ابطال سند رسمی- شرایط ابطال سند رسمی

ابطال سند رسمی دارای شرایط مختلفی است و تنها در صورت وجود شرایط ابطال با تهیه مدارک لازم و پرداخت هزینه‌ها و ثبت دادخواست از طریق دفاتر خدمات قضایی می‌توان برای ابطال سند رسمی اقدام کرد.

اسناد به دو دسته اسناد عادی و اسناد رسمی تقسیم می‌شوند که در این میان اسناد رسمی نسبت به اسناد عادی ارزش و اعتبار بیشتری دارد و پس از ثبت یک سند رسمی در مرجع صالح و طبق قانون می‌توان به صحت مندرجات آن اطمینان داشته و به آن استناد کرد.

گاهی ممکن است در هنگام تنظیم سند رسمی شرایط قانونی لازم رعایت نشود و بنا به دلایلی بتوان سند رسمی تنظیم شده را بلا اعتبار کرد، ابطال سند رسمی جزء دعاوی حقوقی محسوب می‌شود.

در این مطلب از نوین وکیل می‌خواهیم شرایط و مراحل و مدارک لازم برای ابطال سند رسمی را برای شما بیان کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

شرایط ابطال سند رسمی چیست؟

براساس ماده 1287قانون مدنی: اسنادی که در اداره ثبت اسناد و املاک و یا دفاتر اسناد رسمی یا در نزد سایر مامورین رسمی در حدود صلاحیت آن‌ها و بر طبق مقررات‌ قانونی تنظیم شده باشند رسمی است.

اما در برخی از موارد اسناد رسمی بنا بر دلایلی دارای اعتبار لازم نبوده و می‌توان برای ابطال آن اقدام کرد حال شاید این سوال برای شما مطرح شود که شرایط ابطال سند رسمی چیست؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که افرادی که قصد ابطال سند رسمی دارند صرفا با وجود شرایط خاصی می‌توانند این اقدام را انجام دهد که از جمله شرایط ابطال سند رسمی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ‌معاملات صوری: یکی از مهم‌ترین شرایط ابطال سند رسمی صوری بودن معامله است یعنی طرفین در حین انعقاد قرارداد به شکل صوری و بدون داشتن قصد و رضایت اقدام به معامله و تنظیم سند رسمی نموده باشند.
  • جعلی بودن سند‌: یکی دیگر از شرایط ابطال سند رسمی این است که سند رسمی تنظیم شده جعلی بوده باشد و افراد با تقلب یک سند جعلی تنظیم کرده باشند.
  • معامله معارض: وقوع معاملات معارض یکی دیگر از شرایط ابطال سند رسمی است منظور از معاملات معارض معاملاتی است که با یکدیگر تعارض دارند.
  • اسناد جهت تضمین: در شرایطی که جهت ارائه تضمین به دیگری اقدام به انتقال ملک به دیگری کند و سند رسمی به نام او تنظیم شده باشد و پس از پایان مهلت تضمین مجددا ملک خود را باز پس گیرد و برای ابطال سند رسمی اقدام کرد.

دلایل ابطال سند رسمی

قانون‌گذار شخصی را به‌عنوان مالک شناخته است که سند مالکیت بنام ایشان تنظیم شده باشد اما در شرایطی امکان دارد مالکیت شخص از بین برود و حتی سند رسمی نیز ابطال گردد که برخی از این عوامل به شرح ذیل توضیح داده می‌شود:

 

1) چنانچه مالک، ملک را از راه‌های غیرقانونی و خلاف قانون به دست آورده باشد مثل کلاهبرداری یا تحصیل مال از طریق ربا

 

۲)چنانچه صدور سند با شرایط قانونی انجام نشده باشد و تشریفات لازم مذکور در قانون ثبت در خصوص صدور سند مثل نشر آگهی صورت نپذیرفته باشد.

 

۳)هرکدام از معاملات و یا نقل‌وانتقالات ماقبل به دلیلی باطل گردد سند رسمی نیز قابل ابطال می‌باشد.

 

موارد گفته شده برخی از مهمترین دلایل ابطال سند رسمی می‌باشد و دلایلی بی شمار دیگری نیز وجود دارد

 

چنانچه شما نیز قصد ابطال سندی را دارید و یا دعوی ابطال سند به طرفیت شما مطرح گردیده مشکل خود را با آقای اسدی وکیل متخصص دعاوی ملکی نوین وکیل در میان بگذارید.

 

همچنین مطالعه کنید:سند ملک مشاع- شرایط دریافت سند ملک مشاع

مراحل ابطال سند رسمی

در بخش‌های قبل شرایط و دلایل ابطال سند رسمی را به صورت کامل توضیح دادیم در این بخش از مقاله می‌خواهیم مراحل ابطال سند رسمی را بیان کنیم که عبارتند از:

  • شخص خواهان باید دادخواستی را مبنی بر ابطال سند رسمی تنظیم کند و در دفاتر خدمات قضایی به ثبت برساند در دادخواست باید یکی از شرایط و دلایل ابطال سند رسمی را ذکر کرده و مدارک لازم را نیز ضمیمه دادخواست نماید.
  • پس از تکمیل دادخواست و مدارک مربوطه باید هزینه‌های قانونی این دادخواست را بپردازند سپس دادخواست در دادگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت نیاز طرفین باید در جلسه دادگاه حاضر شوند و دفاعیات خود را ارائه دهند در نهایت دادگاه بررسی‌های لازم را انجام داده و در صورت احراز شرایط ابطال سند حکم ابطال را صادر می‌نماید.

مدارک لازم برای ابطال سند رسمی

همانطور که گفتیم خواهان پس از ثبت دادخواست در دفاتر خدمات قضایی باید اسناد و مدارکی را نیز ضمیمه آن کند به همین دلیل در این بخش از مقاله می‌خواهیم اسناد و مدارک لازم برای ابطال سند رسمی را بیان کنیم:

  • مدارک هویتی از قبلی شناسنامه و کارت ملی
  • تنظیم یک نمونه دادخواست ابطال سند رسمی
  • سند رسمی که تقاضای ابطال آن را از دادگاه دارد.
  • کلیه اسناد و مدارکی که به استناد آن درخواست ابطال سند رسمی می‌شود به صورت مثال در صورتی که سند رسمی از نوع سند جعلی بوده است کلیه اسناد و مدارکی که دلالت بر جعل سند دارند را ضمیمه کند.

هزینه ابطال سند رسمی

هنگامی که قصد ابطال سند رسمی دارند باید هزینه‌های مربوط به ان را بپردازند در این بخش از مقاله می‌خواهیم هزینه ابطال سند رسمی را توضیح دهیم.

هزینه‌های ابطال سند رسمی شامل دو بخش هزینه می‌شود هزینه‌های مربوط به ثبت نام در سامانه ثنا و هزینه ثبت دادخواست در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، هزینه برابر اصل نمودن مدارک می‌باشد.

بخش دوم هزینه‌ها مربوط به هزینه‌های دادرسی در دادگاه است که خواهن باید هزینه دادرسی را مطابق با نرخ اعلام شده که توسط قوه قضاییه اعلام می‌شود بپردازد.

می توانید مقاله دعوی الزام به تنظیم سند ملک مشاع- شرایط دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک را در سایت ما مطالعه کنید.

نمونه دادخواست ابطال سند رسمی

ریاست محترم ……………….

با سلام ؛

احتراما، به استحضار می‌رساند که اینجانب ………………، فرزند ……………………، به شماره شناسنامه ………………..، با استناد بهمدارکضمیمه شده، مالک یک باب آپارتمان به مشخصات ……………………. هستم. لکن آقا / خانم ……………..، در تاریخ …………..، آپارتمان مزبور را به شخص ثالثی به نام …………………….. فروخته است که پس از شکایت اینجانب از مشتکی عنه، ایشان به موجب حکم قطعی صادره از ………………….، به مجازات فروش مال غیر، محکوم گردیده اند. لذا با توجه به قطعیت حکم صادره از سوی دادگاه کیفری که اسناد و مدارک مربوط به آن، ضمیمه دادخواست می‌باشد، ابطال سند رسمیتنظیم شده میان مشتکی عنه و خریدار را تقاضا دارم.

 

کلام آخر

به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی که درباره ابطال سند رسمی در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد چنانچه در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید و از آن‌ها راهنمایی دریافت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *