شرایط و قوانین مهریه زوجه

قوانین مهریه زوجه

امروزه شرایط و قوانین مهریه زوجه در کشور به یکی از مباحث مهم مبدل شده است. بنابراین شرایط مهریه زن دردسرهای بسیاری را به دنبال داشته است. پرداخت مهریه زن یکی از دغدغه های افرادی است که در حال طلاق هستند و در حال طی کردن مراحل قانونی آن در دادگاه می باشند. باورهای اشتباهی در رابطه با عدم تعلق مهریه به زن وجود دارد که زوجین در زمان طلاق و بعد از حشور در محکمه از آن اطلاع پیدا می کنند.

مهریه دارای سابقه چندین هزار ساله می باشد و در قدیم با توجه به دارایی مرد مهریه را برای زن در نظر می گرفتند. ولی قوانین مهریه به ویژه در سال های اخیر، دستخوش تغییرات بسیاری بوده است. امروزه برخی از زنان این حق قانونی خود را از آن ها طلب می کنند. با توجه به ادامه پیدا کردن این روند و بالا بودن مبلغ مهریه و افزایش تعداد دامادهای زندانی، سبب شده که مسئولان به فکر چاره بیفتند.

به طور حتم تدوین و تصویب لایحه مایت از خانواده مهم ترین اقدامی است که برای حل این مشکل از سوی مقامات انجام شده است. در این لایحه بحث برانگیزترین مورد، در رابطه با تعداد و میزان سکه های درج شده در عقدنامه با عنوان رسمی مهریه می باشد. طبق قوانین مهریه زوجه، این مصوبه نهایت 110 سکه بهار آزادی طرح جدید برای مهریه عروس تعیین می شود. البته تنها تا 110 سکه آن ضمانت اجرای کیفری دارد و بالای 110 سکه ضمانت کیفری ندارد و فرد برای پرداخت نشدن مهریه زوجه زندانی نمی شود.

مهر در عقد موقت

از قوانین مهریه زوجه در عقد موقت نیز مانند ازدواج دائم برای زوجه مهریه تعیین می شود. مهریه در عقد موقت اصول خاص خود را دارد. زوجه می تواند مانند ازدواج رسمی مهریه خود را از طریق دادگاه خانواده پیگیری و دریافت کند. البته در ازدواج دائم، زن شامل حق نفقه نیز می شود، ولی در ازدواج موقت حق نفقه به زن تعلق ندارد. مگر این که در صیغه نامه قید شده باشد.

قوانین مهریه در طلاق توافقی

مهریه در طلاق توافقی به توافق زوجین بستگی دارد. با توجه به این که نوع طلاق توافقی است زوجه باید مقداری از مهریه خود را ببخشد. طبق قوانین مهریه زوجه مقدار معینی برای مهریه مشخص نشده و به طرفین بستگی دارد.

قوانین مهریه زوجه

دریافت مهریه از پدر شوهر امکان پذیر است؟

پدر زوج از نظر قانونی موظف به پرداخت مهریه زوجه نمی باشد. برخی اوقات در زمان عقد و  در سند رسمی ازدواج یا ممکن است در قراردادی جداگانه از عقدنامه پدر زوج مهریه عروس را قبول کرده و یا ضمانت مهریه توسط پدر زوج در صورت عدم پرداخت از طرف فرزند، خود مستلزم پرداخت مهریه شود. بنابراین در این شرایط زن می تواند براساس آن چه پدر شوهر تعهده کرده است برای مطالبه آن به او مراجعه کند.

همچنین در صورتی که پدر شوهر یا هر فرد دیگیری که شوهر از او ارث می برد فوت کند و سهم الارثی به شوهر تعلق گیرد. بنابراین می تواند از محل سهم الارث شوهر مهریه را به مقداری که جوابگوی مهریه باشد، وصول کند. علاوه براین زوجه زمانی مهریه از ارث پدر شوهر می برد که پدر شوهر در زمان عقد نکاح تعهد مهریه را کرده باشد. بنابراین چنان چه پدر شوهر فوت کند، زوجه می تواند تقاضای مهریه خود را به ورثه پدر شوهر متوفی اقرار داشته و ورثه مکلف به پرداخت مهریه از محل سهم الارث می باشند.

تکلیف مهریه زن بعد از فوت شوهر

زوجه پس از فوت شوهر از لحاظ قانونی و شرعی حق دریافت مهریه خود را دارد. بنابراین در صورت فوت شوهر زوجه باید وصی متوفی ابتدا نسبت به پرداخت مهریه از اموال و سرمایه های فرد متوفی اقدام نمایید. سپس اجازه تقسیم اموال بین ورثه با رعایت موازین حقوقی برقرار می باشد. چنان چه بعد از فوت شوهر و در صورت عدم وجود اموال از سوی متوفی، پدر شوهر یا دیگر وارث، حقی در رابطه با پرداخت مهریه بعد از فوت شوهر ندارند. بنابراین در این صورت زوجه نمی تواند اقدامات قانونی بر علیه وراث در رابطه با عدم پرداخت مهریه در محاکم قضایی کند.

آیا مهریه خمس دارد؟

با توجه به نظرات علما بر مهریه خمس تعلق ندارد. اما با توجه به گفته آیت الله بهجت بنا بر احتیاطذ واجب چنان چه از مخارج سالانه خود اضافه آمد، باید خمس مهریه خود را پرداخت نماید.

مهریه در عقد موقت چقدر است؟

برخی از افراد بر این باور هستند که در عقد موقت یا صیغه به سبب مشخص بودن مدت زمان آن نمی تواند برای زوجه مهریه تعیین کرد. یا این که در عقد موقت هیچ گونه مهری به زوجه تعلق ندارد. بنابراین مشخص کردن مهریه صیغه موقت  و میزان آن از ارکان اصلی می باسد. طبق ماده 1059 قانون مدنی، یکی از شرایطی که سبب صحت ازدواج موقت می شود، تعیین مهریه است. چنان چه اگر مهریه در ازدواج موقت قید نشود، آن ازدواج باطل خواهد بود. گرچه در ازدواج دائم، تعیین مهریه الزام نیست. همچنین مهریه صیغه دائم بر زوجه تعلق می گیرد، صیغه دائم همان صیغه 99 ساله می باشد که در ابتدا مدت محدودی برای آن تعیین نمی کنند. در رابطه با مهریه صوری نیز باید گفت که مهریه بر زوجه تعلق دارد و میزان مهریه آن نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد.

گرفتن مهریه بعد از اتمام مدت صیغه

گرفتن مهریه در صیغه یا عقد موقت از حقوق زن و عندالمطالبه می باشد. مهریه در عقد موقت یا صیغه از شروط صحت عقد است و در صورت مشخص نکردن  مهریه و مدت زمان عقد موقت سبب باطل بودن عقد است. چنان چه عقد موقت یا صیغه در دفتر ازدواج ثبت شود هیچ تفاوتی در مطالبه مهریه، با عقد دائم ندارد و به سادگی قابل وصول است.

نکاتی در رابطه با مهریه

مهریه باید دارای ارزش مالی مثل سکه، طلا، پول، ملک و ماشین باشد. همچنین مهریه می تواند انجام عمل یا کاری مثل تعلیم حرفه یا فعالیتی باشد.

مهریه بعد از فوت همسر به زن تعلق دارد و باید از اموال متوفی پرداخت شود.

مهریه از ارث می رسد و وراث می توانند به نسبت سهم الارث خود مطالبه مهریه کنند.

مهریه در رابطه نامشروع، خیانت تاثیری در پرداخت نکردن مهریه برای زوجه ندارد. چنان چه رابطه نامشروع و خیانت زن ثابت شود باز هم مهریه تعلق می گیرد.

قوانین مهریه زوجه در طلاق خلع

طلاق خلع طلاقی است که زن از شوهر خود تنفر دارد. بنابراین مهریه در طلاق خلع به زن تعلق ندارد و باید مهریه یا مالی را به شوهر خود هدیه دهد که این مبلغ یا مال می تواند از معادل مهریه بیشتر باشد. بنابراین طلاق خلع همان طلاق معروف است که زن مهرش را حلال و جانش را آزاد می کند.

قوانین مهریه زوجه

قوانین مهریه زوجه در طلاق غیابی

مهریه از حق و حقوق مالی زن محسوب می شود و در هر صورت حتی بعد از طلاق نیز می تواند مهریه خود را از شوهر دریافت کند. چنان چه دادگاه حکم طلاق غیابی را صادر کند، مهریه در طلاق غیابی به زن تعلق دارد. بنابراین تا زمانی که تکلیف مهریه تعیین نشود، این حکم به ثبت نخواهد رسید. در صورتی که طلاق غیابی از طرف زوج باشد، دادگاه رای به طلاق خواهد داد. ولی رای صادر شده تمام حق و حقوق زوجه را در نظر می گیرد. بنابراین دریافت مهریه برای زوجه بد از طلاق غیابی از طرف زوج امکان پذیر است. چنان چه در طلاق غیابی دادخواست از طرف زوجه باشد و زوج مفقود شده باشد، در این حالت زوجه می تواند با رای دادگاه نسبت به توقیف اموال و حساب بانکی اقدام کند و حق مهریه خود را دریافت کند.

قوانین مهریه زوجه در طلاق رجوعی

طلاق رجوعی یک نوع طلاق است که در طول زمان عده، مرد می تواند  پس از طلاق به همسر خود رجوع کند و مجددا با هم زندگی کنند. در طلاق رجوعی چنان چه درخواست طلاق از طرف زوجه باشد، بایستی بخشی از مهریه یا کل مهریه را ببخشد.

مطالعه کنید: شرایط دریافت اجرت المثل ایام زوجیت

قوانین مهریه زوجه در توقیف اموال برای مهریه

چنان چه زوج مهریه زوجه خود را پرداخت نکند، زن قادر است با معرفی اموال و دارایی همسر خود دادخواست ضبط اموال وی کند. بنابراین می تواند مطالباتی را از حساب های  بانکی زوج توقیف کند. همچنین زوجه می تواند تقاضای مهریه کسر حقوق یا توقیف حقوق زوج از سازمان ها و موسسه های دولتی یا خصوصی داشته باشد. زمانی که زوج متاهل است به میزان یک چهارم حقوق آن و در صورتی که زن و شوهر از هم جدا شوند یک سوم از آن را می تواند توقیف کند. علاوه براین چنان چه زوج مالی داشته باشد و زوجه احتمال دهد در مدت زمانی که دادگاه تشکیل می شود زوج آن مال را جابه جه یا به فروش می رساند، می تواند از دادگاه بخواهد تا مال تا صدور حکم دادگاه توقیف اموال برای مهریه شود. سپس از اموال توقیف شده مهریه را برداشت کند.

نحوه محاسبه ضریب مهریه به نرخ روز 

برای برآورد نرخ روز مهریه که در سال های قبل مشخص شده باشد باید از مقدار معلومی که هر سال توسط بانک مرکزی انتشار داده می شود، استفاده کرد. مهریه به طور کلی یا به صورت سکه یا مهریه غیر از سکه مانند مقدار معین پول نقد یا ملک تعیین می شود. چنان چه مهریه به صورت سکه تعیین شود، هر تعدادسکه در زمان عقد برای زوجین مشخص شده است. در صورتی که در زمان عقد مهریه به صورت مبلغی از پول ملی تعیین شود برحسب روند افزایش تورم در کشور میزان مهریه در زمان درخواست تغییر خواهد کرد.

مهریه فرار از دین – قوانین مهریه زوجه

گاهی اوقات زوج برای فرار از پرداخت مهریه اموال خود را به شخص دیگری انتقال یا واگذار می کند. چنان چه دادگاه حکم قطعی در رابطه با محکومیت زوج به پرداخت دین مهریه را صادر کرده باشد، زوج معامله صوری برای فرار از پرداخت دین مهریه کند. براساس ماده 21 قوانین مهریه زوجه تنها در صورتی جرم محقق می شود که از سوی دادگاه در رابطه با مهریه رای صادر شده باشد. بنابراین، چنان چه جرم انتقال اموال به قصد فرار از دین محقق نشده باشد، در رابطه با ابطال معامله به قصد فرار از دین باید این نکته را در نظر بگیرید که تنها انتقالی قابل ابطال است که به شکل صوری باشد. بنابراین معامله به قصد فرار از دین باطل نیست تنها معامله صوری قابل ابطال است.

نحوه گرفتن مهریه زن فوت شده از شوهرش

با فوت زوجه حق مطالبه مهریه به وراث وی انتقال داده می شود. بنابراین به همین دلیل وراث زوجه می توانند بعد از فوت زوجه مهریه را همسر آن مطالبه کنند. طبق قانون وراث زوجه با تنظیم دادخواست مطالبه طلب ( مهریه شخص فوت شده) به نسبت به سهم الارث خود به طرفیت زوج، حقوق قانون زوجه متوفی را مطالبه می کنند. بنابراین مهریه بعد از فوت زن به وراث آن می رسد.

مهریه  طلاق زن باکره

زوجه می تواند پس از رسمی شدن عقد مهریه خود را از زوج مطالبه و دریافت کند. باکره بودن زن تاثیری در پرداخت نکردن مهریه ندارد و همسر موظف به پرداخت مهریه زن می باشد. چنان چه زن باکره باشد، مهریه آن نصف می شود. منظور این است چنان چه  طلاق در دروان عقد صورت گیرد و رابطه زناشویی در بین آن ها رخ نداده باشد و دختر باکره باشد، مهریه که باید پرداخت شود، نصف مهریه تعیین می شود. همچنین مهریه غیرباکره می تواند از طرف زوجه مطالبه شود و تمام مهریه به وی تعلق دارد.

مهریه نامادری – قوانین مهریه زوجه

از آنجایی که براساس قوانین مهریه زوجه عند المطالبه می باشد، در صورت فوت زوج، زوجه می تواند دادخواست مطالبه مهریه خود را از از ماترک متوفی کند. پیش از تقسیم ترکه مهریه از اموال متوفی کسر می شود.

چگونه نصف اموال مرد پس از طلاق به زن تعلق می ‌گیرد؟

در صورتی که درخواست طلاق از طریق زوج باشد و براساس تشخیص دادگاه تقاضای طلاق ناشی از تخلف زن از وظایف همسری یا سوء اخلاق و رفتاری اون نباشد، زوج موظف است مهریه نصف اموال مرد را به دست بیاورد یا معادل آن را به زوجه پرداخت نماید.

نحوه مهریه اجرا گذاشتن

به اجرا گذاشتن مهریه حق زوجه می باشد، به طور معمول زن به دنبال رسیدن به مهریه خود و مرد به دنبال پرداخت نکردن مهریه هستند. چنان چه به اجرا گذاشتن مهریه وجه رایج باشد، براساس تغییر شاخص قیمت سالانه از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی تعیین می شود، محاسبه و پرداخت می شود. به اجرا گذاشتن مهریه کمتر 110 سکه در این صورت باید تمام مهریه پرداخت گردد، در غیر این صورت براساس قانون مجازات خواهند شد. با اجرا گذاشتن مهریه بیش از 110 سکه تعیین شده، ابتدا باید 110 سکه طبق قوانین مهریه زوجه پرداخت شود. سپس دادگاه تمکن مالی فرد را بررسی و براساس وضعیت مالی و تمکن وی تصمیم گیری خواهد کرد.

مهریه غایب چیست؟

در تعیین مهریه، علاوه بر سکه، مقداری طلا نیز تعیین می شود. به عنوان مثال 20 سکه تمام بهار آزادی و 14 مثقال طلا. بنابراین به سکه ها مهر غایب و به 14 مثقال طلا، مهر حاضر می گویند. مهر حاضر را زوج باید در ابتدای عقد پرداخت کند و یا این که با توافق زوجین، مدت زمان معینی برای پرداخت، تعیین کنند.

مهریه جلب دارد؟

مهریه از حقوق زن به شمار می رود و زوجه در هر زمانی که بخواهد می تواند مهریه خود را از شوهر مطالبه کند. در رابطه با حکم جلب مهریه اگر شوهر بعد از اجرا گذاشتن مهریه توسط زوجه در دادگاه، پس از یک ماه از صدور اجرائیه، دادخواست اعسار ندهد، حکم جلب او به دادخواست زوجه صادر می شود. چنان چه دادخواست اعسار دهد و مهریه تقسط شود و اقساط پرداخت نشود، به طور معمول پس از دریافت دو یا سه قسط معوقه، حکم جلب بابت مهریه صادر می شود.

قوانین مهریه زوجه

گرفتن مهریه بعد از ازدواج دوم امکان پذیر است؟

براساس ماده 29 قانون- قوانین مهریه زوجه در زمان طلاق از هر نوع باشد چه به دادخواست زن یا دادخواست مرد و یا طلاق توافقی باشد. دادگاه مکلف است تکلیف مهریه را تعیین کند. چنان چه در زمان طلاق، مرد باید مهریه زوجه را بپردازد، ازدواج مجدد زن مانع از دریافت مهریه ازدواج قبلی او نمی شود.

در صورتی که نیاز به مشاوره و خدمات حقوقی دارید می توانید با کارشناسان ما در موسسه حقوقی نوین وکیل تماس بگیرید.

راه های ارتباطی با وکلای مهریه نوین وکیل چگونه است؟

از جمله خدمات مهم نوین وکیل در حوزه مهریه خدمات مشاوره غیر حضوری می باشد. شما با استفاده از خدمات غیر حضوری می توانید سوالات خود را در حوزه های مهریه و گرفتن مهریه از وکلای خبره در زمینه خانواده بپرسید. اما روشهایی که ما در اختیار شما قرار میدهیم عبارتند از : مشاوره تلفنی مهریه با استفاده از تماس با شماره های 02166901176 و همچنین شماره 02122690179، همچنین این امکان وجود دارد بعد از دریافت وقت از منشی موسسه حقوق نوین وکیل به صورت حضوری به دفتر وکالت آمده و سوالات خود را مطرح نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *