تاثیر فوت مستاجر در عقد اجاره: مشاوره رایگان با نوین وکیل

قرارداد اجاره قراردادی است که میان موجر و مستاجر منعقد می‌شودتا به واسطه آن مستاجر بتواند از منافع عین مستاجره استفاده کند، از آنجاکه عقد اجاره یک عقد لازم است و مطابق با قانون در صورت فوت یا مجنون شدن هر یک از طرفین قرارداد، عقد قرارداد تا پایان مهلت قانونی اش ادامه خواهد یافت، چنانچه که مستاجر یک مال اجاره‌ای فوت کندمطابق با قانون قرار داد اجاره ادامه خواهد یافت و اجاره بها نیز باید به موجر پرداخت شود، اما اگر این شرایط به دور از انصاف باشدرباید راهی برای پایان یافتن قرارداد اجاره‌ای مستاجر که فوت شده است باشد.

در این مقاله از نوین وکیل می‌خواهیم تاثیر فوت مستاجر ور عقد اجاره و ادامه عقد اجاره بعد از فوت مستاجر را مورد بررسی قرار دهیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

تاثیر فوت مستاجر در عقد اجاره

همانطور که در قسمت‌های فوق اشاره کردیم فوت مستاجر منجر به انحلال قرارداد نمی شود، بدین ترتیب قرارداد اجاره تا مهلت قانونی خود ادامه خواهد یافت، قانون روابط موجر و مستاجر یک استثنا قائل شده است و آن هم زمانی است که مستاجر در حین قرارداد اجاره فوت می‌شودکه مطابق با شرایطی می‌توان قرارداد اجاره را منحل کرد، در ادامه به بیان شرایط ادامه عقد اجاره بعد ازفوت مستاجر و منحل کردن این عقد خواهیم پرداخت.

شرایط ادامه عقد اجاره بعد از فوت مستاجر

بر اساس بند ۴ قانون روابط موجر و مستاجر وراث مستاجری که در حین قرارداد فوت کرده است، این حق داده شده کهطور اجتماع قرارداد اجاره را فسخ نمایند.

حال شاید این سوال برای شما مطرح شودکه به طور اجتماع یعنی چه؟ به طور اجتماع یعنی اینکه همه وراث در باره فسخ قرارداد با یکدیگر توافق داشته باشند به طور مثال در صورتی که مستاجر سه وراث دارد باید هر سه نفر برای فسخ قرارداد توافق داشته باشند.

درخواست فسخ قرارداد از سوی وراث زمانی ممکن است که مستاجر در زمانی که مدت اجاره پایان نیافته است فوت کند یعنی رابطه حقوقی میان موجر و مستاجر از بین نرفته باشد.

همچنین مطالعه نمایید: درخواست تعدیل اجاره بها

آیا قرارداد اجاره با فوت مستاجر باطل می‌شود؟

در پاسخ به سوال مطرح شده باید بگوییم خیر، مطابق با ماده ۴۹۷ قانون مدنی: عقد اجاره به واسطه فوت موجر یا مستاجر باطل نمیشود ولیکن اگر موجر فقط برای مدت عمر خود مالک منافع عین مستاجره بوده ‌است اجاره به فوت موجر باطل میشود اگر شرط مباشرت مستاجر شده باشد به فوت مستاجر باطل میگردد.

به طور کلی از آنجا که عقد اجاره یک عقد لازم است و لازم بودن این قرارداد به این معنی می‌باشد که طرفین باید تا پایان مدت قرارداد به تعهدات خود عمل کنند، حال اگر پیش از پایان یافتن قرارداد یکی از طرفین فوت کند شرط لازم بودن قرارداد برقرار است.

کلام آخر

در این نوشتار نوین وکیل مطالبی را پیرامون تاثیر فوت مستاجر در عقد اجاره بیان کردیم شما کاربران عزیز چنانچه در این خصوص سوالی دارید می‌توانید با استفاده از شماره هوی موجود در سایت نوین وکیل با کارشناسان و مشاوران مجرب و متخصص نوین وکیل تماس بگیرید و سوالات خود را بپرسید.

موسسه نوین وکیل آمادگی ارائه انواع خدمات حقوقی به صورت رایگان و تلفنی را دارد تنها کافیست با شماره 02166901176 تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *