تعهدات سازنده ساختمان- تعهدات سازنده در قرارداد مشارکت در ساخت

تعهدات سازنده ساختمان از تعهدات مالک بسیار بیشتر است زیرا که مسئولیت‌های او بیشتر است و باید پروژه ساخت و ساز را مدیریت کند و هزینه‌های پروژه ساخت و ساز را تقبل کند.

یکی از موارد مهم که در قرارداد مشارکت در ساخت باید ذکر شود تعهدات طرفین است در واقع در بندهای مرتبط با تعهدات سازنده در قرارداد مشارکت در ساخت در خصوص اجرای صحیح پروژه و تحویل به موقع، تقبل کردن هزینه‌های ساخت و ساز به صورت کامل توضیح داده شده است و عمده تعهدات مالک مربوط به انتقال سند مشارکت در ساخت است.

در این مطلب از نوین وکیل قصد داریم درباره تعهدات سازنده ساختمان و مسئولیت‌های آن در قرارداد مشارکت در ساخت اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم با ما همراه شوید.

تعهدات سازنده ساختمان در قرارداد مشارکت در ساخت

در این بخش از نوشتار می‌خواهیم تعهدات سازنده ساختمان در قرارداد مشارکت در ساخت را به صورت کامل برای شما بیان کنیم.

از مهم‌ترین تعهدات سازنده ساختمان میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

تعهد به پرداخت هزینه‌های ساخت و ساز

یکی از مهم‌ترین تعهدات سازنده ساختمان این است که موظف است که هزینه‌های ساخت و ساز را به‌صورت کامل بپردازد در واقع هر مسئله‌ای که سازنده و مالک با یک دیگر توافق کرده اند که توسط سازنده بپردازد.

کلیه هزینه‌های اداری و اجرایی ساخت اعم از شهرداری، نظام‌مهندسی، تهیه نقشه‌های اجرایی و ساخت، هزینه‌های بیمه، هزینه مالیات، هزینه اداره ثبت، هزینه‌های آتش نشانی، آزمایشگاه‌های مکانیک خاک، آزمایش‌های جوش و بتن، خرید انشعابات برق و اب و گاز، تامین مصالح و اجرا و سایر هزینه‌هایی که مطابق با عرف برعهده سازنده است و در قرارداد به آن اشاره نشده است.

تعهد به ساخت پروژه مطابق با نقشه

 تعهد به ساخت پروژه مطابق با نقشه یکی دیگر از تعهدات سازنده ساختمان است در واقع سازنده موظف است که پروژه ساخت و ساز را مطابق با نقشه‌ای که میان او و مالک توافق شده است پیش ببرد در غیر این صورت تخلف کرده است و مطابق با قانون مالک می‌تواند از سازنده شکایت کند.

اما در برخی از موارد به دلیل عدم وجود مصالح در ساختمان و یا اجرای مصوبه‌های جدید سازنده ساختمان نمی تواند براساس آنچه که با مالک توافق کرده است عمل کند در این صورت لازم است که طرفین مجدد با یکدیگر توافق کنند و از مصالح مشابه با کیفیت و قیمت مناسب استفاده کنند.

سازنده باید متعهد گردد که ساختمان را مطابق با نقشه و مشخصات فنی مندرج در نقشه احداث کند و اگر مصالح در بازار موجود نیست باید از مصالح مشابه استفاده کند اما اگر برخلاف آنچه بود عمل کند باید به مالک مبلغی را به عنوان خسارات بپردازد.

تعهد سازنده در مورد رعایت موارد ایمنی

تعهد سازنده در مورد رعایت موارد ایمنی از مهم‌ترین تعهدات سازنده ساختمان است، کارگاه ساختمانی مستعد بروز حوادث جانی و مالی است.

بنابراین سازندگان ساختمان باید موارد ایمنی و محافظتی را به صورت کامل رعایت کنند در صورتی که سازنده موارد ایمنی را رعایت کند و در مدت زمان ساخت و ساز خسارات جانی و مالی به هر گونه اشخاص حقیقی و حقوقی وارد شود مسئولیت ان برعهده سازنده است و پاسخگویی به زیان دیدگان و جبران خسارات از مسئولیت‌های سازنده می‌باشد.

همچنین مطالعه کنید:خسارت تاخیر در قرارداد مشارکت در ساخت

بکارگیری از افراد صاحب صلاحیت

از دیگر وظایف سازنده این است که از افراد متخصص و صاحب صلاحیت در حین اجرای ساختمان از آن‌ها کمک بگیرند در صورتی که بخشی از ساختمان توسط افراد غیر متخصص و نابلد ساخته شود و آن قسمت دارای نقص و عیبی باشد مسئولیت برطرف کردن عیب و نواقص ساختمان برعهده سازنده است همچنین هزینه ربع نواقص ساختمان نیز با سازنده است ولی به صورت کلی لازم است که از افراد صاحب صلاحیت برای اجرای ساخت و ساز کمک بگیرند.

تا پروژه ساختمانی با رعایت تمام نکات نقشه ساخته شود و اگر خساراتی در حین اجرتی پروژه ایجاد شود پاسخگویی به ان و پرداخت هزینه‌های آن برعهده سازنده ساختمان می‌باشد.

تهیه بیمه نامه معتبر

یکی دیگر از مهم‌ترین تعهدات سازنده ساختمان تهیه بیمه نامه معتبر است همانطور که ماشین نباید بدون بیمه باشد اجرای پروژه ساخت و ساز نیز بدون ممکن نیست، سازنده ساختمان در قبال افرادی که در ساختمان کار می‌کنند و افراد ثالثی که حادثه‌ای از جانب پروژه ساختمانی برای آن‌ها رخ می‌دهد مسئول و متعهد هستند بنابراین لازم است که بیمه‌ای با پوشش کامل تهیه کنند.

سازنده متعهد می‌گردد که تا بیمه کامل مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان ساختمان و اشخاص ثالث و ساختمان‌های مجاور خریداری کرده است و ان را تایید مالک برساند.

پرداخت مطالبات اشخاص

هر گونه مطالبات اشخاص در پروژه ساختمان‌سازی برعهده سازنده است و پرداخت حق الزحمه کارگران و مطالبات ارگان‌های دولتی مربوط به پروژه پس از تحویل ملک به سازنده برعهده سازنده است همچنین پرداخت جریمه‌های مربوط به تخلفات ساخت و اضافه بنا با سازنده است مگر اینکه طرفین به گونه‌ای دیگر با یکدیگر توافق کنند و ان را به صورت واضح در قرارداد ذکر کنند.

سازنده موظف به پرداخت کلیه مطالبات اشخاص حقیقی و حقوقی و خسارات وارده است و مالک هیچ گونه مسئولیتی در قبال اشخاص حقیقی و حقوقی و خسارات احتمالی ندارد.

واگذار نکردن تعهدات قرارداد مشارکت در ساخت

واگذار نکردن تعهدات در قرارداد مشارکت در ساخت یک امر بسیار مهم است و سازنده نمی تواند تعهدات خود را به دیگری واگذار کند و شخص دیگر را وارد قرارداد کند به طور کلی سازنده متعهد می‌شود که پروژه را به صورت کامل براساس توافقات مندرج به پایان برساند و حق واگذاری به غیر را ندارد.

از دیگر تعهدات سازنده در قرارداد مشارکت در ساخت:

  • سازنده موظف به پرداخت هزینه‌ها و انجام امور کلیه مربوطه به اداره ثبت برعهده برای دریافت سندهای تفکیکی آپارتمان نوساز است.
  • در صورت فوت سازنده ورثه یا نماینده‌ی قانونی ان ملزم به انجام تعهدات او می‌باشد.
  • سازنده ملزم به تهیه طرح سه بعدی نما و فضاهای داخلی با اخذ تایید مالک است.
  • هنگام تحویل آپارتمان باید انشعابات آب و برق و گاز را به صورت مجزا اخذ شده و طی صورت جلسه‌ای آپارتمان‌ها به مالک تحویل داده شود.

حتما بخوانید:تعهدات مالک در قرارداد مشارکت در ساخت- تعهدات مالک زمین

کلام آخر

به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدم امید است اطلاعاتی که در خصوص تعهدات سازنده ساختمان در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد اگر در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید و از آن‌ها راهنمایی بگیرید.

5 دیدگاه دربارهٔ «تعهدات سازنده ساختمان- تعهدات سازنده در قرارداد مشارکت در ساخت»

  1. بسیار عالی توضیحات دادید. راجع به پیچ و رولپلاک سنگ نما و ایمن سازی سنگ نما بنویسید. کسایی که مقصر ریزش سنگ هستند هم بنویسید.
    ممنون از طرف جهان فرود

    1. سلام
      بستگی داره ریزش سنگ بعد از چند سال و به چه علت باشه
      امکان داره مقصر سازنده باشه و گاهی امکان داره مقصر مالک یا مالکین باشن
      به هر حال پیچ و رولپلاک کردن به خودی خود وظیفه سازنده نیست

  2. وشی مطمعن تر از پیچ و رولپلاک نما برای جلوگیری از ریزش سنگ ساختمان نمیتوانید پیدا کنید. پیچ و رولپلاک سنگ نما باعث افزایش طول عمر دیوار ساختمان و سنگ ها میگردد. پیچ کردن نمای ساختمان حتما با طناب اجرا شود چون راپل کارها متخصصین سنگ نما هستند و تمام نکات ریز و درشت سنگ نمای ساختمان را میدانند. با پیچ رولپلاک کردن نما میتوانید تا اخر از ریزش سنگ و خسارات احتمالی در امان باشید. پیچ و رولپلاک نما ابتدا وارد سنگ میشود و پس از سفت شدن رولپلاک باز میشود و داخل سیمان خود را گیر می اندازد میکند. با پیچ و رولپلاک نمای ساختمان سنگ به مدت 40 سال محکم باقی میماند و زلزله و باد و باران نمیتواند ان را تکان دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *