مطالبه مهریه با سند عادی- نحوه مطالبه مهریه با سند عادی

مطالبه مهریه با سند عادی امکانپذیر نیست و اگر زوجه بخواهد مهریه خود را از مرد مطالبه کند باید از طریق سند رسمی ازدواج اقدام کند یعنی دادگاه بر اساس میزان مهریه تعیین شده در سند رسمی ازدواج قید شده است حکم پرداخت را صادر خواهد کرد.

مطالبه مهریه از دو طریق اداره اجراییه ثبت و دادگاه امکانپذیر است و برای مطالبه مهریه از هر دو روش لازم است که زوجه شرایط‌ مطالبه مهریه را داشته باشد.

مطالبه مهریه با سند عادی که سندی است که در زمان خواستگاری خانواده زوجین طرح می‌کنند میزان مهریه، شیر بها و… در آن قید می‌کنند و به امضا می‌رسانند.

در این مطلب از نوین وکیل می‌خواهیم به این سوال که آیا مطالبه مهریه با سند عادی امکانپذیر است؟ پاسخ دهیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

مهریه چیست؟

مهریه یکی از حقوق مالی زوجه پس از عقد نکاح است که براساس قانون مدنی پس از عقد نکاح زوجه مالک مهریه است و می‌تواند در ان هر گونه دخل و تصرفی داشته باشد در واقع تعیین مهریه یکی از شروط مهم برای صحت عقد نکاح است.

زوجه هر زمان که بخواهد می‌تواند برای مطالبه مهریه اقدام کند و زوج موظف است که مهریه او را بپردازد و در صورتی که زوج از پرداخت مهریه امتناع کند زوجه می‌تواند از طریق قانون برای مطالبه مهریه اقدام کند.

مهریه می‌تواند شامل اموال منقول و غیر منقول باشد یا به صورت نقدی، طلا، سکه و…. باشد.

انواع مهریه

در بخش قبل شما را با مفهوم مهریه آشنا کردیم در این بخش از مقاله می‌خواهیم انواع مهریه را به شما معرفی کنیم.

مهریه عندالمطالبه: مهریه عندالمطالبه، مهریه‌ای است که زن می‌تواند هر زمان که بخواهد آن را از مرد مطالبه کند و مرد موظف است که مهریه او را بپردازد.

مهریه عندالاستطاعه: مهریه عندالاستطاعه، مهریه‌ای است که شرط مطالبه آن دارا بودن مرد است یعنی در صورتی که مرد توانایی مالی برای پرداخت مهریه را داشته باشد مهریه قابل وصول است.

آیا مطالبه مهریه با سند عادی امکانپذیر است؟

حال شاید این سوال برای شما مطرح شود که آیا مطالبه مهریه با سند عادی امکانپذیر است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم امکان مطالبه مهریه با سند عادی وجود ندارد، سند عادی نوشته‌ای است که براساس توافق طرفین تنظیم و امضا می‌شود با عنوان مثال در مجلس خواستگاری توافقاتی که در خصوص مهریه، جهیزیه، شیربها و…. صورت می‌گیرد و توسط افراد حاضر در مجلس امضا می‌شود نوعی سند عادی است، به طور کلی سند عادی در محاکم قضایی قابل استناد نیست.

اسناد رسمی، اسنادی هستند که در دفاتر ثبت اسناد شکل رسمی تنظیم و ثبت می‌شوند و معمولا مطالبه مهریه با سند عادی امکانپذیر نیست و در مراجع قضایی سند رسمی ازدواج در نظر گرفته می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:مطالبه مهریه زوجه متوفی توسط وراث- نحوه مطالبه مهریه زوجه متوفی توسط وراث

روش‌های مطالبه مهریه

در قسمت‌های قبل شما را با مفهوم مهریه و انواع مهریه آشنا کردیم در این بخش از مقاله می‌خواهیم روش‌های مطالبه مهریه را برای شما بیان کنیم.

روش اول مطالبه مهریه از طریق دادگاه خانواده: همانگونه که در عرف معمول است آن است که زن بامراجعه به دادگاهخانوادهدادخواست مطالبه مهریهرا تقدیم می‌کند. این امر نیازمند رسیدگی در دادگاه و صدور حکم مبنی برپرداخت مهریهاست، زوجه با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی می‌تواند دادخواست مطالبه مهریه را ثبت کند تا از این طریق به دادگاه ارسال شود.

 

روش دوم مطالبه مهریهاز طریق اداره اجراییه ثبت: زن باید به جای دادگاه بهاجرای ثبتمراجعه کند و از طریق ثبتی مهریه اش را وصول کند. در واقع به دلیل اینکه مهریه در سند ازدواج ذکر شده است و سند ازدواج نیز یکسند رسمیاست، زن می‌تواند با مراجعه به اداره ثبت محل سکونتش مهریه اش را به اجرا بگذارد و حتی مرد را ممنوع الخروج نماید.

حکم لازم الاجرا در مورد عدم مطابقت مهریه عقدنامه

در مراسمات پیش از عقد توافقاتی میان خانواده‌های زوجین به وجود می‌آید که این توافقات به عنوان سند عادی در میان اعضای خانواده امضا می‌شود معمولا این توافقات میزان مهریه، شیر بها، جهیزیه و… می‌شود، در هنگام عقد نیز میزان مهریه در عقد نامه رسمی در دفتر ثبت اسناد رسمی به ثبت می‌رسد.

معمولا مهریه ذکر شده در سند رسمی با مهریه‌ای که قبل از عقد مشخص شده در عقد نامه مطابقت ندارد به طور مثال ممکن است در مراسمات خواستگاری یک ملک به همراه تعدادی سکه تعیین شده باشد اما در سند رسمی ازدواج تنها سکه‌ها به عنوان مهریه ثبت شده باشند در چنین شرایطی ممکن است زوجه به دنبال مطالبه مهریه با سند عادی باشد اما براساس قانون مطالبه مهریه تنها با سند رسمی ازدواج امکانپذیر است زیرا تنها اسناد رسمی در مراجع قضایی قابل استناد می‌باشد.

ما مقاله ای در زمینه مطالبه مهریه از ورثه- نمونه رای مطالبه مهریه از ورثه نوشتیم امید است مفید باشد.

 

کلام آخر

به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی که در خصوص مطالبه مهریه با سند عادی در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد چنانچه در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید و از آن‌ها راهنمایی دریافت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *