قانون جدید طلاق و مهریه: قانون مهریه و طلاق ۱۴۰۰

قانون جدید ظطلاق و مهریه چیست؟َ

قانون جدید طلاق و مهریه چیست؟ ‌امروزه برای دفاع از حقوق دو طرف قرارداردی را تنظیم می‌کنند تا در صورت بروز مشکل با استفاده از این قرارداد طرفین به حق خود برسند.

در ازدواج نیز عقدنامه به عنوان قرارداد دو طرف امضا می‌شود، که در آن حقوق مالی زن از جمله مهریه مشخص می‌شود و از آنجا که مهریه باید ارزش مالی داشته باشد، خانه طلا، سکه، پول، را با عنوان مهریه ذکر می‌کنند.

 

از قانون های جدید طلاق و مهریه این می باشد که در صورتی که مرد اموالی داشته باشد، زن می تواند در ازای مهریه اموال او را  توقیف کند یا در صورت توانایی مالی مرد  باید مازاد مهریه او را که بیشتر از ۱۱۰ سکه باشد را نیز بپردازد.

در این مقاله قصد داریم قانون جدید طلاق و مهریه و بخش نامه‌های این زمینه را مورد بررسی قرار دهیم برای کسب آگاهی از قانون جدید مهریه با ما همراه شوید.

مهریه چیست؟

مهریه از شروطی اصلی عقد در دین اسلام است، مهریه مالی می‌باشد که در حین عقد نکاح به زن تعلق می‌گیرد و زن هر زمان که بخواهد میتواند ان را طلب کند، حتی در صورت امتناع مرد از پرداخت مهریه زن می‌تواند به صورت قانونی اقدام به مطالبا مهریه بکند.

امروزه با توجه به گسترش پرونده‌های درخواست مهریه و مطالبه آن قانون جدید طلاق و مهریه بروزرسانی می‌شود و ابلاغ خواهد شد. که در ادامه به قانون و بخشنامه‌های جدید مهریه می‌پردازیم.

 

قوانین مهریه شامل چه مواردی است؟

مهریه مالی است که مرد موظف به پرداخت آن است، در خصوص مهریه چندین قانون کلی وجود دارد، اما نحوه پرداخت آن هر سال تغییر می‌کند.

  • مهریه عندالمطالبه یعنی به محض وقوع عقد نکاح زن مالک مهریه است و زن می‌تواند هر زمان که بخواهد مهریه خود را مطالبه کند.
  • اگر در زمان طول زندگی مشترک مرد فوت کند، زن می‌تواند نسبت به اخذ مهریه از اموال شوهر خود اقدام کند.
  • اگر درخواست طلاق از طرف مرد باشد، باید تمام مهریه را به زن پرداخت کند.
  • اگر زن درخواست طلاق بدهد می‌تواند مالی را به مرد ببخشد که مثلا مقداری از مهریه را به مرد بذل کند.
  • اگر طلاق زوجین به صورت توافقی باشد باید در خصوص مهریه با یکدیگر توافق کنند.

در سال ۱۴۰۰ نیز مانند سال گذشته قانون جدید مهریه مطرح شده است و نحوه پرداخت ان طبق روال جدید انجام می‌گیرد.

قانون جدید مهریه 1400 چیست؟
در قانون و بخشنامه جدید مهریه ۱۴۰۰ سقفی برای مهریه تعیین شده است.

 

حتما بخوانید: مقاله ای در رابطه با درخواست طلاق از طرف زن نوشتیم شاید برای شما مفید باشد

قانون جدید مهریه در سال ۱۴۰۰

در قانون جدید ۱۴۰۰ نحوه پرداخت مهریه آسان‌تر شده است. البته با توجه به وضعیت اقتصادی و معیشت مردم در همه حال پرداخت مهریه برای مردم عادی سخت می‌باشد.

مطابق با عرف جامعه چگونگی پرداخت مهریه با دو بخش تقسیم می‌شود یا به صورت عندالمطالبه یا عندالاستطاعه است، در مهریه عندالمطالبه هر زمان که زن درخواست مهریه کند، مرد موظف به پرداخت آن است.

اما در مهریه عندالاستطاعه زن باید به توانایی مرد نسب به پرداخت مهریه توجه کند و در صورت عدم توانایی مالی مرد پرداخت مهریه با صورت اقساطی خواهد بود، اما در کشور ما مهریه عندالمطالبه رواج بیشتری دارد.

همانطور که گفتیم نحوه پرداخت مهریه هر ساله دستخوش تغییر می‌باشد، در سال ۱۴۰۰ نیز تغییر پیدا کرد، در این قسمت از مقاله می‌خواهیم قوانین و بخشنامه‌های مهریه در سال ۱۴۰۰ را به صورت کامل بیان کنیم.

  • مطابق با قانون جدید مهریه اگر قیمت سکه تغییر کند، رئیس قوه قضاییه با صدور یک بخشنامه احکام مهریه را تغییر خواهد داد.
  • مطابق با قانون جدید مهریه اگر تعداد سکه مهریه زن بیشتر از ۱۱۰ عدد باشد، زن می‌تواند در ازای سکه یک مال مرد را توقیف کند.
  • اگر مرد مالی برای توقیف ندارد و در صورت پرداخت نشدن مهریه توسط مرد زن می‌تواند درخواست جلب و بازداشت شدن شوهر تا زمان پرداخت مهریه را بگیرد.
  • در صورتی که تعداد سکه بیشتر از ۱۱۰ سکه باشد، مرد نمی تواند آن را به طور کامل بپردازد و مابقی را به صورت اقساطی بپردازد، بلکه اقساط بندی مهریه با توجه با توانایی مالی و در امد زوج مشخص می‌شود.
  • دادگاه ممکن است که مهریه را به‌صورت اقساط ماهانه تقسیم کند.
  • اینکه بعد از فوت شوهر مهریه به زن تعلق نخواهد گرفت، تصور اشتباهی است، شاید جالب باشد که بدانید بعد از فوت شوهر مهریه مقدم بر تقسیم ارث بین وارثین می‌باشد.
  • همچنین مطالعه نمایید: نحوه درخواست طلاق توافقی

قانون جدید حق حبس در خصوص مهریه در سال ۱۴۰۰

مطابق با رویه قضایی زن می‌تواند تا زمان اخذ مهریه عندالمطالبه از ایفای وظایف زناشویی خود امتناع کند، اما باید بگوییم حق نفقه او اسقاط نخواهد شد و مرد موظف با پرداخت ان است.

اما اگر زن قبل از اخذ مهریه با اراده و اختیار خود این وظیفه را انجام دهد دیگر نمی تواند از حق حبس خود استفاده کند، اما حقی که برای اخذ مهریه دارد ساقط نخواهد شد.

در صورت فسخ ازدواج قانون مهریه زن چگونه است؟

باید بگوییم که فسخ نکاح با طلاق متفاوت می‌باشد، فسخ نکاح دو حالت دارد:

  • اگر نزدیکی صورت نگرفته باشد به زن مهریه تعلق نخواهد گرفت، مگر اینکه که مرد نا توانایی جنسی داشته باشد، به زن مهریه تعلق می‌گیرد.
  • اگر نزدیکی واقع شده باشد مهریه به تعلق خواهد گرفت.

امکان فسخ نکاح شامل بیمارهای مرد و زن می‌باشند که طرف مقابل حق فسخ نکاح را دارد، به طور مثال اگر طرفین صف خاصی را شرط کند و بعد از عقد مشخص شود طرف مقابل فاقد آن صف است طرف مقابل حق فسخ نکاح را دارد.

نکات و قوانین مهریه در عقد موقت

در این قسمت می‌خواهیم چند نکته در خصوص مهریه در عقد موقت را بیان کنیم.

  • در عقد موقت به زن نفقه تعلق نخواهد گرفت.
  • در عقد موقت زن از همسر خود ارث نخواهد برد.
  • از انجا که شرط صحت صیغه موقت مهریه می‌باشد به زن مهریه تعلق خواهد گرفت.
  • عقد موقت نیازی به ثبت ان در محضر نیست یعنی خواندن صیغه به صورت شفاهی منجر به نکاح موقت می‌شود.

قانون مهریه زن پس از فوت همسر در سال ۱۴۰۰

در صورتی که شوهر فوت کند مهریه مقدم بر تقسیم ارث است و این گمان که بعد از فوت شوهر مهریه‌ای به زن تعلق نمیگیرد، بطلان است.

باید بگوییم پس از فوت شوهر قبل از تقسیم ارث مهریه زن باید پرداخت شود و پس از پرداخت اگر مالی ماند میان وراث تقسیم می‌شود.

قانون مهریه در مورد اجرا گذاشتن وجه نقد

مطابق با قانون جدید مهریه، وجه نقد مهریه با نرخ روز محاسبه می‌شود و زوج مکلف به پرداخت مهریه است همچنین این دو نکته نیز بسیار مهم است که اگر شوهر فوت کند تا تاریخ فوت او مهریه به نرخ روز محاسبه خواهد شد و مالک نرخ روز پرداخت مهریه توسط شوهر می‌باشد و ربطی به تاریخ اقامه دعوی و تقدیم دادخواست زن ندارد.

قانون و بخشنامه جدید مهریه ۱۴۰۰

در طول دو دهه اخیر با افزایش وضع مهریه‌های سنگین توسط زن، زندانیانی که به دلیل مهریه حبس شده اند، افزایش یافته است. در سال ۱۴۰۰ قوانین مهریه دچار تغییراتی شده است که تا حدودی به نفع آقایان است. که در ادامه متن بخشنامه را بیان خواهیم کرد.

قانون جدید مهریه چیست؟
از قانون های جدید طلاق و مهریه این می باشد که در صورت دارا بودن اموال، زن میتواند آن را توقیف کند.

متن قانون و بخشنامه جدید مهریه ۱۴۰۰

این قانون به دلیل تغیرات نامتعارف افزایش قیمت سکه صورت گرفته است که عبارتند از:

  • اگر مرد دارای اموالی باشد، زن می‌تواند بهای ۱۱۰ سکه خود را با توقیف یا فروش اموال مرد بدست آورد.
  • در صورتی که مرد توانایی پرداخت مهریه زن رو که بالای ۱۱۰ سکه است را نداشته باشد یا از پرداخت مهریه امتناع کند، زن می‌تواند تقاضای زندان رفتن مرد از دادگاه را بنماید.
  • در صورتی که مرد معسر باشد یعنی توانایی پرداخت مهریه را نداشته باشد، مرد می‌تواند با ارائه دادخواست اعسار و اثبات ان نحوه پرداخت مهریه را اقساط بندی کنند.
  • امکان دارد که دادگاه پیش قسط را برای زوج مشخص نکند، تنها مبلغی را برای اقساط ماهانه معین کند.

قانون جدید طلاق و  مهریه تحت عنوان ۱۴سکه چه می‌باشد؟

معمولا جوانان در زمان ازدواج به تنها چیزی که فکر می‌کنند رسیدن به یار خود است و هر نوع تعهدی را نسبت به ازدواج می‌پذیرند و به این فکر نمی کنند که شاید این ازدواج به طلاق ختم شود.

 در قانون و بخشنامه جدید مهریه ۱۴۰۰ سقفی برای مهریه تعیین شده است که اگر در زمان عقد میزان مهریه مشخص نشده باشد یا تعیین آن را به آینده موکول کرده باشند، برای ثبت مهریه بالای ۱۴سکه ابتدا اطلاعاتی را در خصوص توانایی مالی مرد کسب می‌کنند.

اگر مرد توانایی مالی مقدار مهریه مشخص شده را داشته باشد، برای زن ثبت خواهند کرد، در غیر اینصورت همان ۱۴ سکه را به عنوان مهریه زن مشخص می‌کنند. علاوه بر اطلاعات مالی ضمانت بانکی برای زوجه نیز دریافت می‌شود.

 تصورات نادرست درباره قانون مهریه

  • این تصور که مهریه دختر باکره نصف می‌شود اشتباه است، زیرا در صورت باکره بودن زوج و درخواست طلاق از سوی مرد مهریه نصف خواهد شد و در حالت دیگر زن مالک مهریه خود است.
  • در صورتی که خیانت زن اثبات شود به او مهریه تعلق می‌گیرد این باور اشتباه است، زیرا اگر زن خیانت کند مهریه به او تعلق نخواهد گرفت.
  • این که فقط ۱۱۰ سکه قابل وصول است نیز تصوری اشتباه است، زیرا اگر مرد مالی برای توقیف داشته یا هر زمانی که توانایی مالی برای پرداخت مازاد مهریه را داشته باشد موظف به پرداخت آن است.
  • زن نمی تواند مهریه خود را از پدر شوهر مطالبه کند، مگر اینکه او ضامن پرداخت مهریه شده باشد.
  • مهریه نیز ارث میرسد یعنی در صورتی که زوجه فوت کند وراث آن یعنی فرزند یا پدر و مادر او میتوانند مهریه را از شوهر او مطالبه کنند.
  • مهریه نامتعارف مانند هزار شاخه گل قابل نقد نیست، مگر اینکه زوجین با یک دیگر راضی کنند، بدین صورت مرد مطابق با قانون میتواند ای پرداخت وجه نقد بابت گل خودداری کند.
  • طبق قانون جدید مهریه اگر بعد از عقد افزایش پیدا کند قابل استناد نیست‌ حتی اگر در این خصوص سندی تنظیم کنند، باز هم به عنوان مهریه اصلی قلمداد نخواهد شد و در سند ازدواج قابل تغییر نیست.

کلام آخر

در این نوشتار به بررسی قانون جدید طلاق و مهریه پرداختیم و اطلاعات مفیدی را در اختیار شما کاربران عزیز قرار دادیم اگر در خصوص قانون جدید طلاق و مهریه سوالی دارید می‌توانید با شماره‌های موجود در سایت تماس حاصل نمایید و از کارشناسان مجرب و متخصص نوین وکیل در زمینه طلاق توافقی سوالات خود را بپرسید و از آنها مشورت بگیرید.

در این مقاله سعی کردیم مواردی را عنوان نماییم به مواردی که در حوزه مهریه و طلاق می باشد بپردازیم و با توجه به مشکلات بسیار زیادی در کشور در حوزه مهریه وجود دارد حتما سعی نمایید از قوانین به روز طلاق و مهریه با خبر باشید. به عنوان مثال بسیاری هنوز تفاوت مهریه ها عندالاستطاعه و عندالمطالبه را نمیدانند. در نتیجه بعد از اینکه به مشکلاتی برای زندگی مشترک به وجود بیاید تازه متوجه قوانین به روز مهریه می شوند. در نتیجه پیشنهاد می شود که حتما در مورد مهریه و طلاق اطلاعات خود را به روز نمایید و از وکیل طلاق و مهریه مشاوره بگیرید.

همچنین توصیه میشود برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله های نحوه درخواست طلاق توافقی و مهریه در طلاق تواقی را مطالعه نمایید.

6 دیدگاه دربارهٔ «قانون جدید طلاق و مهریه: قانون مهریه و طلاق ۱۴۰۰»

  1. سلام آیا حقیقت داره که تو قانون جدید اگه مرد اون تاریخی که قرار شده مهریه زن رو پرداخت کنه ولی پرداخت نکرده باشه طلاق باطل میشه؟

  2. مهریه همسر سابق بنده 150 سکه بوده که در موقعه دادگاه برگه ای دست نویس خودش ارائه کرد که در آن 136 از 150 را در قبال سه دانگ خانه بخشیده و مدعی 3 دانگ خانه شد و قبل از مشخص شدن این ادعا درخواست طلاق داد و برای گرفتن طلاق از تمام حق و حقوق خود گذشت و شفاف اعلام کرده هیچ ادعای ندارد و در حکم طلاق ایشان هم قاضی قید کرده که به ادعای خودزوجه 136 سکه باقی مانده با خانه معاوضه شده است و تاکید کرده دادگاه هیچ مسئولتی در قبال ان ندارد و وخانه مذکور در اصل برای پدرم بوده که به نام ایشان برگرداندم و ایشان با این کاغذ شکایتی برای انتقال مال غیر از من و پدرم کروه بودند که نهایتا بعد از 6 ماه از طلاق در دادگاه تجدید نظر بنده و پدرم تبرعه شدیم و اعلام شده انتقال مال غیر محرز نشد حالا سوالم اینه تکلیف 136 سکه چی میشه که قبلا ایشان گفته از تمام حق و حقوق متصور خود و یکی ا ز مهریه تا نفقه و اجرت مالمثل نامبرده و حکم طلاق یکطرفه گرفته الان تکلیف چیه و مورد دیگر در این بین خیانت و روابط نامشروع ایشان بر بنده ثابت شد که دوبار شکایت کردم بی فایده بود و دادگاه حمایت درست نکرد ولی خود زوجه بعد گذشت 7 الی 8 ما ادعای حثیت کرد که در انجا توانستم با ارایه مدارکی داشتن روابط نامشروع و خارج از عرف را برای دادگاه ثابت و در ان پرونده هم تبرعه شدم و ایشان هم اعتراضی به حکم نکردند و به سفارش قاضی من هم پیگیر نشدم میخلستم بدانم این امر هم در وضعیت کنون و اگر تقاضای مهریه کند تاثیری دارد و مورد بعد که حضانت فرزندانم با من است که دختر10 ساله و پسری 7 ساله هستند که تا کنون در این دوسال یکبار هم حاضر به ملاقات انها نشده خواهشمندم راهنمایی کامل و درست بفرمایید چون وکیل هم ندارم و نمیتونم بخاطر وضعیت مالی و واقعا این دوسال درگیر دادگاه بیکاربوده ام

  3. اگر زن یک بار درخواست مهریه کند وبعد شکایت خود را پس بگیرد دوباره می تواند شکایت و درخواست مهریه کند ?

  4. اگر زن یک بار درخواست مهریه کند وبعد شکایت خود را پس بگیرد دوباره می تواند شکایت و درخواست مهریه کند ?

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *