مهریه به نرخ روز- محاسبه مهریه به نرخ روز

مهریه به نرخ روز اگر مهریه تعیین شده وجه نقد باشد در زمان پرداخت آن باید به نرخ روز محاسبه شود سپس پرداخت گردد.

پرداخت مهریه‌ای که در صداق آمده به زن اگر وجه نقد باشد در زمان طلاق یا زمانی که زن درخواست پرداخت مهریه کرده است باید به نرخ روز محاسبه و پرداخت سود و زمانی مرد بری الذمه محسوب می‌شود که مطابق ارزش اعتباری سکه پول به زن پرداخت کند.

در این مطلب از نوین وکیل می‌خواهیم مفهوم مهریه به نرخ روز و نحوه محاسبه آن را بیان کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

با مفهوم مهریه به نرخ روز آشنا شویم!

براساس ماده 1082 قانون مدنی: به مجرد عقد زن مالک مهر میشود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.

تبصره (الحاقی ۱۳۷۶/۴/۲۹) – چنانچه مهریه وجه رایج باشد متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تادیه نسبت به سال اجرای عقد که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌گردد محاسبه و پرداخت خواهد شد مگر این که زوجین در حین اجرای عقد به نحو دیگری تراضی کرده باشند.

آیین‌نامه اجرایی این قانون حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ تصویب توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با همکاری وزارت دادگستری و وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

مطابق با این ماده و تبصره آن اگر مهریه وجه رایج باشد متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تادیه نسبت به سال اجرای عقد که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌گردد، پس مهریه‌ای که در صداق زن آمده است به نرخ روز محاسبه و به زن پرداخت خواهد شد.

به طور کلی اگر زن اقدام به مطالبه مهریه کند یا مرد بخواهد برای بری الذمه شدنش مهریه زن را بپردازد مهریه مطابق با شاخص قیمت سالانه که بانک مروزی تعیین می‌کند، پرداخت خواهد شد در غیر این صورت مرد مدیون زن باقی خواهد ماند.

مطالبه مهریه به نرخ روز

مهریه یکی از حقوق مالی زوجه پس از عقد نکاح است و مطابق با قانون مدنی می‌تواند هر زمان که بخواهد آن را مطالبه کند و مرد موظف به پرداخت مهریه زوجه به صورت کامل است.

مطالبه مهریه به نرخ روز تنها برای مهریه‌هایی صدق می‌کند که سکه و وجه نقد باشند در این صورت هنگامی که زوجه دادخواست مطالبه مهریه را در دفاتر خدمات قضایی ثبت می‌کند و دادگاه زمان دادرسی را تعیین می‌کند اگر مهریه وجه نقد یا سکه باشد تعیین نرخ روز آن را به کارشناس ارجاع می‌کند و براساس مبلغی که کارشناس اعلام می‌کند زوج باید مهریه زوجه را پرداخت کند.

همچنین مطالعه کنید:دادخواست مطالبه مهریه از پدر شوهر- گرفتن مهریه از پدر شوهر

چرا مهریه به نرخ روز محاسبه می‌شود؟

همانطور که در قسمت‌های قبل بیان کردیم براساس قانون اگر مهریه زن وجه نقد باشد باید به نرخ روز محاسبه و زوجه پرداخت شود.

حال می‌خواهیم بگوییم که چرا مهریه به نرخ روز محاسبه می‌شود؟

با توجه به اینکه ارزش پول و اسکناس در همه کشور‌ها به خصوص کشور ما ایران هر روزه کمتر می‌شود پس ارزش دینی برای سال‌های گذشته است و بر ذمه مدیون است که بپردازد کم نمی شود؛ زیرا پرداخت دین بعد از ده ـسال به همان میزان ایفای تعهد محسوب نمی شود و منطقا نمی توان آن را ایفای تعهد محسوب کرد.

اگر عقد نکاح در سال 90 میان زن و نزد واقع شود با مهریه 50 میلیون تومان وجه رایج کشور و در همان سال مهریه اش را مطالبه و دریافت کند مرد برای بری الذمه شدن باید مهریه‌ای که تعهد کرده است بپردازد، اما اگر در سال ۱۴۰۰ زوجه اقدام به مطالبه مهریه کند و مرد بخواهد که همان 50 میلیون را به زن بپردازد و بری الذمه شود ممکن نیست.

مهریه زن بعد از فوت شوهر بدین صورت است که اگر زوجه بخواهد مهریه اش را از اموال به جا مانده از شوهر خود وصول کد و مهریه او به صورت پول یا همان وجه رایج باشد برای محاسبه آن به نرخ روز تاریخ فوت مبنای محاسبه مهریه خواهد بود، البته محاسبه مهریه به نرخ روز برعهده اجرای احکام شعبه صادر کننده رای مهریه می‌باشد.

چگونه مهریه به نرخ روز محاسبه می‌شود؟

همانطور که در قسمت‌های قبل گفتیم مهریه باید به نرخ روز محاسبه شود حال شاید این سوال برای شما مطرح شود که چگونه مهریه به نرخ روز محاسبه می‌شود؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که برای محاسبه مهریه به نرخ روز فرمولی وجود دارد که با توجه به آن می‌توان فهمید که میزان مهریه که به زن تعلق می‌گیر چه مبلغی خواهد بود.

این فرمول برای محاسبه مهریه‌هایی است که به صورت اسکناس و وجه نقد است، براساس مصوبه هیات وزیران در سال ۷۷ نحوه محاسبه ارزش فعلی مهریه به شکل زیر است:

عدد شاخص در سال قبل از سال پرداخت مهریه را بر عدد شاخص در سال وقوع عقد تقسیم می‌کنیم و نتیجه را در مبلغ مهریه مندرج در عقدنامه ضرب میکنیم به این ترتیب مبلغ مهریه به نرخ روز مشخص می‌شود.

این نحوه محاسبه به شکل فرمولی به صورت زیر است: ‌

 

مدارک لازم برای مطالبه مهریه به نرخ روز

همانطور که در بخش‌های قبل گفتیم مطالبه مهریه با نرخ روز تنها مختص مهریه‌هایی است که سکه و وجه نقد می‌باشند و باید دادخواستی را در دفاتر خدمات قضایی ثبت کنید تا در دادگاه رسیدگی و بتوانید مهریه را اخذ کنید، در این بخش از مقاله می‌خواهیم مدارک لازم برای مطالبه مهریه به نرخ روز را برای شما بیان کنیم‌:

  • تنظیم دادخواست مطالبه مهریه به نرخ روز
  • مدارک هویتی زوجه‌ اعم از کارت ملی و شناسنامه
  • عقد نامه که میزان مهریه در آن مشخص شده باشد.

مشاوره حقوقی برای مطالبه مهریه به نرخ روز

برای مطالبه مهریه به نرخ روز زوجه باید دادخواست مطالبه مهریه را به دادگاه ارائه دهد اما نحوه تنظیم دادخواست نقش مهمی در رسیدگی به آن دارد بنابراین با دریافت مشاوره حقوقی برای مطالبه مهریه به نرخ روز در خصوص نحوه مطالبه مهریه، نحوه مطالبه مهریه به نرخ روز، نحوه تنظیم دادخواست مطالبه مهریه و…. اطلاعات جامع و کاملی کسب کنید.

در واقع مشاور حقوقی فرایندی را که لازم است برای مطالبه مهریه به نرخ روز طی کنید را برای شما ترسیم می‌کند و کمک می‌کند با آگاهی کامل برای مطالبه مهریه اقدام کنید.

ما مقاله ای در زمینه نحوه تقسیط مهریه   نوشتیم امید است برای شما مفید باشد.

کلام آخر

به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی که در خصوص مطالبه مهریه به نرخ روز در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد چنانچه در این خصوص نیاز با کسب اطلاعات بیشتری دارید با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرد و از آن‌ها راهنمایی دریافت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *