توانید به بانک رفته و مبلغ مذکور در فوق را افزایش و یا آن را از حساب برداشت نمایید.

3 . چنانچه در میان مدیران یا سهامداران شخص حقوقی داخلی وجود دارد فتوکپی آخرین روزنامه رسمی و نامه معرفی نماینده شخص حقوقی نیز باید ارائه شود. چنانچه شخص حقوقی خارجی باشد بایستی گواهی ثبت آن در خارج از کشور ترجمه شده و هر دو به همراه وکالتنامه وکیل شرکت خارجی ارائه گردد.

شرایط ثبت شرکت سهامی خاص

1 .  در این شرکت  هر شخص به مقدار سرمایه خود مسئولیت دارد. درنتیجه شرکت به صورت شرکت سهامی خاص ثبت می گردد. در این شرکت سرمایه به سهام تبدیل می گردد.

2 . حداقل افراد تشکیل دهنده شرکت سهامی خاص 3 نفر به عنوان سهامدار و 2 نفر به عنوان بازرس می باشند.

3 . لازم به ذکر است که در خصوص انتخاب نام برای شرکت سهامی خاص، پس از نام شرکت بایستی عنوان (سهامی خاص) قید گردد.

4 . سهامداران و بازرسان در شرکت سهامی خاص به هیچ وجه نباید با یکدیگر خویشاوند باشند.

5 . سرمایه ای که جهت تاسیس شرکت سهامی خاص نیاز است حداقل مبلغ یک میلیون ریال می باشد.

6 . 35 درصد از سرمایه شرکت سهامی خاص بایستی در یکی از بانک های کشور در حسابی که به نام شرکت می باشد واریز گردیده و تا زمان انتشار آگهی ثبت شرکت در روزنامه رسمی در حساب مذکور باقی بماند.

مقاله پیشنهادی: خیانت در امانت مدیرعامل شرکت

شرایط و مراحل ثبت شرکت سهامی عام

تفاوتی که شرکت سهامی عام با شرکت سهامی خاص دارد این است که موسسین شرکت سهامی عام قسمتی از سرمایه شرکت را با فروش سهام به افراد جامعه تامین می نماید. در شرکت سهامی عام، شرکا به نسبت مبلغ اسمی که سهام دارند، مسئولیت نیز بر عهده دارند. مبلغ اسمی سهام همان ارزش به روز هر سهم که خریداری شده می باشد. تاسیس و به ثبت رساندن شرکت سهامی عام همانند ثبت دیگر شرکت ها دارای شروط و قوانین مخصوص به خود می باشد که به آن در این مقاله پرداخته ایم.

چنانچه در هر بخش برایتان سوالی مطرح شد و یا احتیاج به توضیحات بیشتر داشتید تماس بگیرید مشاورین حقوقی نوین وکیل پاسخگوی شما عزیزان هستند.

شرایط تاسیس شرکت سهامی عام

جهت تاسیس شرکت سهامی عام، موسسین در ابتدا باید 20 درصد از سرمایه را خودشان متعهد و حداقل 35 درصد از مبلغ تعهد شده را در حسابی به نام شرکت در شرف تاسیس در بانکی از بانک های کشور سپرده گذاری نمایند. پس از آن طرح اساسنامه شرکت سهامی عام و طرح اعلامیه پذیره نویسی سهام که توسط تمام موسسین امضا شده است به همراه اظهارنامه به اداره ثبت شرکت ها تقدیم می نمایند و در قبال آن رسید دریافت می کنند. درصورتی که بخشی از تعهد موسسین غیرنقدی باشد بایستی عین یا مدارک مالکیت آن مال را در بانکی که در فوق بیان گردید تودیع نموده و گواهی بانک به پیوست اظهارنامه و باقی مدارک به اداره ثبت شرکت ها تحویل نمایند.

اداره ثبت شرکت ها براساس ماده 10 لایحه اصلاح قانون تجارت بعد از بررسی اظهارنامه و پیوست های آن و مطابقت دادن آن با قوانین جمهوری اسلامی مجوز انتشار اعلامیه پذیره نویسی را صادر می نماید. بنابراین اعلامیه پذیره نویسی به وسیله موسسین در روزنامه کثیرالانتشار و همچنین در بانکی که تعهد سهام صورت گرفته الصاق می گردد.

اشخاصی که تمایل دارند می توانند ظرف مهلتی که مشخص گردیده جهت خرید سهام به بانک مراجعه نموده و اوراق تعهد سهام را امضا و مبلغ موردنظر را پرداخت نموده و رسید پرداختی را دریافت نمایند. امضا نمودن ورقه تعهد سهم به منزله قبول اساسنامه شرکت سهامی عام و تصمیمات مجامع عمومی صاحبان سهام می باشد.

بعد از منقضی شدن مهلت پذیره نویسی یا تمدید آن، موسسین حداکثر ظرف یک ماه تعهد پذیره نویسان را بررسی و رسیدگی می نمایند و بعد از محرز شدن تعهد صحیح سرمایه شرکت سهامی عام که حداقل 35 درصد آن باید پرداخت شده باشد مجمع عمومی موسس را دعوت می نماید.

مجمع عمومی موسس بعد از رسیدگی و بررسی پذیره نویسی تمامی سهام شرکت و پرداخت مبالغ، شروع به مشورت نموده و اساسنامه شرکت را به تصویب می رسانند. همچنین اولین مدیران و بازرسان شرکت را انتخاب کنند. سپس مدیران و بازرسان به طور کتبی باید قبولی خود را اعلام نمایند. در این بخش است که شرکت تشکیل شده به حساب می آید.

بعد از این مراحل است که اساسنامه تصویب شده را به پیوست صورتجلسه مجمع عمومی و قبولی کتبی مدیران و بازرسان و صورتجلسه هیئت مدیره و دیگر مدارک برای ثبت به اداره ثبت شرکت ها تسلیم خواهد شد. درصورتی که شرکت تا 6 ماه از مورخه تحویل اظهارنامه ثبت نشود به درخواست هرکدام از موسسین با پذیره نویسان اداره ثبت شرکت ها گواهی نامه ای که حکایت از عدم ثبت شرکت دارد صادر و به بانکی که تعهد سهام و تادیه وجوه در آن صورت گرفته ارسال می گردد تا موسسین و پذیره نویسان به بانک مراجعه نموده و تعهدنامه و مبالغ پرداختی را مسترد نمایند و هرگونه هزینه ای که برای تاسیس شرکت پرداخت شده بر عهده موسسین می باشد.

شرکت سهامی

مدارک لازم برای کسب اجازه پذیره نویسی شرکت در شرف تاسیس سهامی عام از مرجع ثبت شرکت ها:

1 . دو نسخه طرح اظهارنامه شرکت سهامی عام

2 . دو نسخه طرح اساسنامه شرکت سهامی عام

3 . دو نسخه طرح اعلامیه پذیره نویسی

4 . گواهی بانکی مبنی بر واریز حداقل 35 درصد سرمایه تعهد شده توسط موسسین

5 . کپی شناسنامه موسسین

مقاله پیشنهادی: پولشویی و اثرات آن بر روي سيستم مالي

مدارک لازم برای تاسیس شرکت سهامی عام

1 . دو نسخه اظهارنامه

2 . دو نسخه اساسنامه

3 . دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین

4 . دو نسخه صورت جلسه هیئت مدیره

5 . آگهی دعوت مجمع موسسین در روزنامه کثیرالانتشار تعیین شده

6 . کپی شناسنامه مدیران

7 . گواهی بانکی مبنی بر واریز حداقل 35 درصد از سرمایه شرکت

8 . ارائه مجوز یا موافقت اصولی یا مجوز از مراجع ذیصلاح در صورت نیاز

نکات مهم درخصوص ثبت شرکت سهامی عام

1 . مبلغ 5.000.000 ریال حداقل سرمایه می باشد.

2 . حداقل 20 درصد سرمایه مشخص شده توسط موسسین تعهد و 35 درصد از میزان تعهد شده پرداخت می گردد.

3 . اظهارنامه و طرح اساسنامه و طرح اعلامیه پذیره نویسی به امضا موسسین رسیده باشد.

4 . اخذ و ارائه مجوز از مراجع ذیصلاح در صورت نیاز.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *