صورت مجلس تفکیکی چیست و تنظیم آن چگونه است؟

صورت مجلس تفکیکی با استفاده از گواهی پایان کار توسط اداره ثبت اسناد و املاک تهیه می شود. در این صورت مجلس حدود اربعه واحد های مستقل و مساحت و شماره آنها ذکر می شود.

تفکیک در لغت به معنای جدا کردن قطعات از یک دیگر و تفکیک در حقوق ثبت یعنی مال غیر منقول را به قطعات کوچکتر تقسیم کردند.

از آنجا که صورت مجلس تفکیکی از جمله اسناد حقوقی مهم می باشد در این مقاله وکیل نوین قصد داریم به بررسی صورت مجلس تفکیکی و تنظیم آن بپردازیم.

صورت مجلس تفکیکی چیست؟

صورت مجلس تفکیکی یک سند مهم می باشد که پس از پایان کار و گرفتن گواهی آن با مراجعه به اداره ثبت اسناد و املاکسندی کا شامل حدود اربعه و مساحت و شماره واحد مستقل می باشد را دریافت می کنند.

تفاوت تقسیم و تفکیک چیست؟

تفکیک و تقسیم از منظر مفهوم به یک دیگر نزدیک می باشد ا در حقیقت با تفاوت هایی دارند .

در تفکیک غیر منقول و مشاع بودن ملک نیازی نیست  و اگر یک شخص مالک شش دانگ باشد بر اساس قانون و با رعایت مقررات تفکیک آن  را می تواند به قطعات کوچکتر تقسیم کند.  اما در تقسیم اگر چندین فرد با یک دیگر در مالکیت یک ملک شریک باشند و هر کدام دارای سهمی باشد و اگر مابین خود بر سر تقسیم ملک به توافق نرسیده باشند هر یک از اشخاص می توانند با مراجعه به اداره ثبت اسناد برای صدور رای تقسیم درخواست نمایند.یعنی فرد سهم خود را از سایر مالکین جدا کند و برای سهم خود سند مالکیت دریافت کند.

  صورت مجلس تفکیکی آپارتمان

صدور صورت مجلس تفکیکی برای آپارتمان پس از دریافت گواهی پایان کار از شهرداری می توانند به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند و درخواست صدور صورت مجلس تفکیکی را تسلیم نمایند.سپس سر دفتر اسناد رسمی  به اداره ثبت اسناد و املاک تقاضای مالک را ارسال می نماید و اداره ثبت اسناد و املاک به کارشناس مربوطه ارجاع می دهد و بعد از تایید نهایی کارشناس اقدام به صدور صورت مجلس تفکیکی می نماید.

صورت مجلس تفکیکی زمین

صورت مجلس تفکیکی برای زمین برخلاف صورت مجلس تفکیکی آپارتمان نیازی به اخذ پایان کار نیست و صدور این صورت مجلس برای مالکین امکان پذیر است و فقط  نقشه زمین خود را باید به  درخواست ضمیمه کنند. هنگامی که صورت مجلس صادر می شود مالکین یا مالک باید تقسیم نامه را تهیه و امضا کنند و اگر مالکین برای تقسیم نامه توافق نداشته باشند،صدور صورت مجلس تفکیکی کار بیهوده ای است.

مدارک لازم برای صورت مجلس تفکیکی

  • مدارک شناسایی از جمله کارت ملی و شناسنامه مالک یا مالکین
  • سند مالکیت مالک یا مالکین
  • گواهی پایان کار ساختمان را به اداره ثبت اسناد و املاک ارائه بدهند.

مراحل دریافت صورت مجلس تفکیکی

  • دریافت گواهی عدم تجاوز و تعارض ملک به خیابان ها، حریم و املاک مجاور و امضا آن توسط نماینده و نقشه بردار اداره ثبت اسناد و املاک
  • از متصدی دفاتر املاک گواهی مالکیت متقاضی تفکیک دریافت شود.
  • از متصدی بازداشتی گواهی عدم بازداشتی دریافت شود.
  • مفاد صورت مجلس با مقررات و ضوابط توسط رئیس یا معاون ثبت تطبیق و تایید شود و هزینه های قانونی تفکیک به قسمت حسابداری پرداخت شود.
  • هزینه های تفکیک را محاسبه و فیش بانکی را به ذینفع تسلیم کنند و در پرونده صورت مجلس تفکیکی یک نسخه از فیش بانکی پس از پرداخت باید توسط رئیس یا معاون ثبت امضا شود.
  • و در مرحله آخر صورت مجلس تفکیکی صادر می شود و نسخه دوم آن توسط متصدی امور دفتری به دفتر خانه متقاضی ارسال می شود.

الزام به اخذ صورت مجلس تفکیکی

هنگامی که ساختمان ساخته می شود و شخص مالک اقدام به اخذ صورت مجلس تفکیکی ننماید و در همان حین اقدام به فروش ملک خود کند  از آنجا که اخذ صورت مجلس تفکیکی از جمله ملزومات انتقال سند رسمی است و انتقال سند رسمی و انجام امور اداری آن بر عهده مالک ساختمان یا فروشنده است خریدار می تواند نسبت به اخذ پایان کار و اخذ صورت مجلس تفکیکی  اقدام به اقامه دعوی نماید.

مرجع صورت مجلس تفکیکی

بر اساس ماده ۱۵۰قانون ثبت : هر گاه مالک یا قائم مقام او تقاضای تفکیک ملکی را داشت، این تقاضا به اداره ی ثبت ارسال می گردد و در تقاضا نامه باید ارزش مورد تفکیک براساس ارزش معاملاتی روز تعیین می شود و هزینه تفکیکی از طرف ذینفع  براساس مبلغ مزبور قبلا پرداخت گردد.مبنای وصول هزینه ی تفکیک، ارزش معاملاتی روز خواهد بود هر چند بهای معامله بیش از ارزش معاملاتی روز باشد.

با توجه به ماده فوق مرجع تنظیم صورت مجلس تفکیکی اداره تبت اسناد و املاک است که افراد با طی کردن فرایند اخذ صورت مجلس تفکیکی  میتوانند این صورت مجلس را از اداره ثبت اسناد و املاک دریافت کنند.

کاربرد صورت مجلس تفکیکی

به سه جهت تفکیک املاک انجام می شود:

  • فروش قطعات تفکیکی ملک: پس از طی کردن فرایند اخذ صورت مجلس تفکیکی رو نوشتی به دفتر اسناد رسمی ارسال می شود که به واسطه ی آن متقاضی صورت مجلس میتواند تقاضای انتقال قطعات را کند، سپس سر دفتر انتقالیت سند مالکیت را در دفتر تبت و گزارشی را برای اداره ثبت اسناد و املاک ارسال کرده تا خریدار سند مالکیت خود را دریافت کند.
  • صدور اسناد مالکیت برای قطعات تفکیکی به واسطه صورت مجلس تفکیکی: براساس ماده ۱۰۶آیین نامه قانون ثبت :‌در صورتی که املاک بعد وز ثبت در دفتر املاک به قطعات مفروز یا آپارتمان تفکیک شود، در صورت درخواست مالک یا مالکان اداره ثبت مطابق صورت مجلس تفکیکی یک قطعه را به نام مالک ثبت می کنند و در صفحات دفتر جاری یا دفتر متمّم ثبت کرده و با ابطال سند مالکیت اولیه در مورد هر کدام از قطعات آپارتمان سند مالکیت تفکیکی و جداگانه صادر خواهد شد.
  • تنظیم تقسیم نامه بین مالکان مشاعی: زمانی که ملت به صورت مشاعی باشد تقسیم نامه که نوعی صلح میان شرکا است انجام می شود. پس از تقسیم نامه قطعه مفروز هر شریک مشخص می سود و برای آن قطعه سند مالکیت صادر خواهد شد.

چرا باید صورت مجلس تفکیکی صادر شود؟

شاید این سوال در ذهن شما بوجود آید که  چرا صورت مجلس تفکیکی باید صادر شود؟ در حقیقت هدف از تنظیم و صدور صورت محلس تفکیکی  دادن اعتبار به ملک و سند مالکیت رسمی می باشد. این صورت مجلس باعث می شود که ملک به قطعات کوچک تری تقسیم شود تا به راحتی قابل فروش باشند، همچنین صدور مجلس تفکیکی برای صدور سند مالک مالکین و تقسیم نامه در ملک های مشاعی ضروری است و شاید بتوان گفت که یکی از علت های اختلاف میان مالکین و سازندگان ساختمان در قراردادهای مشارکتی در ساخت عدم صدور تنظیم این صورت مجلس باشد. از جمله مواردی که باید در بحث پیش خرید یک آپارتمان توجه کرد اخذ گواهی پایان کار و تنظیم صورت مجلس تفکیکی و سند رسمی مالکیت می باشد.

  نتیجه گیری

سعی کردیم در این مقاله به بررسی  صورت مجلس تفکیکی و مسائل پیرامونی آن را  بپردازیم  و اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم امید با مطالعه این مقاله سوالات و ابهامات خود را بتوانید پاسخ دهید.

اگر شما میخواهید اقدام به اخذ صورت مجالس تفکیکی کنیدو در این مسئله اطلاعات کاملی ندارید می توانید با استفاده از شماره های موجود در سایت با وکیل های خبره و حرفه ای  وکیل نوین ارتباط برقرار کنید از آنها مشاوره بگیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *