توقیف اموال موجر بابت عدم استرداد ودیعه : مشاوره رایگان با نوین وکیل

به طور کلی قرارداد اجاره یک قرارداد تعهد آور است که در آن وظایف و حقوق موجر و وظایف و حقوق مستاجر مشخص شده است، بدین ترتیب برای حفظ قرارداد طرفین باید به حقوق و تکالیف خود متعهد باشند و به حقوق طرف مقابل نیز احترام بگذراند.در این مقاله موضوع توقیف اموال موجر بابت عدم استرداد ودیعه مورد بررسی قرار میگیرد

یکی از حقوق موجر این می‌باشد که مستاجر پس از پایان قرارداد اجاره ملک را تخلیه نماید و به موجر تحویل بدهد و در مقابل این حق، موجر نیز مکلف است که ودیعه مستاجر را به او برگرداند. حال اگر مدت اجاره پایان یابد و مستاجر نیز ملک را تخلیه کند اما موجر ودیعه را بر نگرداند.

در این نوشتار نوین وکیل می‌خواهیم به بررسی عدم استرداد پول پیش توسط موجر و توقیف اموال موجر بابت عدم استرداد ودیعه بپردازیم برای کسب آگاهی بیشتر با نوین وکیل همراه شوید.

عدم استرداد ودیعه توسط موجر

در مقاله عدم استرداد پول پیش توسط موجر درباره تمام مراحل قانونی شکایت از موجر صحبت کردیم و گفتیم که ابتدا مستاجر باید برای موجر اظهار نامه‌ای ارسال کند و در صورتی که موجر در مدت قانونی مشخص شده از پرداخت پول پیش امتناع کند، می‌توان با توجه به میزان پول پیش علیه او در شورای حل اختلاف یا دادگاه حقوقی دادخواست مطالبه استرداد ودیعه تنظیم کرد، سپس دادگاه موجر را موظف به پرداخت بدهی خود می‌کند، حال اگر با وجود داشتن تمکن مالی موجر از پرداخت پول پیش خودداری کند می‌توان اموال او را توقیف کرد.

توقیف اموال موجر بابت عدم استرداد ودیعه

در قسمت‌های فوق بیان کردیم که در صورت تمکن مالی موجر و عدم پرداخت پول پیش می‌توان اقدام به توقیف اموال او کند، اما شاید این سوال در ذهن شما بوجود آید که توقیف اموال موجر توسط مستاجر به چه ترتیبی است؟

  • توقیف ملک موجر توسط مستاجر قبل از صدور رای:

اگر مستاجر بخواهد قبل از صدور رای توسط دادگاه اموال موجر را توقیف کندباید علاوه بر دادخواست اصلی و ضمن اینکه دادگاه به موضوع رسیدگی می‌کند، درخواست صدور قرار تامین خواسته بکند، حال شاید این سوال مطرح شود که قرار تامین خواسته یعنی چه؟ قرار تامین خواسته یعنی اینکه دادگاه اموالی از موجر را به اندازه ودیعه که به مستاجر بدهکار است توقیف کند تا موجر در مدت زمانی که دادگاه به دعوی رسیدگی می‌کند، اموالش را به شخص دیگری منتقل نکند، اما مستاجر با ارائه دادخواست خود باید دادخواست تامین احتمالی را به دادگاه بده تا در صورتی که دادگاه موجر را محکوم به پرداخت نکرد به طور مثال موجر بگویید که قبلا پول ودیعه را به مستاجر پرداخت کرده ایا اما مستاجر ادعا دارد که پول را نداده و ادعای مستاجر رد شود،

همچنین مطالعه نمایید: الزام به تنظیم سند رسمی اجاره 

مستاجر بتواند خسارت خود را دریافت نمایید.

  • توقیف ملک موجر توسط مستاجر بعد از صدور رای:

در صورتی که دادگاه موجر را محکوم به پرداخت پول پیش مستاجر کند وموجر نیز تمکن مالی برای پرداخت را داشته باشد، اما ادعا کند که توانایی مالی برای پرداخت ودیعه را ندارد و از پرداخت پول پیش امتناع کند، مستاجر می‌تواند با معرفی اموال موجر به دادگاه، از دادخواست درخواست توقیف اموال موجر را نماید.

سخن پایانی

در این نوشتار نوین وکیل توقیف ملک موجر بابت عدم استرداد ودیعه را به طور کامل توضیح دادیم چنانچه شما در این خصوص سوالی دارید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با وکلای مجرب و متخصص نوین وکیل تماس بگیرید و سوالات خود را بپرسید.

1 دیدگاه دربارهٔ «توقیف اموال موجر بابت عدم استرداد ودیعه : مشاوره رایگان با نوین وکیل»

  1. زهراسهپوندی

    باسلام وخسته نباشید.من یه ملکی رواجاره کردم الان ۳ماهستش خالی کردم وپول منوپس نمیده ملک

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *