حقوق و تکالیف مستاجر: تکالیف و حقوق مستاجر چیست؟

قرارداد‌های اجاره علاوه بر اینکه مشکلات و مسائل افرادی را توانایی خرید مسکن را ندارند حل می‌کند، اما مسائل و مشکلاتی را نیز پدید آورده اند. هنگامی که طرفین در قرار داد اجاره به حقوق و تکالیف خود عمل کنند و از ان آگاه باشند بسیاری از مشکلات بوجود نمی آید. در قانون مدنی علاوه بر اینکهدر قانون مدنی به شرایط و اوصاف آن پرداخته شده است به حقوق و تکالیف طرفین نیز اشاره شده است. در مقاله پیشین به حقوق و تکالیف موجر پرداختیم در این مقاله می‌خواهیم حقوق و تکالیف مستاجر را مورد بررسی قرار دهیم، برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

حقوق مستاجر

  • از جمله حقوق مستاجر این است که می‌تواند هر گونه استفادهاز عین مستاجره بکند اما تا حدودی که در قرار داد مشخص شده باشد.
  • مطابق با ماده ۴۷۴ روابط موجر و مستاجر: مستاجر میتواند عین مستاجره را به دیگری اجاره بدهد مگر اینکه در عقد اجاره خلاف آن شرط شده باشد.
  • مطابق با ماده ۴۸۵‌ قانون روابط موجر و مستاجر از جمله حقوق مستاجر عبارتند از‌: ‌اگر در مدت اجاره در عین مستاجره تعمیراتی لازم آید که تاخیر در آن موجب ضرر موجر باشد مستاجر نمیتواند مانع تعمیرات مزبوره‌ گردد اگر چه در مدت تمام یا قسمتی از زمان تعمیر نتواند از عین مستاجره کلاً یا بعضاً استفاده نماید در این صورت حق فسخ اجاره را خواهد داشت.
  • مطابق با ماده ۴۸۶‌ ‌قانون روابط موجر و مستاجر از جمله حقوق مستاجر عبارتند از: تعمیرات و کلیه مخارجی که در عین مستاجره برای امکان انتفاع از آن لازم است به عهده مالک است مگر آنکه شرط خلاف شده یا‌ عرف بلد بر خلاف آن جاری باشد و همچنین است آلات و ادواتی که برای امکان انتفاع از عین مستاجره لازم می‌باشد.

به طور کلی اگر عین مستاجر به تعمیرات نیاز داشته باشد اما موجر برای این تعمیرات تاخیر کند و در طول این تعمیرات مستاجر نتواند از عین مستاجره استفاده کند مستاجر حق فسخ قرار داد را دارد.

  • اگر مستاجر مبلغی را بابت ودیعه به موجر بپردازد پس از تخلیه ملک می‌تواند این مبلغ را از موجر دریافت کند.

همچنین مطالعه نمایید: تاثیر فوت مستاجر در عقد اجاره

تکالیف مستاجر

در قسمت‌های فوق تمام حقوق مستاجر را بیان کردیم در این قسمت از مقاله می‌خواهیم تکالیف موجر را بیان کنیم پس با ما همراه شوید.

از جمله تکالیفی که مستاجر دارد شامل موارد زیر می‌شود:

  • از مهم‌ترین تکلیف مستاجر این است که اجاره بها را در زمان مقرر برای استفاده از منفعت مال مورد اجاره بپردازد که در قرار داد اجارهمیران آن توسط موجر و مستاجر توافق می‌شود.
  • از دیگر تکالیف موجر این است که از عین مستاجره به نحوه متعارف استفاده کند یعنی تعدی و تفریط نکند که در صورت تفریط و تعدی موجر می‌تواند قرارداد را فسخ کند.
  • مستاجر موظف است پس از پایان قرارداد اجاره عین مستاجره را به موجر برگرداند.

کلام آخر

در این نوشتار نوین وکیل حقوق و تکالیف مستاجر را به صورت کامل بیان کردیم امید است شما با مطالعه این مقاله بتوانید به سوالات و ابهامات خود پاسخ دهید، برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه حقوق و تکالیف مستاجر با شماره02166901176تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *