شکایت از سازنده ساختمان چگونه است؟ شکایت از بساز و بفروش

شکایت از سازنده ساختمان می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و مالک با دلیل محکمه پسند و مدارک و اسناد لازم می‌تواند به مرجع صالح مراجعه کند و از بساز و بفروش شکایت کند.

ساخت و ساز یکی از مشاغل محبوب و شناخته شده در کشور ما است و درآمد بسیار مناسبی دارد سالانه ساخت و ساز‌های مختلفی در کشور ما شکل می‌گیرد و سازندگان ساختمان باید تمرکز و دقت زیادی برای ساخت و ساز به خارج دهند تا ساختمان بدون نقص ساخته شود، بسیاری از ساختمان‌ها به دلیل بی توجهی سازنده دچار ریزش شده اند و مشکلات فراوانی برای مالک ایجاد شده است.

در چنین حالتی مالک می‌تواند از سازنده به صورت قانونی شکایت کند و اقدام به مطالبه خسارات کند.

در مورد قوانین حقوقی پرونده های ملکی می توانید از یک وکیل ملکی با تجربه کمک بگیرید.

در این مطلب از نوین وکیل قصد داریم در خصوص شکایت از سازنده ساختمان و مسائل مربوط به آن مطالبی را ارائه بدهیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

شکایت از سازنده ساختمان چگونه است؟

سازندگان ساختمان که در میان مردم به بساز و بفروش معروف هستند مانند سایر افراد در شغل خود وظیفه و مسئولی برعهده دارند و عدم انجام تعهدات و وظایف خود سبب می‌شود تا مالک بتواند علیه او اقدام به اقامه دعوا کند.

علاوه بر این تخلفاتی که در حین ساخت و ساز شکل می‌گیرد نیز این امکان را به مالک می‌دهد که علیه سازنده ساختمان شکایت کند ساخت و ساز پروسه طولانی دارد و ممکن است حداکثر دوسال طول بکشد در این دوران اگر سازنده ساختمان تخلفی را مرتکب شد مطابق با قانون مالک می‌تواند اقدام به شکایت از سازنده ساختمان کند.

همانطور که می‌دانید در پروژه‌های ساخت و ساز مالک ملک فرسوده و کهنه خود را در اختیار سازنده قرار می‌دهد تا اقدام به احداث ساختمان کند آن‌ها در قرارداد مشارکت خود را ثبت می‌کنند و وظایف طرفین را مشخص می‌نمایند در صورتی که یکی از طرفین یا سازنده ساختمان اقدام به تخلف نماید طرب دیگر یا مالک می‌تواند علیه او شکایت کند.

شکایت از سازنده ساختمان معمولا به موارد ساخت و ساز ارتباط دارد و مالک به دلیل عدم انجام تعهدات مندرج در قرارداد می‌تواند اقدام به ثبت شکایت از سازنده ساختمان کند.

 

جهت دریافت مشاوره با وکیل ملکی کلیک نمایید

 

شکایت از سازنده ساختمان به دلیل عدم تحویل به موقع ملک

در قرارداد مشارکت در ساخت عوامل مختلفی تعیین می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها تحویل به موقع ساختمان است در حقیقت در قرارداد مشارکت در ساخت باید تاریخ تحویل و آماده شدن ملک مشخص شود.

البته این تاریخ تقریبی اعلام می‌شود و در مواردی ممکن است مشکلاتی در حین ساخت و ساز بوجود آید که فرایند ساخت و ساز را مختل کند و باعث وقفه در آن شود.

در صورتی که سازنده در مدت زمان مقرر ملک را تحویل ندهد، مالک می‌تواند اقدام به شکایت از سازنده ساختمان کند، اما اگر سازنده ساختمان به مالک اطلاع دهد که ملک با تاخیر به او تحویل داده می‌شود دیگر نیازی به اقامه دعوی نیست.

اما بحث شکایت از سازنده ساختمان به دلیل عدم تحویل به موقع ملک ایجاد می‌شود هنگامی که سازنده ساختمان بدون دلیل ملک را در زمان مقرر تحویل ندهد و در این خصوص به سازنده نیز اطلاعی ندهد.

به صورت کلی عدم تحویل ساختمان در زمان تعیین شده توسط طرفین سبب بروز اختلاف و شکایت از سازنده می‌شود البته قبل از شکایت بهتر است مالک سازنده ساختمان را در جریان بگذارد و این مسئله به صورت مسالمت آمیز حل شود.

همچنین مطالعه کنید:خسارت تاخیر در قرارداد مشارکت در ساخت

شکایت از سازنده به دلیل وجود نواقص در ساختمان

یکی از مهم‌ترین وظایف سازنده ساختمان این است که ساختمان را به صورت کامل تحویل دهد یعنی همه بخش‌های ساختمان ساخته شده باشد در حقیقت سازنده ساخت و ساز را به گونه‌ای انجام دهد که مطابق انتظارات مالک باشد.

در صورتی که سازنده از مواد بی کیفیت برای ساخت ساختمان استفاده کند و موجب بروز نقص‌هایی در بخش‌های مختلف ساختمان می‌شود در حقیقت یکی از دلایلی که در سال‌های اولیه ساختمان دچار نقص فنی می‌شود این است که ساخت و ساز به صورت مناسب نبوده است.

هنگامی که سازنده از مصالح غیر استاندارد و بی کیفیت استفاده کند در چنین شرایطی ساختمان نا ایمن ساخته شده است به خوبی می‌دانید که استفاده از مصالح خوب و مرغوب در ایمنی ساختمان نقش مهمی دارد.

اگر مالک ساختمان را به صورت نا ایمن از سازنده تحویل بگیرد می‌تواند به دلیل نقص‌های موجود در ساختمان و عدم ایمنی کافی در ساختمان اقدام به شکایت از سازنده کند، در حقیقت سازنده ساختمان موظف است که ساختمان را براساس توافقی که با مالک کرده است بسازد در غیر این صورت ممکن است اختلافاتی میان آن‌ها ایجاد شود.

نحوه شکایت از سازنده ساختمان

در قسمت‌های فوق دو دلیل عمده شکایت از سازنده ساختمان را بیان کردیم در این قسمت از نوشتار می‌خواهیم درباره نحوه شکایت از سازنده ساختمان توضیح دهیم.

پس از اینکه دلیل خود برای شکایت را تعیین کردید باید اقدام به تنظیم دادخواستی مبنی بر دلیل دعوا کنید و از آنجا که معمولا این شکایت‌ها با هدف اخذ خسارات از سازنده ساختمان شکل می‌گیرد به همین دلیل لازم است که دادخواست تامین دلیل نیز به دادگاه ارائه شود، سپس با پرداخت هزینه کارشناسی توسط مالک دادگاه رسیدگی‌های لازم را برای شکایت ثبت شده انجام می‌دهد و دادگاه مبنی بر نظر کارشناس در تعیین میزان خسارات سازنده ساختمان را ملزم به پرداخت آن می‌کند.

تنظیم شکایت نامه برای شکایت از سازنده ساختمان

 همانطور که در قسمت فوق بیان کردیم برای شکایت از سازنده ساختمان لازم است که مالک شکایت نامه را تنظیم کند که در این بخش به آن خواهیم پرداخت.

در صورتی که شکایت نامه برای شکایت از سازنده ساختمان به درستی تنظیم نشود توسط مراجع ذی الصلاح رد خواهد شد.

تنظیم و ثبت شکایت نامه اولین و مهم‌ترین قدم برای شکایت از سازنده ساختمان است بنابراین اگر می‌خواهید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به شکایت نامه شما رسیدگی شود باید شکایت نامه را براساس اصول قانونی تنظیم کنید.

تنطیم شکایت نامه بهتر است که توسط افراد متخصص و وکلا و کارشناسان حقوقی صورت بگیرد تا عاری از مشکل و نقص باشد.

می توانید مقاله هزینه انتقال سند در قرارداد مشارکت در ساخت را در سایت ما طالعه کنید. 

کلام اخر

با پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم اگر در خصوص شکایت از سازنده ساختمان نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید و از آن‌ها راهنمایی بگیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *