شکایت عدم تعویض پلاک- شکایت برای عدم تعویض پلاک توسط خریدار

شکایت عدم تعویض پلاک دارای شرایط و مراحل و قوانینی است، هنگامی که فرد قصد دارد از خریدار به دلیل عدم تعویض پلاک شکایت کند باید به این مراحل و شرایط آگاهی داشته باشد.

در برخی از موارد خریدار از فروشنده وکالت تعویض پلاک را می‌گیرد امابا گذشت مدت زمانی برای تعویض پلاک خودرو هیچ اقدامی نمی کند و با همان پلاک قبلی که به نام فروشنده است رفت و آمد می‌کند این مسئله ممکن است مشکلاتی را برای خریدار و فروشنده ایجاد می‌کند.

در واقع در چنین شرایطی هر تخلفی که از سوی خریدار صورت بگیرد به اسم فروشنده نوشته می‌شود زیرا پلاک تعویض نشده و به نام فروشنده است حتی اگر از خودرو شکایتی نیز صورت بگیرد به طرفیت فروشنده است که صاحب پلاک می‌باشد.

به همین دلیل پلیس راهنمایی و رانندگی به صورت دائم تاکید می‌کند که فروشنده و خریدار برای تعویض پلاک پس از معامله اقدام کنند تا از وقوع مشکلات متعدد جلوگیری شود.

در این مطلب از نوین وکیل قصد داریم با شکایت عدم تعویض پلاک و مراحل و مدارک مهم شکایت بپردازیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

نحوه شکایت عدم تعویض پلاک

در این بخش از مقاله می‌خواهیم نحوه شکایت عدم تعویض پلاک را برای شما بیان کنیم.

اولین اقدام برای شکایت عدم تعویض پلاک مراجعه به دفاتر خدمات قضایی و تنظیم دادخواست شکایت است، علاوه بر تنظیم شکایت نامه باید مدارک لازم را نیز به دادخواست خود ضمیمه کنید سپس هزینه‌های مربوط به ثبت دادخواست رو بپردازید.

استعلام پلاک خودرو در زمان معامله خودرو

استعلام پلاک خودرو در زمان معامله یکی از کارهای مهمی است که طرفین معامله یعنی خریدار و فروشنده باید انجام دهند، خریدار با گرفتن استعلام خودرو اطلاعاتی در خصوص استان و شهر و محل زندگی فروشنده و اینکه متوجه می‌شود که آیا او صاحب اصلی خودرو است یا خیر.

همچنین هنگامی که به صورت وکالتی اقدام به خرید خودرو می‌کنید قبل از دریافت وکالتنامه لازم است که استعلام خودرو را بگیرید.

بهترین راه استعلام پلاک خودرو

در بخش فوق بیان کردیم که برای معامله صحیح و اطمینان از یک معامله خوب بهتر است اقدام به استعلام پلاک خودرو در زمان معامله کنید به طور کلی راه‌های مختلفی برای استعلام پلاک خودرو وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توانیم به استعلام پیامکی، استعلام آنلاین یا استعلام از طریق مراجعه به یکی از دفاتر پلیس 10+ باشد.

بهترین راه استعلام پلاک خودرو مراجعه به دفاتر پلیس ۱۰+‌ است که می‌توانید با خیالی آسوده اقدام به استعلام پلاک خودرو کنید و مطمئن شوید که خودرو سرقتی یا توقیف شده نیست.

همچنین می توانید مقاله راهنمای شکایت تصادف رانندگی از راننده مقصر بدون کروکی را مطالعه کنید. 

هزینه شکایت عدم تعویض پلاک

یکی از مسائل مهم در شکایت عدم تعویض پلاک این است که هزینه‌های مربوط به شکایت باید توسط شکایت کننده پرداخت شود.

دعاوی تعویض پلاک از نوع دعوای غیر مالی هستند بنابراین هزینه دادرسی براساس مبلغ و ارزش خودرو تعیین نخواهد شد و هزینه طرح این دعوی متغییر است و شاکی موظف است که این هزینه را بپردازد.

علاوه بر هزینه دادرسی، هزینه‌های جانبی دیگری مانند هزینه تنظیم اظهار نامه، هزینه ثبت شکایت در سامانه شکایت ۲۴ و هزینه وکیل در صورتی که از وکیل کم گرفته باشید نیز وجود دارد که شکایت کننده موظف به پرداخت این هزینه‌ها می‌باشد.

چه زمانی باید اقدام به فک پلاک کرد؟

یکی از سوالات مهمی که ممکن است برای شما مطرح شود این است که چه زمانی باید اقدام به فک پلاک کرد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که کسی می‌تواند برای فک پلاک با تعویض پلاک خودرو اقدام کند که سند خودرو به نام او باشد.

بنابراین اگر سند خودرو به نام خریدار نباشد نمی تواند هیچ اقدامی جهت تعویض پلاک انجام دهد مگر اینکه از سوی فروشنده برای تعویض پلاک داشته باشد.

در صورتی که از صاحب ماشین برای تعویض پلاک وکالت داشته باشد تا مدت زمان معینی می‌تواند برای عوض کردن پلاک خودرو اقدام کند.

برای تعویض پلاک خودرو چه باید کرد؟

برای تعویض پلاک خودرو باید مراحلی را طی کرد که در این بخش به این مراحل اشاره خواهیم کرد:

  • مراجعه به مرکز تعویض پلاک و دریافت فرم‌های مخصوص
  • انتقال خودرو به پارکینگ و ارائه مدارک مهم و پرداخت هزینه‌های مربوطه
  • در مرحله بعد برگه‌ای را تحویل خواهد گرفت و به بازرسان خودرو می‌دهد تا تکمیل کنند.
  • بعد از اینکه بازرسان برگه مربوطه را پر کردند شخص باید برگه را به باجه‌ای مربوطه تحویل دهد.
  • سپس شخص می‌تواند مدارک خود را تحویل و به محل فک پلاک خودرو برود.
  • در محل فک پلاک، پلاک جدید را نصب خواهند کرد.

 

پس از اینکه مراحل فوق انجام شد و پلاک جدید بر روی خودرو نصب شد، خریدار و فروشنده می‌توانند به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند و مراحل قانونی برای به نام زدن خودرو را انجام دهند.

ارائه دادخواست الزام به تعویض پلاک

در قسمت فوق مراحل تعویض پلاک را برای شما بیان کردیم حال شاید این سوال برای شما مطرح شود که اگر خریدار اقدام به تعویض پلاک نکرد چه باید کرد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم هنگامی که خریدار برای تعویض پلاک هیچ اقدامی نکرد شما می‌توانید برای شکایت عدم تعویض پلاک اقدام کنید و به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و دادخواست الزام به تعویض پلاک خود را تنظیم و به ثبت برسانید.

نمونه دادخواست الزام به فک خودرو یا تعویض پلاک

خواهان: خانم/ آقای …/ کد ملی: …/ آدرس: …

خوانده: خانم/ آقای …/ کد ملی: …/ آدرس: …

وکیل: خانم/ آقای …/ کد ملی: …/ آدرس: …

خواسته: تقاضای الزام به فک پلاک خودرو … به شماره انتظامی …

دلایل: سند و فاکتور فروش خودرو/سند مالکیت وسیله نقلیه/ کارت گارانتی خودرو/ مفاصا حساب عوارض خودرو/ وکالتنامه شماره …/ قرارداد فروش/ اسناد واریز وجوه/ وکالتنامه وکیل/ کارت ملی خواهان

بیشتر بخوانید: هزینه دادرسی و اعسار از پرداخت هزینه دادرسی

ریاست محترم دادگاه

با سلام و عرض ادب

احتراماً به استحضار می‌رساند موکل اینجانب خانم/ آقای … مالک اتومبیل به شماره انتظامی … بوده که طی قرارداد پیوست، آن را به خوانده منتقل نموده است و هم اکنون ایشان از فک پلاک متعلق به موکل اینجانب امتناع نموده است لذا رسیدگی و صدور حکم مبنی بر توقیف فیزیکی و فک پلاک مورد استدعا است.

همچنین مطالعه کنید:شکایت تصادف فراری چگونه است؟ شکایت از راننده مقصر در تصادف

مدارک لازم شکایت عدم تعویض پلاک

در بخش‌های قبل نحوه شکایت عدم تعویض پلاک و هزینه شکایت را برای شما بیان کردیم همانطور که می‌دانید برای ثبت ار دادخواست در دفاتر خدمات قضایی باید دلایل و مدارک لازم را نیز به دادخواست ضمیمه کنید در این بخش این مدارک را برای شما بیان خواهیم کرد.

  • کپی برابر اصل برگه معامله خودرو
  • کپی برابر با اصل سند خودرو
  • کپی برابر با اصل کارت ملی صاحب خودرو
  • کپی برابر با اصل اظهارنامه فک پلاک خودرو

دادگاه صالح برای رسیدگی به شکایت عدم تعویض پلاک

پس از اینکه تصمیم گرفتید به دلیل عدم تعویض پلاک از خریدار شکایت کنید باید شکواییه را تنظیم کنید که برای تنطیم آن باید مهارت و دانش کافی داشته باشید در غیر این صورت دادگاه صالح شکواییه شما را رد خواهد کرد به همین دلیل توصیه می‌کنیم از یک وکیل متخصص در این حوزه کمک بگیرید.

رسیدگی به شکایت عدم تعویض پلاک در صلاحیت راهنمایی و رانندگی است و در برخی از شهر‌های بزرگ دادگاه به این شکایت رسیدگی می‌کند.

البته معیار تعیین کننده دادگاه یا مرکز راهنمایی و رانندگی شماره پلاک خودرو است شماره ملاک خودرو متعلق به هر شهری که باشد باید در مرکز راهنمایی و رانندگی یا دادگاه همان شهر برای شکایت عدم تعویض پلاک خودرو اقدام کرد.

آیا مشاوره با وکیل شکایت عدم تعویض پلاک الزامی است؟

در پاسخ به این سوال که آیا مشاوره با وکیل شکایت عدم تعویض پلاک الزامی است؟ بگوییم بله لازم است که در خصوص شکایت عدم تعویض پلاک با یک وکیل متخصص و مجرب مشورت کنید، زیرا شکایت عدم تعویض پلاک دارای مراحل و فرایند پیچیده‌ای است ته در صورت عدم آگاهی و اطلاعات در این حوزه ممکن است پروسه رسیدگی و به نتیجه رسیدن شکایت طولانی شود بنابراین لازم از یک وکیل متخصص کمک بگیرید.

نکات مهم درباره شکایت عدم تعویض پلاک

در این بخش از مقاله قصد داریم نکات مهمی را درباره شکایت عدم تعویض پلاک برای شما بیان کنیم.

  • خریدار باید مراحل تعویض ملاک را طی کنید و عرفا فروشنده باید وکالت بدهد تا خریدار به مراجع تعویض پلاک مراجعه کند و مراحل لازم را طی کند.
  • مطابق با قانون کسی مسئول تخلفات ثبت شده پلاک است که صاحب ان باشد، بنابراین هنگام فروش خودرو خریدار را ملزم به تعویض پلاک کنید.
  • اگر در مدت زمان تعیین شده خریدار برای تعویض پلاک خودرو اقدام نکرد فروشنده می‌تواند دادخواست الزام به فک پلاک را مطرح نماید.
  • اگر فروشند در زمان فروش خودرو برای تنظیم سند رسمی خودرو اقدامی نکرد. خریدار می‌تواند دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی برعلیه وی را مطرح کند.
  • در زمان تنظیم قولنامه خودرو چند نفر به عنوان شاهد آن را امضا کند تا از این طریق از وقوع اختلافات و مشکلات در اینده جلوگیری شود.
  • همچنین به فروشندگان توصیه می‌کنیم تا زمانی که مراحل تعویض پلاک توسط خریدار انجام نگرفته سند مالکیت را به نام خریدار نزنند و پس از آنکه مراحل تعویض پلاک طی شد برای انتقال سند مالکیت اقدام کنند.

کلام آخر

به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی که در خصوص شکایت عدم تعویض پلاک در اختیار شما قرار داریم مفید باشد چنانچه در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید و از آن‌ها راهنمایی دریافت نماید.

4 دیدگاه دربارهٔ «شکایت عدم تعویض پلاک- شکایت برای عدم تعویض پلاک توسط خریدار»

  1. سلام من خودروم رو حدود دوسال پیش فروختم و مدارک مربوط به فروش رو گم کردم خریدار که نمایشگاهی بود خودرو رو واسه دخترش ورداشته ولی هنوز تعویض پلاک نکرده میخوام شکایت کنم چون کلا هر دفعه قول میده و تعویض پلاک نمیکنه منتها مدارک فروش رو گم کردم باید چیکار کتم؟
    اطلاعات شما با موفقیت

  2. سلام بنده خودرو خود را چهار ماه پیش معامله کردم و وکلات سه ماهه دادم برای شهرستان به خریدار ولی پس از سه ماه میگه شماره اتاق مشکوک به دستکوب هست و اینجا تعویض پلاک نمیکنن،آیا می توانم برای فک پلاک اقدام کنم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *