حق تقدم زن برای مطالبه مهریه نسبت به سایر طلبکاران

حق تقدم زن برای مطالبه مهریه نسبت به سایر طلبکاران به این معنی است که اگر ارثیه و اموالی از فرد متوفی باقی مانده باشد اما مهریه همسر خود را در زمان حیات پرداخت نکرده باشد، مطابق قانون وراث باید ابتدا مهریه زوجه را پرداخت کنند.

مهریه حقوق مالی زوجه پس از عقد نکاح است که هر زمان که بخواهد می‌تواند از مرد مطالبه کند و در صورتی که زوج فوت کند و مهریه زن بر گردن او باشد جزء بدهی او محسوب می‌شود که زوجه می‌تواند از اموال ماترک متوفی یا سهم الارث او مطالبه کند.

در این مطلب از نوین وکیل می‌خواهیم حق تقدم زن برای مطالبه مهریه نسبت به سایر طلبکاران را توضیح دهیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

حق تقدم زن برای مطالبه مهریه

مهریه یکی از شروط صحت عقد نکاح است و در صورتی که آن قبل از عقد میزان آن تعیین نشود عقد نکاح باطل است، مهریه به دو نوع مهریه عندالمطالبه و مهریه عندالاستطاعه تقسیم می‌شود که مطابق با قانون مهریه عندالمطالبه مهریه‌ای است که زوجه هر زمان که بخواهد می‌تواند برای مطالبه آن اقدام کند و زوج موظف به پرداخت مهریه است.

مهریه عندالاستطاعه، مهریه‌ای است که زوجه زمانی می‌تواند برای وصول آن اقدام کند که زوج توانایی مالی را داشته باشد.

به طور کلی زن مالک مهریه است و مرد موظف به پرداخت آن است اما اگر زوج در زمان حیات خود برای پرداخت مهریه اقدام نکرده باشد زوجه می‌تواند از اموال ماترک متوفی برای وصول مهریه خود اقدام کند و از آنجا که مهریه بدهی زوج محسوب می‌شود زن برای مطالبه مهریه حق تقدم دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر مطالعه کنید:دادخواست مطالبه مهریه سکه- نمونه دادخواست مطالبه مهریه سکه

نحوه تقسیم اموال بین زوجه و طلبکاران

حال شاید این سوال برای شما مطرح شود که نحوه تقسیم اموال بین زوجه و طلبکاران چگونه است؟

مطابق با قانون حق تقدم برای همسر متوفی است و باید مهریه خانم به نرخ روز پرداخت شود و اگر بعد از پرداخت مهریه به زوجه مالی از اموال و دارایی‌های متوفی باقی ماند به سایر طلبکاران پرداخت می‌شود اگر میزان مهریه به مبلغی بوده است که کل اموال و دارایی زوج توقیف شده باشد سایر طلبکاران نمی توانند از اموالی که به نام متوفی است حق خود را بگیرند.

نحوه وصول مهریه پس از فوت زوج چگونه است؟

نحوه وصول مهریه پس از فوت زوج مطابق مراحل زیر است:

  • زوجه باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کند و اقدام به تنظیم و ثبت دادخواست مطالبه مهریه از وراث یا اموال ماترک متوفی کند.
  • باید مدارک لازم مانند کپی کارت ملی و شناسنامه و کپی سند ازدواج یا رونوشت آن و گواهی فوت همسر را ضمیمه دادخواست کند.
  • وقت دادرسی از طریق سامانه ثنا یا سامانه پیامکی به زوجه ابلاغ می‌شود و او باید در مدت زمان مقرر در جلسه دادرسی در دادگاه حاضر شود و دفاعیه خود را ارائه دهد.
  • در صورتی که زوجه مستحق دریافت مهریه باشد دادگاه به کارشناس دستور می‌دهد که میزان مهریه زوجه را از اموال فرد متوفی جدا کرده و آن به مزایده بگزارد و از فروش آن‌ها مهریه زوج وصول گردد.

مطالعه کنید:مطالبه مهریه بعد از طلاق- نحوه مطالبه مهریه بعد از طلاق

کلام آخر

با پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی که در خصوص حق تقدم زن برای مطالبه مهریه نسبت به سایر طلبکاران در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد چنانچه در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید با شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید و از آن‌ها راهنمایی دریافت کنید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *