انعقاد قرارداد اجاره بدون مدت

انعقاد قرارداد اجاره بدون مدت

یکی از دسته بندی‌هایی که می‌توانیم برای عقد‌ها در نظر بگیریم عقد معین و عقد نا معین است، تفاوت عقد معین و نا معین در این می‌باشد که در عقود معین علاوه بر رعایت شرایط اساسی صحتقرارداردیکسریشرایط خاص دیگر را در که در قانون برای این عقد تعیین شده است، به طور مثال قانونگذار در قانون مدنی برای قرارداد‌های اجاره شرایطی را در نظر گرفته است که یکی از این شرایط این می‌باشد که قرارداد اجاره باید مدت دار باشدو قرار داد اجاره بدون مدت باطل است.

در این نوشتار نوین وکیل می‌خواهیم انعقاد قرارداد اجاره بدون مدت و فسخ قرارداد اجاره بدون مدت را مورد بررسی قراردهیم، برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

عقد اجاره چیست؟

در لغت اجاره به معنایکرایه دادن است و مطابق با ماده ۴۶۶ قانون مدنی عقد اجاره عبارتند از: ‌اجاره عقدی است که به موجب آن مستاجر مالک منافع عین مستاجره میشود. اجاره دهنده را موجر و اجاره کننده را مستاجر و مورد ‌اجاره را عین مستاجره گویند.

مطابق با این ماده در قرارداد اجاره یک طرف قرارداد در ازای اینکه مالی را برای استفاده دیگری در اختیارش می‌گذارد، اجرت دریافت می‌کند.

در قرارداد اجاره به کسی که مالی را اجاره می‌دهد موجر یا اجاره دهنده می‌گویند و به کسی که مال را اجاره می‌کند تا از منافع آن استفاده کند مستاجر یا اجاره کننده می‌گویند و به بهایی که بابت اجاره توسط مستاجر به موجر پرداخت می‌شود اجاره بها می‌گویند و به مالی که مورد اجاره قرار میگیرد عین مستاجره یا مورد اجاره می‌گویند.

انعقاد قرارداد اجاره بدون مدت

همانطور که در قسمت‌های فوق بیان کردیم یکی از مهم‌ترین شرایط صحت قرارداد اجاره این می‌باشد که در قرارداد مدت اجاره مشخص شده باشد.

این شرط در ماده ۴۶۸ قانون مدنیبیان شده است که عبارتند از: در اجاره اشیاء مدت اجاره باید معین شود و الا اجاره باطل است.

به طور کلی با توجه به ماده بیان شده در صورت عدم تعیین مدت اجاره در قرارداد عقد باطل خواهد بود، بدین ترتیب بهتر است که در زمان انعقاد قرارداد اجارهمدت زمانی را برای اجاره در نظر بگیرید، همچنین باید مدت زمان به صورت واضح بیان شود یعنی به مدت یک ماه اجاره داده می‌شود.

 

همچنین مطالعه نمایید: فسخ قرارداد اجاره قبل از پایان یافتن مدت آن

فسخ قرارداد اجاره بدون تعیین مدت

همانطور که گفتیم اگر برای عقد اجاره مدت زمان تعیین نشود این عقد باطل است از این رو می‌توان گفت که فسخ قرارداد اجاره‌ای که مدت آن تعیین نشده است منتفی می‌باشد، زیرا این قرارداد اعتبار قانونی ندارد و نیازی نیست درباره فسخ آن بحث کنیم.

کلام آخر

در این نوشتار نوین وکیل مطالبی را پیرامون انعقاد قرارداد اجاره بدون مدت بیان کردیم اگر شما کاربران عزیز در خصوص انعقاد قرارداد اجاره بدون مدتسوالی دارید می‌توانید با استفاده از شماره 02166901176با مشاوران و کارشناسان ما تماس بگیرید و سوالات خود را بپرسید.

موسسه نوین وکیل آمادگی ارائه انواع خدمات حقوقی به صورت تلفنی و آنلاین را دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *