مطالبه مهریه از سهم الارث زوج- نمونه دادخواست مطالبه مهریه از سهم الارث شوهر

مطالبه مهریه از سهم الارث زوج زمانی امکانپذیر است که زوجه فوت شده باشد و در زمان حیات سهم الارث خود را دریافت نکرده باشد و در صورتی که سهم الارث به او تعلق می‌گیرد زوجه می‌تواند دادخواست مطالبه مهریه از سهم الارث زوج را تنظیم نماید و به دادگاه ارائه دهد تا رسیدگی شود.

مهریه حق قانونی زوجه پس از ازدواج است که اگر به شکل عندالمطالبه باشد هر زمان که زوجه بخواهد می‌تواند آن را مطالبه کند و زوج موظف به پرداخت آن است.

از آنجا که مهریه جزء بدهی زوج به زوجه محسوب می‌شود در صورتی که زوج در زمان حیات برای پرداخت آن اقدام نکرده است این بدهی پس از فوت او نیز برگردن او است و زوجه می‌تواند از طریق اموال ماترک متوفی یا سهم الارث زوج برای مطالبه آن اقدام کند.

در این مطلب از نوین وکیل می‌خواهیم مطالبه مهریه از سهم الارث زوج را به صورت کامل برای شما توضیح دهیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

دادخواست مطالبه مهریه از سهم الارث زوج

در نکاح دائم زوجین از یکدیگر ارث می‌برند بدین صورت که اگر زوج فوت کند سهم الارث او به زوجه می‌رسد و اگر فرزندی نداشته باشد تمام سهم الارث او به زوجه خواهد رسید.

مهریه از سهم الارث زمانی مطرح می‌شود که زوج فوت شده باشد و مهریه او توسط زوج در زمان حیات پرداخت نشده باشد و امکان مطالبه مهریه از سهم الارث شوهر وجود دارد.

در صورتی که شوهر فوت کند و اموالی از او باقی مانده باشد به لحاظ قانونی زوجه می‌تواند مهریه را از اموال شوهر متوفی خود تادیه کند، همچنین در صورتی زوجه می‌تواند دادخواست مطالبه مهریه از سهم الارث زوج را به دادگاه ارائه دهد که شوهر یا پدر شوهر در قید حیات نباشد و از آنجاکه مهریه زن از ارثیه شوهر جزو طلب ممتاز محسوب می‌شود بنابراین بر دیگر ورثه‌ها اولویت دارد.

البته اگر شوهر فوت کند و اموالی نداشته باشد یا از طریق پدر سهم الارثی به او نرسد، وراث و پدر شوهر او وظیفه‌ای در قبال پرداخت مهریه او ندارند.

مطالبه مهر از ارث شوهر زمانی که در قید حیات است امکانپذیر است؟

حال شاید این سوال برای شما مطرح شود که آیا مطالبه مهریه از ارث شوهر زمانی که در قید حیات است امکان پذیر است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که مطالبه مهریه از سهم الارث زوج دارای شرایط خاصی است و زوجه تحت شرایطی می‌تواند برای وصول مهریه از این طریق اقدام کند، در صورتی که به شوهر ارث رسیده باشد زوجه این امکان را دارد تا از سهم الارث مهریه را تادیه کند.

اگر پدر شوهر یا هر فرد دیگری که زوج از او ارث برده است در قید حیات باشد و شوهر مال شخصی با ارث ببرد، زن می‌تواند مهریه خود را از سهم الارث همسر مطالبه کند.

به طور کلی سهم الارث شوهر در واقع همان اموال و دارایی پدر شوهر می‌باشد که به او می‌رسد در صورت زنده بودن آن‌ها امکان مطالبه مهریه از این طریق وجود ندارد، زیرا پدر شوهر وظیفه ای برای وصول مهریه پسر خود ندارد و زوجه نمی تواند آن را از سهم الارث شوهر درخواست کند.

 

نحوه مطالبه مهریه از سهم الارث زوج

برای مطالبه مهریه از سهم الارث شوهر با دادخواست مطالبه مهریه از سهم الارث زوج را تنظیم کنید و از دو طریق یعنی اداره اجراییه ثبت و دادگاه می‌توانید برای پیگیری و رسیدگی به دادخواست اقدام کنید.

در وهله اول برای وصول مهریه اموال شوهر توقیف می‌شود، توقیف اموال از طریق اداره ثبت صورت می‌گیرد و در صورتی که توقیف اموال بابت مهریه از طریق اداره ثبت امکان پذیر نباشد زوجه می‌تواند دادخواست مطالبه مهریه از سهم الارث زوج را به دادگاه ارائه دهد.

نحوه مطالبه مهریه از سهم الارث شوهر از طریق اجراییه ثبت

نحوه مطالبه مهریه از سهم الارث شوهر از طریق اجراییه ثبت شامل مراحل زیر می‌شود:

  • زوجه باید به دفترخانه‌ای که عقد در آن منعقد شده است مراجعه کرده و درخواست صدور اجراییه نماید، دفترخانه نیز اقدامات لازم را انجام می‌دهد و گواهی را مربوطه را به زوجه می‌دهد.

 

  • زوجه با گواهی صدور اجراییه به اداره ثبت مراجعه می‌کند و با ارائه مدارک و اسناد ضروری اقدام به تشکیل پرونده می‌کند و مدارک شناسایی اعم از شناسنامه و کارت ملی و سند ازدواج باید به اداره ثبت تقدیم شود.

 

  • پس از تشکیل پرونده اجرایی برای اجرای مهریه یک نسخه از ان برای زوج ارسال می‌شود و به او مهلت داده می‌شود تا ظرف ده روز برای پرداخت مهریه یا معرفی مال اقدام کند، زوج باید تمام دارایی و اموال خود حتی سهم الارث را نیز به اجراییه ثبت معرفی کند چنانچه در زمان مقرر زوج برای پرداخت مهریه اقدام نکند یا اقدامی در خصوص معرفی اموال انجام ندهد زوجه می‌تواند توقیف اموال یا سهم الارث او را درخواست کند.

 

  • در مرحله توقیف اموال و دارایی او شناسایی شده و در نهایت توقیف می‌شود البته یکسری از اموال غیر قابل توقیف می‌باشند زیرا جزو مستثنیات دین هستند که در این صورت امکان توقیف آن‌ها وجود ندارد.

 

  • زوجه نیز می‌تواند اموال و دارایی شناسایی شده را در اختیار اداره ثبت قرار دهد تا اقدامات قانونی لازم در مورد توقیف انجام شود یا شناسایی اموال شوهر از طریق مرجع مزبور تقاضا کند، سپس اموال شناسایی شود مورد توقیف قرار می‌گیرد و به مزایده گذاشته می‌شود تا زن بتواند از فروش سهم الارث زوج مهریه خود را دریافت کند.

 

  • متقاضی توقیف سهم الارث بابت مهریه از طریق اداره ثبت باید هزینه‌هایی نیز پرداخت کند که هزینه اجرای مهریه و توقیف اموال مهریه از طریق اداره ثبت یک بیستم مهریه مطالبه شده است.

مطالعه کنید:دادگاه صالح برای مطالبه مهریه- دادگاه صالح به چه معناست؟

نحوه مطالبه مهریه از سهم الارث شوهر از طریق دادگاه

همانطور که گفتیم توقیف اموال مهریه از طریق اداره ثبت بر توقیف اموال از طریق دادگاه مقدم است، اما اگر توقیف سهم الارث از طریق دادگاه درخواست شود زوجه باید مراحل زیر را طی کند:

  • مراجعه به دفاتر خدمات قضایی و تنظیم و ثبت دادخواست مطالبه مهریه از سهم الارث زوج سپس به دادگاه خانواده برای بررسی فرستاده می‌شود.
  • مدیر دفتر دادگاه اقدام به بررسی دادخواست مربوط می‌کند و در صورت عدم مشکل قانونی وقت رسیدگی برای طرفین تعیین می‌کند.
  • در جلسه دادرسی زوجه مدارک و اسناد قانونی را در اختیار دادگاه قرار می‌دهد و در صورت موجه بودن حکم توقیف اموال صادر خواهد شد و پس از صدور حکم اموال زوج به صورت کامل توقیف می‌شود و زوجه به راحتی می‌تواند برای مطالبه مهریه خود اقدام کند.

 مدارک لازم برای مطالبه مهریه از سهم الارث زوج

برای ثبت دادخواست در دفاتر خدمات قضایی شما باید مدارکی را نیز ضمیمه دادخواست کنید در این بخش از مقاله می‌خواهیم مدارک لازم برای مطالبه مهریه از سهم الارث زوج را بیام کنیم که شامل موارد زیر می‌شود:

  • مدارک شناسایی زوجه (کارت ملی و شناسنامه‌)
  • سند ازدواج یا رونوشت ان
  • در صورت فوت همسر، گواهی فوت

مشاوره حقوقی مطالبه مهریه از سهم الارث زوج

همانطور که می‌دانید زوجه می‌تواند برای مطالبه مهریه خود به روش‌های مختلف و قانونی اقدام کند و یکی از این روش‌ها مطالبه مهریه از سهم الارث زوج است و در صورتی که اموالی به زوج ارث برسد امکان وصول مهریه از این طریق وجود دارد.

زوجه می‌تواند دادخواست مطالبه مهریه از سهم الارث زوج را از طریق اجراییه ثبت و دادگاه خانواده مطرح کند البته درحال حاضر مطالبه مهریه الزاما باید از طریق اداره ثبت باشد و تحت شرایط خاصی امکان مراجعه به دادگاه وجود دارد.

مطالبه مهریه دارای پیچیدگی‌ها و دشواری ‌های خاص خود است و در صورت عدم اطلاعات و دانش حقوقی در روند مطالبه ممکن است دچار مشکل شوید در واقع بسیاری از مشکلات و مسائل پیش آمده در حوزه مهریه به دلیل عدم آگاهی از راه و روش‌های قانونی و حقوقی می‌باشد به همین دلیل مشاوره حقوقی می‌تواند بسیار موثر باشد.

به طور کلی همواره توصیه می‌کنیم برای مطالبه مهریه از یک وکیل متخصص کمک بگیرید.

نمونه دادخواست مطالبه مهریه از سهم الارث زوج

در این بخش از مقاله می‌خواهیم نمونه دادخواست مطالبه مهریه از سهم الارث زوج را برای شما ارائه دهیم.

بسمه تعالی

ریاست محترم دادگستری …..

با سلام و عرض ادب

احتراما به استحضار حضرت عالی می‌رسانم اینجانب ………………. فرزند ……، به شماره ملی …………همسر متوفی ………که در حدود سال/ ماه قبل فوت نموده اند و هم اکنون بنده به دلیل مسائل مالی نیاز به دریافت مهریه خود از اموال وی را دارم. لازم به ذکر است که خانواده زوج به دلیل برخی از مسائل ضمن عدم پرداخت سهم الارث بنده که هم اکنون پرونده ان نیز به شماره کلاسه ………… در این شعبه در جریان می‌باشد و تقاضای پرداخت مهریه به میزان ……… سکه به نرخ روز را از اموال زوج متوفی مرحوم ……………. محضر حضرت عالی استدعا دارم. (لازم به ذکر است که سند ازدواج و مابقی مدارک اثبات زوجیت بنده به پیوست دادخواست می‌باشد.)

حتما بخوانید:مطالبه مهریه در عقد موقت- نحوه مطالبه مهریه در عقد موقت

کلام آخر

به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی که در خصوص دادخواست مطالبه مهریه از سهم الارث زوج در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد چنانچه در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید می‌تواند با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید و از آن‌ها مشاوره دریافت کنید.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *