مطالبه مهریه در عقد موقت- نحوه مطالبه مهریه در عقد موقت

مطالبه مهریه در عقد موقت براساس اینکه عقد موقت ثبت شده یا نشده است متفاوت می‌باشد، مطالبه مهریه در عقد موقت ثبت شده از طریق مراجعه کرده با دفتر ثبت نکاح و پر کردن فرم وصول مهریه از طریق اجرائیات ثبت می‌باشد، مطالبه مهریه عقد موقت ثبت نشده از طریق ارائه دادخواست صداق ازدواج صیغه به دادگاه امکانپذیر است.

عقد موقت یا صیغه یکی نکاح در اسلام است که قواعد آن در قانون مدنی بیان شده است یکی از قواعد صحت عقد موقت تعیین مهریه است به طور کلی تعیین مهریه و میزان آن شرط صحت و درستی عقد موقت بوده و عدم تعیین آن موجب باطل شدن عقد می‌شود.

در عقد موقت همانند عقد نکاح به محض وقوع عقد نکات زوجه مالک مهریه می‌شود و می‌تواند مهریه اش را مطالبه کند و از این لحاظ تفاوتی در عقد مهریه موقت و مهریه عقد دائم نبوده است، اما از آنجایی که الزامی در ثبت عقد موقت نیست و در صورت عدم ثبت نیز عقد صحیح می‌باشد، نحوه مطالبه مهریه عقد موقت بسته به ثبت شدن یا نشدن آن متفاوت است.

در این مطلب از نوین وکیل می‌خواهیم نحوه مطالبه مهریه در عقد موقت را برای شما بیان کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

نحوه مطالبه مهریه در عقد موقت

همانطور که گفتیم تعیین مهریه عقد موقت از جمله شرایط صحت آن می‌باشد و بدون تعیین مهریه صیغه یا عقد موقت باطل است، ماده 1082 قانون مدنی مقرر می‌دارد: به مجرد عقد، زن مالک مهر می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.

براساس این ماده در مالکیت مهریه به محض وقوع عقد نکاح و حق تصرف در آن هیچ تفاوتی میان نکاح دائم یا موقت نمی باشد.

از آنجا که موارد مندرج در قانون نظیر بارداری زوجه یا وجود شرط ضمن عقد الزامی به ثبت صیغه یا عقد موقت نمی باشد، در نحوه مطالبه مهریه عقد موقت دو مسئله مطرح است، مسئله اول زمانی است که صیغه یا عقد موقت در دفتر ازدواج به ثبت رسیده باشد و مسئله دوم در صورت عدم ثبت صیغه یا عقد موقت است که در ادامه نحوه مطالبه مهریه در این دو شرایط بیان میکنیم.

مطالبه مهریه در عقد موقت ثبت شده

گاهی اوقات زوجین بنا بر توافق اقدام به ثبت صیغه یا عقد موقت یا درج شروط ضمن عقد، مبنی بر ثبت صیغه می‌باشد، در این قسمت از مقاله می‌خواهیم نحوه مطالبه مهریه در عقد موقت شده را بیان کنیم.

  • برای مطالبه مهریه عقد موقت یا صیغه باید به دفتر خانه‌ای که عقد نکاح در آن ثبت شده است مراجعه کنید در این مرحله زوجه با پر کردن فرم وصول مهریه از طریق اجرائیات ثبت قادر خواهد بود پس از استعلامات اجرائیات ثبت اقدام به توقیف اموال با سند رسمی مرد نموده و مهریه خود را از محل فروش آن‌ها در مزایده وصول کند.
  • چنانچه مرد در استعلام اجرائیات ثبت مالی نداشته باشد یا دارایی او کفایت مهریه زن را نکند زوجه باید با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اقدام به ثبت دادخواست صداق ازدواج صیغه نماید.

همچنین می توانید مقاله  مطالبه مهریه با سند عادی- نحوه مطالبه مهریه با سند عادی را مطالعه کنید.

مطالبه مهریه در عقد موقت ثبت نشده

در قسمت قبل نحوه مطالبه مهریه در عقد موقت ثبت شده را بیان کردیم در این بخش از مقاله می‌خواهیم نحوه مطالبه مهریه در عقد موقت ثبت نشده را توضیح دهیم.

  • مطالبه مهریه عقد موقت ثبت نشده با مراجعه زن یا نماینده قانونی او به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و ثبت دادخواست صداق ازدواج صیغه انجام می‌شود، البته از آنجا که عقد موقت یا صیغه نشده زن باید در ابتدا با استفاده از ادله اثبات دعوا مانند شهادت شهود یا اقرار خود مرد ادعای خود را مبنی بر وقوع عقد موقت ثابت کند.
  • پس از ثبت دادخواست صداق ازدواج موقت اگر مبلغ مهریه کمتر از بیست میلیون تومان باشد، دادخواست صداق ازدواج صیغه به شورای حل اختلاف ارجاع خواهد شد و در صورتی که مبلغ مهریه بیش از بیست میلیون تومان باشد، دادخواست به دادگاه خانواده ارجاع می‌شود.

زمان پرداخت مهریه در عقد موقت

برای زمان پرداخت مهریه در عقد موقت می‌توان گفت که امکان پرداخت مهریه از هنگام اجرای عقد موقت به هر دلیلی تا پایان مدت با بذل مدت به پایان می‌رسد، در واقع مرد از هنگام وقوع عقد موقت مکلف به پرداخت مهریه زن است.

همچنین زمان‌های مختلف برای پرداخت مهریه در عقد دائم یا موقت براساس توافق طرفین در نوع مهریه عبارتند ‌از:

  • مهریه به صورت حال در عقد تعیین شود: در این صورت باید تا مهلتی که در هنگام عقد مشخص شده است زن مهریه را دریافت کند.
  • مهریه به صورت مدت دار یا موجل در هنگام عقد تعیین شده باشد: در این مورد نیز مرد باید تا مهلت مقرر مهریه زن را پرداخت کند.
  • مطالبه مهریه در هنگام عقد به صورت اختیار زوجه تعیین شده باشد: در چنین حالتی هر گاه زوجه درخواست وصول مهریه کند می‌تواند اقدام به دریافت مهریه در عقد موقت کند.
  • مطالبه مهریه از جانب زن منوط به توان مالی مرد در پرداخت: در این نوع از مهریه که هنگام عقد تعیین شده و توافق طرفین رسیده است زوجه باید اثبات کند که زوج توانایی مالی برای پرداخت مهریه را دارد آن زمان می‌تواند اقدام به دریافت مهریه خود کند.
  • در صورتی که در زمان عقد مبلغ معینی به عنوان مهریه تعیین شود، اما توافق شود که پرداخت آن به زن به صورت اقساطی باشد در این حالت مرد باید در زمان مقرر مبلغ مورد نظر را پرداخت کند.

حکم ندادن مهریه در ازدواج موقت

حداقل مهریه در صیغه موقت تعیین می‌شود تا عقد یا نکاح از نظر شرعی و اسلامی باطل نشود. در صورتی که در عقد و نکاح موقت، مهریه تعیین نشود یا پرداخته نشود، ازدواج از نظر اسلام باطل است. در صورتی که ازدواج موقت ثبت شده باشد، خانم می‌تواند از طریق وکیل یا مشاور حقوقی مهریه اش را دریافت کند.

البته این در شرایطی است که آقا از پرداخت مهریه به خانم امتناع کند. در صورتی که ازدواج موقت به ثبت نرسیده باشد، قطعا برای مطالبه مهریه نیاز است تا از طریق وکیل یا مشاوره حقوقی دریافت شود. در صورتی که آقا از پرداخت مهریه امتناع کند، مطابق قانون، اموال وی مصادره می‌شود. همچنین خانم می‌تواند در این شرایط آقا را ممنوع الخروج کند.

می توانید مقاله مطالبه مهریه بعد از طلاق- نحوه مطالبه مهریه بعد از طلاق را در سایت ما مشاهده کنید.

کلام آخر

به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی که در خصوص نحوه مطالبه مهریه در عقد موقت برای شما بیان کردیم مفید باشد چنانچه در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید و از آن‌ها راهنمایی دریافت کنید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *