ترک منزل توسط زن چه حکمی دارد؟+ عواقب ترک منزل توسط زوجه

 ترک منزل توسط زن جمله ای است که شاسد زیاد شنیده باشیم. گاهی اوقات ممکن است زن بدون دلیل یا با دلیل اقدام به ترک منزل کند و حاضر با برگشت نباشد در چنین شرایطی زن با قوانین مربوط به ترک منزل روبه رو می‌شود که عواقبی نیز به دنبال دارد.

هنگامی که زن منزل را بدون اجازه همسر ترک کند قانون این اجازه را به مرد می‌دهد که نفقه او را قطع و اقدام به ازدواج مجدد بدون رضایت زوجه کند.

به خوبی می‌دانید که بر اساس قانون مدنی پس از عقد نکاح زن و مرد به زوجیت یک دیگر در می‌آیند و رسما زن و شوهر هستند وقوع عقد نکاح تکالیفی را برای دو طرف ایجاد می‌کند که یکی از مهم‌ترین تکالیف زن این است که با مرد در یک خانه زندگی کند و بدون اجازت او حق ترک منزل را ندارد، اما گاهی اوقات مشاهده می‌کنیم که زنان بدون اجازه همسر اقدام به ترک منزل می‌کنند که عواقب قانونی در پی دارد.

در این مطلب از نوین وکیل می‌خواهیم درباره ترک منزل توسط زن و عواقب آن مطالبی را بیان کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

ترک خانه توسط زن چه حکمی دارد؟

همانطور که در قسمت‌های پیش اشاره کردیم پس از وقوع عقد نکاح زوجین رسما زن و شوهر هستند و در قبال یکدیگر تکالیف و وظایفی دارند یکی از مهم‌ترین وظایف زن تمکین از مرد است که در مقابل مرد نیز موظف است نفقه زن را به طور کامل بپردازد برای انجام این وظایف زوجین باید در یک خانه زندگی کنند.

اما در برخی از موارد زنان اقدام به ترک منزل می‌کند و هیچ دلیل قانونی برای عدم تمکین و ترک خانه ندارد که در اینجا می‌توانیم از قوانین ترک منزل توسط زن سخن بگوییم یا به عبارت دیگر بگوییم که از خانه شوهرش فرار کرده است که در این صورت با حکم قانونی ترک خانه توسط زن مواجه می‌شود که این حکم شامل قطع نفقه زن و امکان ازدواج مجدد مرد در صورت درخواست از دادگاه می‌باشد.

ترک کردن منزل توسط زن چه عواقبی دارد؟

در قسمت‌های فوق بیان کردیم که ترک منزل توسط زن چه حکمی دارد، در این قسمت از مقاله می‌خواهیم که عواقب ترک خانه توسط زن به جز مواردی که زن مجاز به عدم تمکین است را بیان کنیم.

حکم قانونی ترک منزل توسط زن در قانون مدنی بیان شده است که به شرح زیر است:

  • مهم‌ترین عواقب ترک منزل توسط زن این است که به دلیل عدم تمکین، زن حق مطالبه نفقه را ندارد و مرد نیز موظف به پرداخت نفقه نمی‌باشد البته لازم است که زوج ترک منزل توسط زوجه را بدون دلیل در دادگاه اثبات نماید.
  • یکی دیگر از عواقب ترک منزل توسط زن عدم اجرای شرط تنصیف دارایی در هنگام طلاق است اگر ترک خانه توسط زن در دادگاه به اثبات برسد و حکم نشوز زن صادر شود مرد می‌تواند در هنگام طلاق شرط تنصیف دارایی که در عقدنامه امده است را اجرا نکند.
  • آخرین عواقب و پیامد ترک منزل توسط زن امکان ازدواج مجدد زن است اگر ترک منزل توسط زن که مصداق عدم تمکین است در دادگاه اثبات شود مرد به دلیل عسر و جرج از تجرد می‌تواند درخواست ازدواج مجدد نماید در این صورت دادگاه می‌تواند حکم ازدواج مجدد مرد را صادر نماید و با توجه به این حکم مرد می‌تواند نسبت به ازدواج دوم اقدام نماید.

مجازات ترک منزل توسط زن

براینکه که عملی جرم باشد و مجازاتی برای ان تعیین شود باید در قانون مدنی به آن اشاره شده باشد و با توجه به این که ترک منزل توسط زن مجازاتی ندارد و جزای کیفری نخواهد داشت.

به طور کلی ترک خانه توسط زن جرم نیست و نمی توان زن را به جرم ترک منزل تحت تعقیب کیفری قرار داد همچنین نمی توان هیچ زنی را به زور و با رای دادگاه مجبور به تمکین و زندگی با مرد کرد.

البته در قانون مدنی حکم خروج زن از خانه بدون اجازه همسر بیان شده است اما تنها آثار حقوقی مانند عدم پرداخت نفقه، نشوز زوجه و اجازه ازدواج مجدد مرد را شامل می‌شود و هیچ مردی نمی تواند زن را به دلیل ترک خانه مجازات کند یو او را با مجبور به زندگی مشترک کند.

حتما بخوانید:دریافت مهریه بعد از فوت همسر

قوانین ترک منزل توسط زن

براساس ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی: هر گاه زن بدون مانع مشروع از ادای وظائف زوجیت امتناع کند مستحق نفقه نخواهد بود

براساس ماده ۱۱۱۴ قانون مدنی: زن باید در منزلی که شوهر تعیین می‌کند سکونت داشته باشد مگر آنکه اختیار تعیین مسکن به زن داده شده باشد؛ بنابراین ترک منزل بدون عذر موجه از سوی زن موجب ناشزه شدن او خواهد شد. موارد عذر موجه زن برای ترک منزل در ماده ۱۱۱۵ قانون مدنی ذکر شده است.

براساس ماده ۱۱۱۵ قانون مدنی: اگر بودن زن با شوهر در یک منزل متضمن خوف ضرر بدنی و یا مالی یا شرافتی برای زن باشد زن می‌تواند مسکن جداگانه اختیار کند و در صورت ثبوت ضرر مزبور دادگاه حکم بازگشت به منزل شوهر نخواهد داد و مادام که زن در بازگشتن به منزل مزبور معذور استنفقه بر عهده شوهر خواهد بود؛ لذا اگر زنی که اختیار تعیین منزل مشترک به او داده نشده و طبق ماده ۱۱۱۵ قانون مدنی هیچ گونه ضرر بدنی یا شرافتی یا مالی نداشته باشد و بدون هیچ گونه علت موجهی منزل مشترک را ترک کرده باشد طبق قانون ناشزه محسوب شده و شوهر می‌تواند به دادگاه مراجعه کند و الزام به تمکین او را بخواهد.

براساس ماده ۱۶ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۵۳ یکی از مواردی که مرد می‌تواند همسر دوم اختیار کند عدم تمکین همسر اول می‌باشد؛ بنابراین برای آن که مرد بتواند ازدواج مجدد کند باید به دادگاه رجوع و با اثبات عدم تمکین همسرش، از دادگاه اجازه ازدواج مجدد بگیرد.

شکایت از همسر بابت ترک منزل

شکایت از همسر بابت ترک منزل شاید اولین اقدامی که آقایان پس از ترک منزل زن انجام دهند شکایت است اما ما توصیه می‌کنیم بهتر است به صورت مسالمت آمیز با او صحبت کنید و از او درخواست بازگشت به خانه کنید.

در صورتی که زن نپذیرفت مرد می‌تواند نسبت به ثبت دادخواست الزام به تمکین را از طریق دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی اقدام کند در این صورت دادگاه پس از بررسی دادخواست شما یک وقت را برای حضور طرفین در دادگاه تعیین می‌کند چنانچه زن دلیل محکمه پسندی برای ترک از خانه نداشته باشد دادگاه حکم تمکین را صادر می‌کند.

حال زوجه باید این حکم را اجرا کند و به منزل مرد برود چنانچه زوجه از رفتن به منزل زوج خودداری داری کند دادگاه حکم نشوز را صادر می‌کند که در این صورت مرد می‌تواند از پرداخت نفقه در زمان نشوز خودداری کند.

البته لازم است که بگوییم صرفا با درخواست دادن نمی توانید حکم تمکین را بگیرید و اگر زن در دادگاه اثبات نماید که دلیل قابل قبولی برای عدم تمکین دارد یا شرایط برای تمکین فراهم نبوده است دادگاه درخواست شما را رد خواهد کرد پس بهتر است مرد همه جوانب را بررسی نماید سپس اقدام به درخواست الزام با تمکین کند همچنین رای دادگاه در خصوص الزام به تمکین طرف بیست روز در دادگاه تجدید نظر قابل تجدید نظر خواهی بود.

مستندات قانونی نشوز زن

به مجرد عقد زن مالک مهر میشود و میتواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.

تبصره (الحاقی ۱۳۷۶/۴/۲۹) – چنانچه مهریه وجه رایج باشد متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تادیه نسبت به سال اجرای عقد که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌گردد محاسبه و پرداخت خواهد شد مگر اینکه زوجین در حین اجرای عقد به نحو دیگری تراضی کرده باشند.

آیین‌نامه اجرایی این قانون حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ تصویب توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با همکاری وزارت دادگستری و وزارت امور اقتصادی و دارائی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

ماده ۱۰۸۵قانون مدنی

زن میتواند تا مهر به او تسلیم نشده از ایفاء وظائفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند مشروط بر اینکه مهر او حال باشد و این امتناع ‌مسقط حق نفقه نخواهد بود.

ماده ۱۱۰۲قانون مدنی

همین که نکاح به طور صحت واقع شد روابط زوجیت بین طرفین موجود و حقوق و تکالیف زوجین در مقابل همدیگر برقرار میشود.

ماده ۱۱۰۶قانون مدنی

در عقد دائم نفقه زن به عهده شوهر است.

ماده ۱۱۰۷قانون مدنی

نفقه عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه‌های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض.

ماده ۱۱۰۸قانون مدنی

هر گاه زن بدون مانع مشروع از ادای وظائف زوجیت امتناع کند مستحق نفقه نخواهد بود.

ماده ۱۱۰۹قانون مدنی

نفقه مطلقه رجعیه در زمان عده بر عهده شوهر است مگر اینکه طلاق در حال نشوز واقع شده باشد لیکن اگر عده از جهت فسخ نکاح‌ یا طلاق بائن باشد زن حق نفقه ندارد مگر در صورت حمل از شوهر خود که در این صورت تا زمان وضع حمل حق نفقه خواهد داشت.

ماده ۱۱۱۰قانون مدنی

در ایام عده وفات، مخارج زندگی زوجه عندالمطالبه از اموال اقاربی که پرداخت نفقه به عهده آنان است (درصورت عدم پرداخت) تامین می‌گردد.

همچنین مطالعه کنید:رجوع بعد از طلاق توافقی

کلام آخر

به پایان این مطلب رسیدیم امید است که اطلاعات حقوقی که درباره ترک منزل توسط زن در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد اگر در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید با استفاده از شماره 9099070545 مشاوران ما تماس بگیرید و از ان‌ها راهنمایی بخواهیم.

همچنین موسسه ما امکان برقراری ارتباط با بهترین وکیل خانواده را برای شما فراهم کرده است می‌توانید به راحتی با آن‌ها تماس بگیرید و در خصوص ترک منزل توسط زن مشاوره دریافت کنید.

7 دیدگاه دربارهٔ «ترک منزل توسط زن چه حکمی دارد؟+ عواقب ترک منزل توسط زوجه»

    1. سلام
      من چند سال است که ازدواج کرده ام و در تمام این سالها با همسرم در یک منزل زندگی میکنم
      اما در تمام این مدت حتی یک بار هم نشده تا به حرف من در مورد جاهایی که صلاح نمی‌دانم برود گوش بدهد البته شامل فامیل و اقوامش نیست
      آیا با این شرایط حق نفقه دارد
      با تشکر

  1. سلام پدر من بعد از فوت مادرم ازدواج کرد اما بعد از یک سال زندگی زن پدرم از بدونه اجازه پدرم از خانه رفت بدونه هیچ دلیلی حکم چی میشه

  2. سلام من یه اپارتمان بنام خانمم کردم ۴سال پیش بابت مهریه امسال به خودم برگردانده وتازه رفته تقاطای مهریه کرده ایامدارک سندک بنامش زدم دردادگاه میتواندبابت مهریه اراه شودیانه ممنون ک جواب میدین

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *