دعاوی ملکی کیفری چیست؟ مشاوره رایگان با نوین وکیل

دعاوی ملکی کیفری

دعاوی ملکی کیفری یک نوع دعاوی هستند که برای حل اختلاف و جلوگیری از سواستفاده اشخاص در حوزه ملک اقامه می‌شوند.

در حقیقت دعاوی ملکی کیفری با دعاوی ملکی حقوقی متفاوت است دعاوی کیفری ملکی به تخلفات عمدی و جرایم رسیدگی می‌کند اما دعاوی ملکی حقوقی به مسائلی مانند فسخ قرارداد و دستور فروش ملک مشاع رسیدگی می‌کند.

برای اقامه دعاوی ملکی کیفری ابتدا باید شکوائیه را تنظیم کنید، سپس پرونده تشکیل می‌شود و به دادسرا برای رسیدگی ارسال می‌شود.

در این نوشتار نوین وکیل می‌خواهیم به بررسی مسائل پیرامونی دعاوی ملکی کیفری بپردازیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

همچنین مطالعه نمایید: وکیل متخصص مشارکت در ساخت

دعاوی ملکی کیفری چیست؟

دعاوی ملکی کیفری مرتبط با دادخواست کیفری می‌باشد و مبحث اصلی آن درخواست برای رسیدگی به تخلف عمدی و انواع جرایم و ارتکاب ملکی است.

پرونده‌های دعاوی کیفری ملکی با شکایت شخص خاصی که در قانون به آن شاکی می‌گویند علیه مجرم که به آن مشتکی عنه می‌گویند ایجاد می‌شود همچنین اظهار بی اطلاعی، اشتباه یا سو تفاهم، سهل انگاری در دعاوی کیفری مورد قبول نمی باشد در حقیقت ماهیت دعاوی ملکی کیفری به علت سودجویی یا کلاهبرداری مجرم از شخص شاکی درخواست می‌شود.

در صورتیکه نیاز به مشاوره با وکیل ملکی دارید کلیک نمایید.

انواع دعاوی ملکی کیفری

همانطور که می‌دانیم دعاوی ملکی کیفری نیز مانند سایر دعاوی انواع مختلفی دارد، در این قسمت مقاله می‌خواهیم انواع دعاوی ملکی را بیان کنیم و چند مورد از آن‌ها شرح دهیم.

  • دعاوی خیانت در امانت
  • دعاوی جعل اسناد ملکی به هدف فریب و کلاهبرداری دیگران
  • دعاوی استفاده از سند جعلی در معاملات دولتی
  • دعاوی خرید و فروش و معامله معارض
  • دعاوی ارتکاب جرم کلاهبرداری در خرید و فروش و معاملات املاک و مسکن
  • دعاوی انتقال منافع ملک به غیر فرد
  • دعاوی خراب کردن املاک و ورود غیر مجاز به ملک دیگران
  • دعوی تغییر کاربری زمین کشاورزی بدون داشتن مجوز رسمی
  • دعاوی انتقال مال به صورت غیر قانونی به یک یا چند نفر
  • دعاوی تبانی و فساد در خرید و فروش و معاملات دولتی

خیانت در امانت

خیانت در امانت یکی از جرایم رایج کیفری است که در حوزه‌های مختلفی اتفاق می‌افتد وقوع جرم اینگونه است که ملک شخص دیگر در اختیار دیگری باشد به طور مثال مالک ملک خود را برای زمان مشخصی به شخص دیگر داده است تا در آن ساکن باشد یا بفروشد، در این حالت ملک در دست شخص امانت می‌باشد و هر گونه تصاحب کردن، از بین بردن، فروختن و … خیانت محسوب می‌شود.

جعل اسناد با هدف فریب و کلاهبرداری دیگران

براساس قانون معامله املاک تنها با اسناد رسمی انجام می‌شود و هر زمان که شخص بخواهد ملکی را خرید و فروش کند با انتقال سند به خریدار این کار را انجام می‌دهد گاهی اوقات اشخاص با ستد غیر واقعی یا جعل سند اقدام به معامله ملک می‌کنند که در این وضعیت جرم جعل سند رخ داده است و هدف جاعل کلاهبرداری از شخص خریدار است؛‌ زیرا سند ملک به او منتقل نمی شود. جعل سند می‌تواند از سوی شخصی غیر مالک یا دفاتر اسناد رسمی اتفاق بیوفتد.

همچنین برای جرم جعل سند جریمه‌ای باید پرداخت شود و علاوه بر آن مجازات‌های قانونی نیز در پی دارد.

همچنین مطالعه نمایید: وکیل متخصص خلع ید

ارتکاب به کلاهبرداری در خرید و فروش املاک

جرم کلاهبرداری مصداق‌های مختلفی دارد و به روش‌های زیادی می‌توان از سایر اشخاص کلاهبرداری کرد در واقع کسی با تقلب و کار‌های متقلبانه به ملک و مال دیگری آسیب بزند به طور مثال شخص ملکی را به دیگری انتقال دهد اما صاحب ملک و اجازه انتقال را نیز از ملک نداشته باشد جرم کلاهبرداری اتفاق افتاده است.

لازم به ذکر است که بگوییم در جرم کلاهبرداری نتیجه شرط مجازات نیست یعنی اگر شخص اقدام به کلاهبرداری کند اما به نتیجه نرسیده باشد باز هم مجرم است و دلیل این امر هم حمایت از شخصی است که علیه آن‌ها کلاهبرداری شده است.

خرید و فروش و معامله معارض

فروش املاک دارای معارض یکی از رایج‌ترین دعاوی ملکی کیفری است، املاک دارای معارض به دو یا چند نفر فروخته می‌شود در این وضعیت فروشنده ملک با قولنامه ملک را به شخص دیگر منتقل می‌کند و با سند رسمی به شخص دیگر واگذار می‌کند به گونه‌ای که ملک به دو نفر فروخته می‌شود و طرفین از این موضوع با خبر نیستند.

برای جلوگیری از این امر علاوه بر انجام معامله با اشخاص معتبر استعلام لازم را پیش از خرید و فروش بگیرید.

همچنین پیشنهاد میکنیم مشاوره حقوقی کیفری را مطالعه نمایید.

تفاوت دعاوی ملکی کیفری و حقوقی چیست؟

همانطور که در مقدمه مقاله نیز اشاره کردیم دعاوی ملکی کیفری با دعاوی ملکی حقوقی تفاوت‌هایی دارند یکی از مهم‌ترین تفاوت این دو دعاوی این است که طرح دعاوی کیفری زمانی اعتبار قانونی دارد که به تضییع حقوق دیگری انجامیده است به عبارت دیگر قانون گذار آن را جرم انگاری نموده و برای آن مجازاتی پیش بینی شده است.

اما طرح دعاوی ملکی حقوقی از دادرس نمی توان انتظار حکم مجازات را برای شخص محکوم داشت؛ زیرا او صلاحیت صدور چنین حکمی ندارد و رفتار ارتکاب یافته نیز جنبه مجرمانه ندارد که منجر به صدور مجازات برای محکوم شود.

ملک معارض چیست و آیا جزو دعاوی ملکی کیفری است؟

یکی از مواردی که در پرونده های ملکی بسیار دیده می شود موضوع دعوای ملک معارض می باشد. وقتی یک نفر صاحب یک ملک می باشد و اقدام به فروش این ملک به بیش از یک نفر نماید به این ملک معارض گفته می شود اما در مورد نحوه فروش ملک معارض به صورت خلاصه می توان گفت که مالک ملک این ملک را یکبار به صورت قولنامه ای به یک نفر میفروشد و از طرف دیگر با سند رسمی به نفر دیگری می فروشد و در نتیجه دعوای ملکی کیفری در این حالت به وجود می آید

هزینه دعاوی ملکی کیفری

همانطور که می‌دانید برای اقامه دعاوی در دادگاه باید هزینه‌های دارسی ان را بپردازید هزینه دادرسی شامل هزینه برگه دادخواست، هزینه مربوط به اجرای احکام، هزینه خود دعاوی و هزینه تطبیق اوراق دعوا با اصل اوراق می‌شود.

پرداخت این هزینه‌ها برعهده خواهان دعوا است و باید در زمان تقدیم دادخواست این هزینه‌ها را بپردازد در صورتی که این هزینه‌ها در هنگام تقدیم دادخواست پرداخت نشود دفتر دادگاه اخطار رفع نقص صادر و به خواهان دعوا ابلاغ می‌کند.

همچنین مطالعه نمایید:  فروش ملک مشاع 

نقش وکیل در دعاوی ملکی کیفری

برای طرح دعاوی ملکی کیفری بهتر است از یک وکیل متخصص و مجرب کمک بگیرید وکیل شما با بررسی مدارک و اسناد دادخواستی تنظیم می‌کند و با حضور در دادگاه از پرونده شما دفاع خواهد کرد.

وکیل دعاوی ملکی کیفری از جزئیات و روند پرونده‌های ملکی کیفری آگاهی دارند و کمک می‌کنند، در کمترین زمان ممکن پرونده به نتیجه مطلوب برسد در حقیقیت حضور وکیل در تمام مراحل پرونده به احقاق حقوق شما کمک می‌کند.

قوانین مرتبط با دعاوی ملکی کیفری

آشنایی با قوانین ملکی باعث می‌شود تا شما نسبت به موفق خود مطلع شوید و در صورت بروز مشکل بتوانید آن را حل نمایید.

قانون مجازات اسلامی در موارد مختلف و در حوزه‌های املاک جرم انگاری کرده است براساس این قانون تمام مواردی که نظر قانون جرم است اعلام شده است.

همچنین در قانون آیین دادرسی نحوه رسیدگی به جرم و میزان مجازات و مرجع رسیدگی را بیان کرده است.

طرح دعاوی در دادگاه کیفری و دادسرای عمومی و انقلاب

طرح دعاوی ملکی کیفری در دادگاه کیفری یا دادسرای عمومی و انقلاب با تقدیم شکایت صورت می‌گیرد برخی از دعاوی کیفری با شکایت شاکی به جریان می‌افتند، اما در برخی از موارد شاکی شکایت خود را پس می‌گیرد اما به دلیل جنبه عمومی جرم قانون همچنان به آن رسیدگی خواهد کرد.

حتما بخوانید:ملک مشاع چیست؟

نحوه دریافت مشاوره در زمینه دعاوی ملکی کیفری

از آنجایی که هر دعوایی در حوزه حقوقی وارد موضوع کیفری شود از حساسیت زیادی برخوردار خواهد بود در نتیجه دریافت مشاوره در زمینه دعوای ملکی کیفری بسیار مهم می باشد و از آن مهمتر این موضوع می باشد که شما باید این مشاوره را از یک وکیل که در زمینه ملکی و همچنین در زمینه های کیفری دارای تجربه پرونده های حقوقی باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه دعاوی ملکی کیفری می توانید بعد از تماس با دفتر موسسه حقوقی نوین وکیل درخواست نمایید که شما را به یکی از وکلای ملکی کیفری متصل نمایند

شماره های تماس برای دریافت مشاوره ملکی کیفری: 02122690179

مرجع رسیدگی به دعاوی کیفری

مرجع صالح برای طرح شکایت دعاوی ملکی کیفری دادسرای محل وقوع جرم است البته گاهی اوقات شکایت نزد ضابطان دادگستری مانند درجه داران نیروی انتظامی صورت میگیرد و پس از ثبت شکایت برای رسیدگی بیشتر به مقامات قضایی ارجاع می‌دهند.

پس از تحقیقات لازم در خصوص پرونده کیفری، پرونده دعاوی ملکی کیفری با صدور قرار جلب به دادگاه کیفری ارجاع می‌شود تا پس از بررسی‌های لازم حکم قانونی صادر شود.

البته لازم به ذکر است که بگوییم در دعاوی کیفری شکوائیه در دادسرا باید تنظیم شود.

سخن پایانی

در این نوشتار به دعاوی ملکی کیفری پرداختیم امید است این مطلب برای شما مفید باشد چنانچه در این خصوص به اطلاعات بیشتری نیاز دارید می‌توانید با استفاده از شماره 02166901176 با کارشناسان نوین وکیل تماس بگیرید و از آن‌ها راهنمایی بخواهید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *