حقوق کودک  در زمان طلاق والدین

طلاق کلمه ای است که در جامعه ی ما نگاه مثبتی  به آن وجود ندارد. در حقیقت طلاق پایان نهاد یک خانواده است. بعد از طلاق زن و مرد بیشترین آسیب متوجه فرزندان آن ها می باشد که حضانت آن ها به یکی از دو طرف داده می شود.

پس از طلاق ممکن است فرزندان دچار آسیب هایی شوند و نتوانند شرایط موجود را بپذیرند، برای حمایت از آن ها حق و حقوقی در نظر گرفته شده است که در این مقاله قصد داریم حقوق کودک را پس از طلاق والدین مورد بررسی قرار بدهیم ، پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

نسب فرزند

نسب فرزند یکی دیگر از حقوق بعد از طلاق است که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

هنگامی فرزندی در زمان زوجیت زن و مرد متولد شود، متعلق به شوهر است، که به آن نسب مشروع می گویند و در همه ی کشور ها به رسمیت شناخته شده است و دارای پاره ای از آثار حقوقی مانند ولایت و نفقه و ارث است.

بر اساس ماده ۱۱۵۸قانون مدنی شرطی برای نسب وجود دارد که عبارتند از تاریخ نزدیکی تا تولد فرزند نباید از ۶ ماه کمتر یا بیش تر از ۱۰ ماه باشد.

نام خانوادگی فرزند

نام خانوادگی فرزند یکی دیگر از حقوقی است که فرزند پس از طلاق نیز از آن برخورد دار است. شناسنامه ی فرزند پس از طلاق دستخوش تغییر نیست و نام پدر و مادر در آن درج شده می ماند. در حقیقت در نظام حقوقی کشور ما ایران طلاق تاثیری بر نام خانوادگی فرزند و بخش های شناسنامه ندارد.

نفقه فرزند پس از طلاق

تامین هزینه های فرزند پس از طلاق یک امر مهم است زیرا او در خانواده ای قرار گرفته است که پدر و مادر از یک دیگر جدا شده اند و علاوه بر نیازهای عاطفی و معنوی نیاز های مادی نیز دارد.

نفقه فرزند در طلاق رجعی

بعد از طلاق رجعی نفقه زن و فرزند بر عهده ی شوهر می باشد تا زمانی که عده ی طلاق رجعی تمام شود. پس از اتمام مدت عده طلاق رجعی نفقه زن پایان می باید ولی نفقه ی فرزند تا زمان فوت و ناتوانی پدر همچنان باقی می ماند.

فوت یا ناتوانی پدر

حال شاید این سوال برای شما پیش اید که اگر پدر فوت یا ناتوان باشد تکلیف نفقه فرزند چه خواهد شد؟ در جواب این سوال باید گفت قانونگذار آینده نگری کرده است و برای این که تامین مالی فرزند با مشکل روبه رو نشود تاکید می کند که اگر پدر فوت شود یا در پرداخت نفقه ناتوان باشد، پرداخت نفقه فرزند برعهده ی پدربزرگ پدری می باشد و اگر او نیز توان پرداخت نفقه ی او را ندارد، تامین نیاز های مالی او بر عهده ی مادر است.

فوت یا ناتوانی مادر

حال اگر مادر در قید حیات نباشد یا توان مالی پرداخت نفقه ی فرزند را نداشته باشد، در چنین وضعی پرداخت نفقه ی فرزند بر عهده ی پدربزرگ مادری او می باشد.

حضانت و نگهداری کودک پس از طلاق

در قسمت بالا در مورد تامین نیاز های مالی کودک پس از طلاق صحبت کردیم، اما نکته که پس از طلاق دارای اهمیت است نیازهای معنوی و روانی فرزند است. نگهداری و مراقبت از فرزند یکی دیگر از این نیاز های معنوی است که این جا حرف حضانت پیش می آید.

به محض این که طلاق صورت بگیرد این سوال مطرح می شود که هنگامی که پدر و مادر از یک دیگر جدا می شوند حضانت فرزند به چه کسی می رسد؟ این سوال را بر اساس ماده ۱۱۶۹ قانون اساسی مدنی پاسخ می دهیم که در این خصوص می گوید: حضانت فرزندی که پدر و مادر او از یک دیگر جدا شده اند مادر تا سن۷سالگی اولویت دارد و پس از آن با پدر می باشد.

 

وجود تفرقه در حضانت

تبصره این قانون مدنی اضافه می کند که پس از هفت سالگی در صورت وجود اختلاف، حضانت طفل بر اساس مصلحت کودک به تشخیص دادگاه می باشد.

ملاقات با فرزند پس از طلاق

یکی از موضوعاتی که پس از طلاق دارای اهمیت است ملاقات با فرزند است. هنگامی که حضانت فرزند را به یکی از طرفین می دهد هم فرزند هم پدر یا مادر از این حق  اخلاقی و طبیعی برخوردار است که بتواند پدر یا مادر که وظیفه ی نگهداری او را ندارد ببیند.

شرایط ملاقات

در مجموع نحوه ی ملاقات، مکان و زمان به واسطه ی دو طرف پدر و مادر مشخص می شود و اگر آن ها به توافق نرسند دادگاه این موارد را مشخص می کند. ملاقات بر اساس توافق انجام شده یا حکم دادگاه صورت می گیرد.

اگر یکی از والدی که حضانت را برعهده دارد، مانع دیدار او با دیگر والد شود، بر اساس ماده ۶۳۲ قانون مجازات اسلامی: اگر کسی از دادن طفلی که به او سپرده شده است در موقع مطالبه شخصی که قانون حق مطالبه به او داده است امتناع کند مجازات خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *