مراحل درخواست و دریافت گواهی عدم سوء پیشینه

در این مقاله سعی کردیم علاوه بر تعریف گواهی عدم سوء پیشینه به پرسش هایی مانند آیا امکان گرفتن گواهی عدم سوء پیشینه با صورت اینترنتی وجود دارد یا خیر؟همچنین مراحل گرفتن گواهی را نیز به شما شرح خواهیم داد ،اندکی نیز به موارد پیرامونی این گواهی مهم و کار برد آن اشاره خواهیم کرد پس با وکیل نوین همره باشید.

گواهی عدم سوء پیشینه

گواهی سوء پیشینه گواهی است که در آن سابقه محکومیت افراد به برخی از جرایم آورده شده است. صدور و دریافت گواهی عدم سوء پیشینهبه صورت اینترنتی و از طریق سامانه خدمات  الکتریکی قضایی)سامانه ثنا) امکان پذیر می باشد.

سو پیشینه چیست؟

سو پیشینه در لغتبه معنایبدی پیشینه یا سابقه است و در صورتی که یک شخص جرمی را مرتکب شده باشد و حکم محکومیت قطعی را نیز دریافت کرده است در سابقه او ثبت می شود .که  این جرایم را قانون مجازات اسلامی مشخص کرده است.

آیا گرفتن گواهی عدم سوء پیشینه آنلاین امکان پذیر است؟

برای پاسخ با این سوال مهم بهتر است یک بار دیگر تعریف جامع کری از گواهی سوء پیشینه را ارائه بدهیم ، گواهی سوء پیشینه،گواهی است که سابقه و پیشینه کیفری افراد را در صورتی که جرمی را مرتکب شده و محکومیت قطعی آن را نیز دریافت کرده باشند در آن درج می شود .

برای پاسخ به سوال بالا باید گفت بله این امکان امروزه فراهم شده است که افراد می توانند گواهی عدم سوء پیشینه را به صورت آنلاین بگیرند.

مرجع صدور گواهی عدم سو پیشینه

این گواهی را افراد قبلا با مراجعه به دفاتر خدمات الکتریکی انتظامی یا پلیس ۱۰+ صادر می گردد. امروزه به تازگی امکان صدور و دریافت گواهی عدم سوء پیشینه به صورت اینترنتی و آنلاین فراهم شده است. و کسانی که می خواهند این گواهی را دریافت کنند می توانند با مراجعه به سامانه خدمات الکترونیک قضایی در خواست خود را ثبت کنند.

پیگیری گواهی عدم سوء پیشینه

شما می توانید درخواست خود را جهت صدور گواهی عدم سوء پیشینه در سامانه پیگیری  گواهی عدم سوء پیشینه  پیگیری نمایید.

مراحل دریافت گواهی عدم سوء پیشینه اینترنتی

در ابتدا گفتن این نکته قابل اهمیت است که شما قبل از دریافت این گواهی حتما باید در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشید سپس بعد از ثبت نام باید برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه در این سامانه اقدامات زیر را انجام داد:

  • در ابتدا باید در مرور گر اینترنت عبارت سامانه خدمات الکترونیک قضایی یا سامانه ثنا را جستجو کرده تا صفحه لینک ها را چ برای شما باز کند سپس بر روی لینک به ادرسirکلیک کنید.
  • هنگامی که وارد صفحه ی اصلی سامانه شدید از منوی سمت راست صفحه در قسمت سر تیتر اطلاع رسانی ،گزینه ثبت درخواست گواهی  عدم سوء پیشینه راانتخاب کنید.
  • در مرحله ی بعد باید کد ملی و رمز شخصی خود را وارد کنید  سپس گزینه ی مرحله ی بعد را فعال کنید.
  • در این زمان  برای تلفن همراه شما یک رمز یک بار مصرف ارسال می شود که باید در قسمت مشخص شده آن را درج کنیدسپس گزینه ی بعد را انتخاب کنید.
  • در این مرحله شما وارد صفحه ی کاربری شخصی خودتان شده اید ،می توانید در قسمت صفحه ی چپ مشخصات از جمله نام و نام خانوادگی خود را مشاهده کنید، سپس برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه اینترنتی باید گزینه  درخواست مدید را فعال کنید.
  • در مرحله ی آخر از شما سامانه یک سوال کوتاه می پرسد که آیا شما با درخواست گواهی سوء پیشینه جدید موافق هستید؟ در صورت اطمینان خود گزینه ی بلا را انتخاب کنید.

موارد درج در گواهی عدم سوء پیشینه

حال شاید این سوال برای شما پیش اید که در این گواهی چه مواردی درج می شود؟ در ابتدا شاید این نگرانی برای افراد بوجود اید که هر شکایتی که در دادگاه یا دادسرا از ان ها شده استدر سو سابقه ی آن ها درج می شود.

باید گفت  که این نگرانی بی جا هست و صرفا مواردی را سوء پیشینه محسوب می شود که در قانون مجازات اسلامی مشخص شده است .

همچنین باید گفت که امکان پاک کردن سوء پیشینه کیفری وجود دارد.

 

 

عدم ثبت جرم در گواهی عدم سوء پیشینه

همان طور که در بالا به آن اشاره کردیم تنها جرم هایی در این گواهی ثبت می شود که در قانون مجازات اسلامی مشخص شده باشد.

در قسمت زیر برخی از جرایمی که در این گواهی ثبت نمی شود را در زیر شرح می دهیم :

طبق ماده ۲۵این قانون محکومیت قطعی کیفری در جرائم عمدی،پس از اجرای حکم یا شمول مرور زمان ،در مدت زمان مقرر در این ماده محکوم را از حقوق اجتماعی به عنوان مجازات تبعی محروم می کند :

  • هفت سال در محکومیت در مجازات سالب حیات و حبس ابد از تاریخ توقفاجرای حکم اصلی
  • سه سال در محکومیت به قطع عضو،قصاص عضو در صورتی دیه جنایت وارد شدهبیش از نصف دیه مجنی علیه باشد.
  • دو سال در محکومیت شلاق حدی ، قصاص عضو در صورتی که دیه جنایت وارد شده کمتر از نصف دیه مجنی علیه باشد.

کاربرد گواهی عدم سوء پیشینه

افراد در طول زندگی خود به دلایل مختلف درخواست گواهی عدم سوء پیشینه کیفری را می کنند، مخصوصا در مواقع استخدام ،کارفرما و همچنین  دستگاه های اجرایی ،مراکز دولتی و موارد دیگر در مرحله ی گزینشاز فرد داوطلب این گواهی را طلب می کنند.

سوء سابقه ای که در گواهی درج می گردد برای همیشه و دائم در پیشینه فرد باقی می ماند؟  در پاسخ به این سوال به طور سریع و با صراحت کامل می توان گفت خیر .ثبت جرایم در سوء پیشینه با توجه به مدت دار بودن ان است.

آیا در تمام شهر ها گواهی عدم سوء پیشینه به صورت اینترنتی صادر می شود؟ خیر گواهی عدم سوء پیشینه در شهر های بزرگ مانند تهران ، اصفهان ، شیراز،مشهد ،یزد ،کرمان ،ارومیه ،قم و….  به صورتی اینترنتی صادر نمی شود و فرد باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نماید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *