عدم استرداد ودیعه توسط موجر : مشاوره رایگان با نوین وکیل

قرارداد اجاره قراردادیاست که براساس آن موجر مال مثلا ملکی را به مستاجر می‌دهد و در قبال آن به صورت ماهانه یا رهن پولی را دریافت می‌کند. بدین ترتیب مطابق با این قرارداد طرفین باید به تعهدات و قانون بینشان عمل می‌کنند. قانون تکالیف موجر و تکالیف مستاجر را مشخص کرده استتا در صورتی که یکی از طرفین از انجام وظایف خود امتناع کندمسئول جبران خسارت باشد به طور مثال هنگامی که موجر مبلغی را به عنوان رهن از مستاجر دریافت کرده است را موظف می‌باشد کهپس از پایان قرارداد اجاره به او تحویل بدهد و مستاجر نیزباید خانه را تخلیه نماید، اما اگر مستاجر خانه را تخلیه کند، اما موجر از پرداخت پول پیش امتناع کن، تکلیف مستاجر چه خواهد بود؟

در این نوشتار نوین وکیل میخواهیم عدم استرداد ودیعه توسط موجر را مورد بررسی قرار دهیم پس با ما همراه شوید.

عدم استرداد ودیعه توسط موجر

هنگام تنظیم قرارداد اجاره ممکن است که موجر و مستاجر با یک دیگر توافق کنند که مستاجر مبلغی را که در اصطلاح عامیانه به آن رهن و در قانون به آن ودیعه می‌گویند را به موجر بپردازد تا در پایان قرارداد اجاره به او برگردانده شود.

بدین ترتیب در پایان قرارداد اجاره و عدم تمدید آن توسطمستاجر، مستاجر باید ملک را تخلیه کند و موجر نیز موظف به برگرداندن ودیعه به مستاجر می‌باشد.

در صورت عدم پرداخت پول پیش توسط موجر مستاجر می‌تواند با مراجعه به مراجع قانونی اظهارنامه‌ای را برای موجر ارسال کند تا بواسطه این اظهارنامه به موجر به طور قانونی مهلتی برای پرداخت ودیعه داده شود، حال اگر موجر در این مهلت داده شده ودیعه را پرداخت نکند و در صورتی که مبلغ ودیعه کمتر از ۲۰ میلیون باشد مستاجر می‌تواند به شورای حل اختلاف ودر صورتی گه مبلغ ودیعه بیشتر از ۲۰ میلیون باشد به دادگاه محل اقامت موجر مراجعه نماید و دادخواستی را مبنا بر مطالبه و استرداد وجه تنظیم کند.

لازم به ذکر است که بگوییم مستاجر زمانی می‌تواند اقدام به درخواست نماید که موعد اجاره به پایان رسیده و موجر از پرداخت پول پیش امتناع می‌کندهمچنین بهتر است که مستاجر ملک را تخلیه نماید اما در صورت عدم برگرداندن پول پیش ملک را به موجر تحویل ندهد.

جریمه پس ندادن پول پیش توسط موجر

در قسمت‌های فوق عدم استرداد ودیعه توسط موجر را به صورت کامل بیان کرد، در این قسمت از مقاله می‌خواهیم جریمه پس ندادن پول پیش توسط موجررامورد بررسی قرار دهیم.

در صورتی که موجر از پرداخت پول پیش امتناع کندمستاجر می‌تواند با تنظیم دادخواست مبنی بر مطالبه ودیعه و ارائه مدارک لازمو انجام تشریفات قانونی به مرجع قضایی صالح، موجر را محکوم به پرداخت پول پیش کند، در صورتی که موجر از پرداخت پول پیش با داشتن تمکن مالی امتناع کند می‌توان مطابق با محکومیت موجر و عدم امکان توقیف اموال او به درخواست مستاجر حکم جلب او را از دادگاه تقاضا کند.

همچنین مطالعه نمایید: توقیف اموال موجر بابت عدم استرداد ودیعه

امتناع مستاجر از تخلیه ملک به علت عدم استرداد ودیعه توسط موجر

در برخی از موارد علی رغم اینکه مستاجر آمادگی کامل را برای تخلیه ملک دارد، اما بعد از پایان یافتن مدت اجاره و عدم تمدید آن به دلیل اینکه موجر از پرداخت پول پیش امتناع می‌کند، مستاجر از تخلیه ملک خودداری می‌کند.

البته مستاجر به هیچ وجه نمی تواند به دلیل نگرفتن ودیعه از تخلیه ملک خودداری کند؛زیرا به دلایل زیر این عمل مناسب نیست: ‌

  • در صورت عدم استرداد ودیعه توسط موجر، مستاجر می‌تواند از طریق مرجع قضایی مطالبه پول پیش خود اقدام کند و ملک را تخلیه نماید و این تخلیه را تامین دلیل و گواهی قرار دهد.
  • اگر مستاجر در قبال عدم استرداد ودیعه توسط موجر از تخلیه ملک خودداری کند و بدون اجازه مالک به سکونت خود در ملک موجر ادامه دهددر قبال دادخواست مستاجر، موجر نیز می‌تواند تقاضای اجرت المثل بعد از پایان اجاره به جهت سکونت بدون اجازه در ملک را از مستاجر کند.
  • هرگاه در عقد اجاره ثابت شود که ودیعه به موجر تحویل داده شده است، اما او از بدون دلیل از پرداخت آن امتناع می‌کند مستاجر می‌تواند به دادگاه کیفری مراجعه کند و تحت عنوان خیانت در امانت شکایت کند.

کلام آخر

در این نوشتار عدم استرداد ودیعه توسط موجر را به صورت کامل بیان کردیم، چنانچه در این خصوص سوالی دارید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان و مشاوران نوین وکیل تماس بگیرید و سوالات خود را بپرسید.

وکلای مجرب و متخصص نوین وکیل آمادگی ارائه انواع خدمات حقوقی به صورت تلفنی و آنلاین را دارند تنها کافیست با شماره 02166901176تماس بگیرید.

3 دیدگاه دربارهٔ «عدم استرداد ودیعه توسط موجر : مشاوره رایگان با نوین وکیل»

  1. درود پول از موازد مثلی است و عدم استرداد ان نمیتواند مصداق خیانت در امانت تلقی شود
    لطفا در دادن نظر ملنند غیر حقوقدانان نظر ندهید با تشکر

    1. دوست عزیز اولا مثلی یا قمی بودن مال‌ مورد امانت در مورد روابط امانیحقوقی مطرح هست که اعم هست از شکایت خیانت در امانت و بحث کیفری آن‌
      ثانیا نص ماده ۶۷۴ قانون مجازات اسلامی به صورت مطلق گفته اموال منقول یا غیر منقول و بعد اومده مثال زده… بنابراین هیچ قیدی اعم از ضرورت‌ مثلی بودن و‌.. نداریم
      ثالثا رویه قضایی یکی از منابع حقوقی ما هست که اگر شما پرونده ها رو مطالعه کرده باشید می بینید در رویه دادگاهای ما در خصوص روابط استیجاری و عدم استرداد پول قائل به جرم خیانت در امانت شدن..

  2. عدم استرداد پول بدلیل مثلی بودن ان از مصادیق خیانت در امانت نمیتواند باشد
    لطفا در موقع اظهار نظر حقوقی مثل مردم غیر حقوقی و کیلویی نظر ندهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *