کمیسیون فسخ قرارداد اجاره قبل از تحویل – نوین وکیل

قرارداد اجاره یکی از رایج‌ترین و پر کاربرد‌ترین قراردادهااست که به دلیل کاربرد زیاد ان قانون گذار قوانینی را تحت عنوان قانون روابط موجر و مستاجر تصویبکرده است، علاوه بر اینکه در قانون مدنی به قوانین قرارداد اجاره اشاره شده است، در قانون روابط موجر مستاجر مسائل به صورت دقیق‌تر و جزئی‌تر بیان شده است، در واقع اجاره یا کرایه دادن به صورت قرارداد میان افراد انجام می‌شود، در قرار داد اجاره مستاجر در ازای مبلغی که به موجر می‌پردازد مالک منافع عین مستاجره می‌شود.

در قرارداد اجاره مواردی مانند مدت اجاره، میزان اجاره بهاو حق فسخ قرارداد طرفین و غیره ذکر می‌شود که موارد فسخ قرارداد اجاره از سوی موجر با موارد فسخ قرارداد اجاره از سوی مستاجر متفاوت می‌باشد، البته لازم به ذکر است که بگوییم از انجا که قرارداد اجاره یک عقد لازم است فسخ ان به سهولت انجام نمی شود، چنانچه قبل از پایان یافتن مدت اجاره موجر یا مستاجر قصد فسخ قرار داد بکند باید حق فسخ را داشته باشد، همچنین باید ضرر و زیان را نیز پرداخت کندو نیاز به کمیسیون فسخ قرارداد اجاره قبل از تحویل می‌باشد.

در این نوشتار نوین وکیل می‌خواهیم کمیسیون فسخ قرارداد اجاره قبل از تحویل را مورد بررسی قرار دهیم پس برای کسب اطلاعات بیشتر با ماه همراه شوید.

فسخ قرارداد اجاره قبل از تحویل

برای فسخ قرارداد اجاره قبل از تحویل یعنی پس از منعقد کردن قرارداد اجاره و قبل از تحویل ملک به موجر، مستاجر ممکن است قصد بر هم زدن قرارداد اجاره را داشته باشد که در این صورت مستاجر باید بکی ار موارد فسخ را بیان کند سپس حق فسخ قراردادرا دارداز جمله مواردی که مستاجر با استفاده از ان می‌تواند قرارداد را فسخ نماید شامل عیب در عین مستاجره یا داشتن حق فسخ و عدم تحویل عین مستاجره است.

  • وجود عیب در عین مستاجر یعنی ملکدارای عیبی باشد که به موجب تفاوت عین مستاجره با مندرجات در قرارداد، مستاجر می‌تواند هر زمان که بخواهد قرارداد اجاره فسخ نماید.
  • وجود حق فسخ در قرارداد اجاره به این معنا است که در قرارداد اجاره بندی به عنوان حق فسخ وجود داشته باشد که در صورت وجود آن هر یک از طرفین هر زمان که بخواهد قرارداد را فسخ کند.
  • عدم تحویل عین مستاجرههمانطور که مشخص است هنگامی که عین مستاجره توسط موجر به مستاجر تحویل داده نشود، مستاجر می‌تواند قرار داد را فسخ کند، زیرا مطابق با قانون موجر موظف است که ملک را به مستاجر تحویل بدهد و در غیر این صورت مستاجر می‌تواند قرارداد اجاره را فسخ کند.

همچنین مطالعه نمایید: تفاوت اجاره نامه رسمی و عادی

کمیسیون فسخ قرارداد اجاره قبل از تحویل

برای اینکه متوجه این مطلب که کمیسیون فسخ قرارداد اجاره قبل از تحویل شوید ابتدا باید بگوییم که کمیسیون مبلغی است که طرفین بابت حق الزحمه به بنگاه‌های مشاور املاک می‌پردازند، امروزه مطابق با قانون به عنوان حق کمیسیون و شرایط دریافت کمیسیون بیان شده است، همچنین موجر یا مستاجر در صورتی که قرارداد اجاره پیش از موعد تحویل را فسخ نمایند ممکن است طرف مقابل دچار ضرر و زیان شود که می‌تواند ضرر و زیان ناشی از فسخ قرارداد را مطالبه کند.

در خصوص اینکه چه هنگامی بعد از فسخ قرارداد اجاره قبل از تحویل باید کمیسیون یا ضرر و زیان پرداخت شود باید گفت که پرداخت ضرر و زیان به علت فسخ قرارداد بستگی داردبه طور مثال هنگامی که مستاجر اجاره بها را پرداخت نکند و قرارداد را نیز فسخ کند، او باید ضرر و زیان ناشی از فسخ قرارداد را به موجر بپردازد که میزان ضرر و زیان را کارشناس تعیین می‌کند.

در خصوص حق کمیسیون مشاورین املاک بعد از فسخ قرارداد و پیش از تحویل باید بگوییم که مشاورین املاک با معرفی ملک به مستاجر و انعقاد قرارداد مشمول دریافت حق کمیسیون می‌شوند و نیازی وجود ندارد که ملک تحویل مستاجر داده شوید یا قرارداد اجاره اجرا شود، مگر درصورتی که بنگاه مقصر باشد که خسارت باید پرداخت شود، اما به طور کلی در صورت فسخ قرارداد بنگاه‌های املاک موظف به برگرداندن کمیسیون دریافتی نیستند.

همچنین اگر در قرارداد نوشته شده باشدکه مبلغ کمیسیون طرف مقابل در صورت فسخ باید پرداخت سود فسخ کنند موظف است که حق کمیسیون طرف مقابل را بپردازد.

سخن پایانی

در این نوشتار مطالبی را پیرامون کمیسیون فسخ قرارداد اجاره قبل از تحویل بیان کردیم چنانچه شما در این خصوص سوالی دارید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید و سوالات خود را بپرسید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *