قوانین ارز و بیت کوین در ایران

ما در این مقاله تلاش کردیم مطالبی را در مورد قوانین ارز و بیت کوین در ایران ارائه بدهیم پس تا آخر با وکیل نوین همراه باشید.

تاریخچه پیدایش ارز و بیت کوین

ارز و بیت کوین این روز ها یکی از مسائل مهم فناوری جهانی است ، به دنبال بحران های مالی در سال ۲۰۰۹ بازار های مالی جهانی  با پدیده ای جدید به نام ارزهای مجازی روبه رو شد.

با گذشت مدت زمان اندک ارزهاجایگاهی در میان مبادلات روزه مره مردم پیدا کردند.

در مورد جنبه ی کاربردی و عمومی ارزها و استفاده از آن ها در مبادلات روزانه برخی کشور ها موافق خود را اعلم کردند ولی عده ای از کشورهااعمال محدودیت و ممنوعیت قانونی را اعلام کردند.

پدید اورنده ارز و بیت کوین :  ارز و بیت کوین رو گروه یا اشخاصی تحت عنوان  ساتوشیناکامو اختراع کردو در سال ۲۰۰۹به عنوان یک نرم افزار متن باز عرضه و ارائه شد.

ارز به چه معناست؟ در یک بیان ساده می توان گفت که ارز و شکل مجازی پول است.

در یک تعریف جامع تر می توان گفت که ارزها ،پول های دیجیتالی می باشد که برای معادله و نقل و انتقال ان ها باید از رمز نگار استفاده شود. ارز های معمولا بدون وابستگی به بانک فعالیت می کنند و شناخته ترین آن ها بیت کوین است.

بیت کوین به چه معناست؟ بیت کوین نخستین پول دیجیتال نا متمرکز است، زیرا بدون بانک مرکزی کار می کند، شبکه ی بیت کوین همتا به همتا است.

تراکنش ارز و بیت کوین :تراکنش های ارز و بیت کوین معمولا به صورت مستقیم و بدون واسطه میان کاربران است .

ماهیت حقوقی ارزها و بیت کوین

به طور کلی پول یک جایگاه حقوقی دارد و منوط بودن بیت کوین به عنوان پول به پذیرش و عدم پذیرش ان از سوی دولت وابسته است .

در این بخش از مقاله بهتر است به پذیرش و عدم پذیرش دولت ها در مورد ارزها و بیت کوین بپردازیم ، ابتدا کشور ایران را مورد بررسی قرار می دهیم .

در کشور ما ایران هنوز چارچوب مشخصی برای ارزها و بیت کوین تعیین نشده است اما در طول سال  های گذشته مصوبه هایی و ابلاغیه هایی به صورت پراکنده تصویب شده است .

بر اساس این مصوبه ها، سقف مجاز ارز های دیجیتالی اخراج شده، مبادله توسط هر واحد استخراج کننده،میران انرژی مصرف شده توسط آن واحد،طبق ابلاغیه ای  که توسط وزرات نیرو صادر شده باید به صورت دوره ای به بانک مرکزی عرصه و ارائه شود.

در کشور ژاپن و آلمان این ارزها را به عنوان پول به رسمیت نشناخته اند و فقط کشور های ایالات متحده، آلمان، چین بر کالا بودن این ارزها تاکید دارند.

احکام قانونی مرتبط با ارزها و بیت کوین

در این قسمت از مقاله می خواهیم احکام قانونی ارزها و بیت کوین را شرح دهیم امید است  به سوالات و ابهامات ذهنی شما بتوانیم با ارائه ی این مطالب پاسخ بدهیم .

خرید و فروش ارزها و بیت کوین

در خصوص خرید و فروش ارزها و بیت کوین  براساس اطلاعیه بانک مرکزی ایران خرید و فروش ارزها و بیت کوین در هر نهاد مالی و بانک و صرافی ممنوع اعلام شده است.در واقع می توان گفت عمل برای صرافی و بانک های تحت نظر بانک مرکزی منع شده است.

ارزها و بیت کوین وسیله  محاسباتی

حال شاید این سوال در ذهن شما بوجود اید که  ایران در حال بررسی بیت کوین به عنوان وسیله ی محاسباتی متقابل است؟  به صراحت نمی توان در این  مورد صحبت کرد .

در مجموع می توان گفت بانک مرکزی به علت کلاهبرداری و پولشویی هایی که توسط سایت های خرید و فروش ارز و بیت کوین صورت گرفته است ، در نهایت بانک مرکزی اقدام به مسدود کردن این سایت ها کرده است .

استخراج بیت کوین

بیت کوین برای استخراج ، تحویل و تولیدنیاز به دستگاه هایی به نام ماینر دارد. دستگاه ماینر برق زیادی را مصرف می کنند، در واقع می تان گفت عواید و فایده ی آن بسیار کمتر از ضرر آن می باشد و عمده ی ضرر آن متوجه اقتصاد ملی،  مصرف کنندگان خانگی،  تولیدات صنعتی کشور است .

 

مجازات استخراج ارزها و بیت کوین

بر اساس ماده دو قانون مجازات اسلامی ،هنگامی که برای یک جرم مجازات در نظر گرفته شود در صورت وقوع جرم قابلیت مجازات دارد ولی از ان جا که برای استخراج ارزها و بیت کوین مجازاتی  در نظر نگرفتند نمی توان آن ها را جرم دانست.

جواز استخراج ارزها و بیت کوین

در کشور ما ایران، استخراج ارزها و بیت کوین قانونی می باشد و برای استخراج باید از وزارت صنعت مجوز های لازم را دریافت کنند.

اگر استخراج ارزها و بیت کوین بدون مجوز انجام شود، غیر قانونی است،سازمان برق اقدام به قطع انشعاب استفاده کنندگان  از تجهیزات است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *