شکایت برای عدم تحویل ملک – نحوه شکایت عدم تحویل ملک توسط سازنده

شکایت عدم تحویل ملک زمانی است که سازنده ساختمان یا فروشنده در زمان مقرر اقدام به تحویل ملک نکند. در قرارداد مشارکت در ساخت طرفین موظف است که به تعهدات خود عمل کنند یکی از مهم‌ترین تعهدات سازنده این است که در رمان مقرر ملک ساخته شده را به مالک تحویل بدهد در صورتی که سازنده به این تعهد خود عمل نکند مالک می‌تواند اقدام به شکایت عدم تحویل ملک کند که لازمه آن اقامه دعوی الزام به تحویل ملک است.

اقامه دعوی الزام به تحویل دارای شرایط و مراحلی است که باید آن‌ها را رعایت کرد و با این شرایط و مراحل آشنایی داشته باشد. در این مطلب از نوین وکیل قصد داریم به نحوه شکایت عدم تحویل ملک بپردازیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

دعوی الزام تحویل ملک

دعاوی ملکی یکی از مهم‌ترین و پر هزینه‌ترین دعاوی است که در دادگاه‌های حقوقی است این دعوی در خصوص املاک سند دار و املاک قولنامه‌ای قابل مطرح است طرح دعوی الزام تحویل ملک دارای شرایط و مراحلی است که در این نوشتار به ان‌ها خواهیم پرداخت.

دعوی الزام به تحویل ملک هنگامی مطرح می‌شود که فرد ملکی را از شخص دیگر خریده است یا ملک خود را در اختیار دیگری قراری داده است اما پس از انتقال از تسلیم کردن و تحویل ملک به مالک امتناع می‌ورزد. در این صورت خریدار یا مالک خانه می‌تواند با مراجعه به دادگاه و تقدیم دادخواست، الزام فروشند یا انتقال دهنده را به تسلیم و تحویل ملک خواستار گردد.

شرایط دعوی الزام تحویل ملک

برای اینکه بتوان هر دعوی را در دادگاه طرح کرد و صدور رای به نفع خواهان منتهی گردد لازم است که شرایط مقرر قانون آیین دادرسی مدنی وجود داشته باشد در غیر این صورت نتیجه دعوا منجر به شکست خواهان خواهد شد.

شرایط دعوی الزام تحویل به تحویل ملک دارای دو شرایط عمومی و اختصاصی است که در این بخش به صورت کامل شرایط اقامه دعوی الزام تحویل ملک را توضیح خواهیم داد.

شرایط عمومی دعوی الزام به تحویل ملک

وجود شرایط عمومی دعوی الزام به تحویل ملک برای شکایت عدم تحویل ملک ضروری است این شرایط عمومی است و برای اقامه از دعوی لازم است و از مهم‌ترین این شرایط می‌توانیم به اهلیت ذی نفع و داشتن دلیل محکمه پسند اشاره کنیم.

شرایط اختصاصی دعوی الزام به تحویل ملک

شرایط اختصاصی دعوی الزام به تحویل ملک تنها مختص اقامه این دعوی است و ارتباطی با سایر دعاوی ملکی ندارد و از مهم‌ترین شرایط اختصاصی دعوی الزام به تحویل ملک عبارتند از:

  • مالکیت ملک به یک وسیله قانونی به انتقال گیرنده انتقال یافته است به طور مثال مالک ساختمان به صورت قانونی و در دفترخانه محضر وکالت کار ساختمان‌سازی و انتقال سند برای اخذ جواز را به سازنده انتقال دهد بدون وجود مدرک قانونی امکان طرح دعوی الزام به تحویل ملک و شکایت عدم تحویل ملک امکان پذیر نیست.
  • دومین شرایط اختصاصی دعوی الزام به تحویل ملک این است که انتقال دهنده به صورت قانونی تعهد به تحویل ملک داشته است و زمان مقرر تحویل ملک فرا رسیده باشد، هنگامی که تحویل ملک دارای موعد مشخصی باشد و موعد آن فرا رسیده باشد یا اینکه تعهد به تحویل ملک مدت دار نبوده و تحویل به صورت فوری است انتقال گیرنده می‌تواند اقدام به شکایت عدم تحویل ملک کند.

همچنین مطالعه کنید:هزینه شکایت از سازنده ساختمان

مراحل شکایت عدم تحویل ملک

 در قسمت فوق شرایط اقامه دعوی الزام به تحویل ملک را بیان کردیم، چنانچه شرایط فوق وجود داشته باشد مالک می‌تواند علیه سازنده اقدام به اقامه دعوی الزام به تحویل ملک کند و به دلیل عدم تحویل ملک شکایت کند در این بخش از نوشتار می‌خواهیم مراحل شکایت عدم تحویل ملک را بیان کنیم:

  • ابتدا مالک ملک باید برای ثبت نام و احراز هویت در سامانه احراز هویت ثنا اقدام کند.
  • سپس مالک باید اقدام تنظیم شکایت عدم تحویل ملک کند که پیشنهاد می‌کنیم برای تنظیم شکایت نامه از یک وکیل متخصص کمک بگیرید.
  • پس از تنظیم شکایت نامه به همراه اسناد و مدارک لازم باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کنید که در بخش بعد از مقاله مدارک لازم برای شکایت عدم تحویل ملک را بیان خواهیم کرد.
  • پس از ارجاع شکایت نامه به شعبه دادگاه صالح وقت رسیدگی تعیین می‌شود و به طرفین ابلاغ خواهد شد و در صورتی که شرایط نفع خواهان باشد دادگاه رای بر تحویل ملک صادر خواهد و این رای پس از قطعیت از طریق اجرای احکام دادگاه قابل اجرا است.

مدارک لازم برای شکایت عدم تحویل ملک

در این بخش از مقاله می‌خواهیم مدارک لازم برای شکایت عدم تحویل ملک را بیان کنیم که شامل موارد زیر می‌شود:

  • کارت ملی خواهان یا دسترسی به اطلاعات شماره ملی او
  • مبایعه نامه انتقال ملک و سند رسمی انتقال در صورتی که سند تنظیم شده باشد.
  • اصل مدرک باید در جلسه اول دادرسی به دادگاه ارائه گردد.

هزینه شکایت عدم تحویل ملک

پس از ثبت شکایت عدم تحویل ملک باید هزینه‌های دعوای و شکایت را پرداخت کند پس از پرداخت هزینه شکایت عدم تحویل ملک دادخواست از طریق خدمات قضایی برای دادگاه صالح ارسال می‌شود. اولین و مهم‌ترین هزینه برای شکایت عدم تحویل ملک پرداخت هزینه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی است که هر ساله تعرفه آن مشخص می‌شود.

علاوه بر این خواهان باید هزینه دادرسی دعاوی ملک را پرداخت کند در صورتی که قیمت منطقه‌ای ملک کمتر ۲۰۰‌ میلیون باشد ‌۵/۲ درصد قیمت و اگر بیش از ۲۰۰‌‌‌‌میلیون تومان ۵/۳ درصد قیمت منطقه‌ای ملک مورد دعوا خواهد بود.

نمونه شکایت عدم تحویل ملک

خواهان: مشخصات کامل انتقال گیرنده ملک و نشانی وی درج شود.

خوانده: مشخصات کامل انتقال دهنده ملک و نشانی وی درج شود.

خواسته: 1- الزام به تحویل ملک به شماره ثبتی ……………. مقوم به ……………. 2- کلیه خسارات دادرسی

شرح خواسته:

ریاست محترم دادگاه حقوقی شهرستان …………….

با سلام احتراما به استحضار می‌رساند، اینجانب، خواهان پرونده، طی مبایعه نامه شماره ……………. مورخ ……………. یک باب آپارتمان به پلاک ثبتی ……………. فرعی از ……………. اصلی، واقع در بخش ……………. شهرستان ……………. را از خوانده محترم، خریداری کرده و ایشان، به موجب بند ……………. قرارداد مزبور، موظف به تحویل ملک تا تاریخ ……………. بوده که متاسفانه، تا کنون، از انجام این تعهد خود، خودداری نموده است.

حتما بخوانید:عدم انجام تعهدات در قرارداد مشارکت در ساخت

خسارت دیرکرد تحویل ملک

در رابطه با خسارت دیرکرد تحویل ملک باید همواره پیشنهاد می‌شود که در قرارداد در رابطه با این موضوع میزان خسارت دیرکرد تحویل را درج نمایید. به عنوان مثال طبق قرارداد بابت هر روز دیرکرد جریمه‌ای 200 هزارتومانی در نظر بگیرید. در این صورت شما می‌توانید، با طی کردن برخی مراحل قانونی جهت هر روز تاخیر بابت تحویل ملک جریمه‌ی لحاظ شده در قرارداد را از مجری، دریافت نمایید.

کلام آخر

به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی که در خصوص شکایت عدم تحویل ملک در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد چنانچه در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید و از آن‌ها راهنمایی بگیرید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *