عدم پرداخت جریمه ماده ۱۰۰- مهلت پرداخت جریمه ماده ۱۰۰

عدم پرداخت جریمه ماده ۱۰۰ عواقب مختلفی از جمله تخریب ملک، عدم صدور برگه پایان کار، عدم صدور سند رسمی و… را به دنبال دارد.

شهرداری موظف است که بر ساختمان‌ها و ساخت و ساز آن‌ها نظارت داشته باشد و در صورت وجود تخلفی آن را به کمیسیون ماده ۱۰۰ گزارش می‌دهد تا آن را بررسی کنند و در صورت اثبات تخلف کمیسیون دستور جریمه یا تخریب بنا را صادر خواهد کرد.

در این مطلب از نوین وکیل می‌خواهیم عدم پرداخت جریمه ماده ۱۰۰ و عواقب آن را به صورت کامل توضیح دهیم با ما همراه شوید.

مهلت پرداخت جریمه ماده ۱۰۰

پس از صدور رای جریمه توسط کمیسیون ماده ۱۰۰ مالک یا سازنده حدود ۱۰ روز مهلت دارد که به این رای اعتراض کند و در صورتی که هم اعتراض نداشته باشند ظرف ۳ ماه مهلت دارند تا مبلغ جریمه را پرداخت کنند

برای افرادی که مقیم خارج کشور هستند و اقدام به ساخت و ساز در داخل کشور ایران کرده باشند چنانچه تخلف کرده باشند حدود ۶ ماه مهلت دارند تا جریمه را پرداخت کنند.

عدم پرداخت جریمه ماده ۱۰۰

در شرایطی که تخلف سازنده یا مالک اثبات شود کمیسیون ماده ۱۰۰ براساس نوع تخلف اقدام به دستور جریمه یا تخریب بنا می‌کند و همانطور که گفتیم مالک یا سازنده اگر در داخل کشور باشند ظرف ۳ ماه و اگر مقیم خارج کشور باشند ۶ ماه مهلت دارند تا جریمه را پرداخت کنند.

در برخی از موارد سازنده یا مالک از پرداخت جریمه امتناع می‌ورزند و در مهلت مقرر برای پرداخت جریمه اقدامی نکرده باشند در چنین شرایطی کمیسیون ماده ۱۰۰‌ اقدامات قانونی را در برابر آن‌ها اعمال خواهد کرد.

همچنین مطالعه کنید:عوارض شهرداری چیست؟ همه چیز درباره عوارض شهرداری

عواقب عدم پرداخت جریمه ماده ۱۰۰

در این بخش از مقاله می‌خواهیم عواقب عدم پرداخت جریمه ماده ۱۰۰ را بیان کنیم.

در صورتی که در مهلت مقرر سازنده یا مالک برای پرداخت جریمه تعیین شده اقدام نکنند کمیسیون ماده ۱۰۰ اقدامات قانونی را اعمال خواهد کرد به صورت مثال اگر ساختمان دارای پروانه ساخت باشد کمیسیون دستور عدم صدور پایان کار را صادر می‌کند تا زمانی که مالک یا سازنده برای پرداخت جریمه اقدام کند.

و بدون وجود برگه پایان کار نمی توان برای اخذ سند رسمی ملک اقدام کرد.

کلام آخر

به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی که درباره عدم پرداخت جریمه ماد‌ه ۱۰‌۰‌ در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد چنانچه در این تخصص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید و از آن‌ها مشاوره دریافت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *