عوارض شهرداری چیست؟ همه چیز درباره عوارض شهرداری

عوارض شهرداری شامل انواع عوارض نوسازی و عمران شهری، عوارض مدیریت پسماند، عوارض واحدهای مسکونی و غیر مسکونی و عوارض خودرو و موتور سیکلت و عوارض کسب و پیشه می‌شود.

همه شهروندانی که عوارض به آن‌ها تعلق می‌گیرد به دو روش حضوری و غیر حضوری می‌توانند برای پرداخت عوارض اقدام کنند.

در واقع عوارض بهایی است که هر ارگانی در ازای خدماتی که ارائه می‌دهد، اخذ می‌کند. شهرداری نیز در ازای خدماتی مانند نوسازی شهر، نظافت، خدمات اجاره‌ای و …. عوارضی را دریافت می‌کند.

شهرداری‌ها در ابتدا نسبت به پرداخت عوارض اطلاع رسانی می‌کنند و در صورت عدم پرداخت می‌توانند از مراجع انتظامی و نهادهای اجرایی کمک بگیرند.

در این مطلب از نوین وکیل قصد داریم عوارض شهرداری و انواع عوارض و مطالبی پیرامونی آن را بررسی کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

عوارض شهرداری چیست؟

براساس ماده 55 قانون شهرداری وظایف شهرداری به شرح زیر است:

۱ -ایجاد خیابان‌ها و کوچه‌ها و میدان‌ها و باغ‌های عمومی و مجاری آب و توسعه معابر در حدود قوانین موضوعه

۲ -تنظیف و نگاهداری و تسطیح معابر و انهار عمومی و مجاری آبها و فاضلاب و تنقیه قنوات مربوط به شهر و تامین آب و روشنائی به وسائل ممکنه.

براساس این وظایف شهرداری می‌تواند وجوهی را به عنوان عوارض از شهروندان دریافت کند.

عوارض شهرداری انواع مختلفی دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

انواع عوارض شهرداری

در بخش قبل توضیح دادیم که شهرداری وظایفی دارد و در قبال انجام وظایف و ارائه خدمات می‌تواند عوارضی را دریافت کند در این بخش از مقاله می‌خواهیم انواع عوارض شهرداری را معرفی کنیم.

عوارض خودرو و موتور سیکلت: پرداخت عوارض شهرداری شامل انواع خودروهای سواری و وانت می‌شود و معادل یک هزارم قیمت فروش کارخانه و یک هزارم مجموع ارزش گمرکی و حقوقی ورودی آن‌ها است.

عوارض نوسازی و عمران شهری‌: عوارض نوسازی و عمران شهری برای تمام املاک به شکل سالانه تعیین می‌شود، این عوارض در ابتدای سال اعلام می‌شود و صاحبین املاک یک سال فرصت دارند تا برای پرداخت آن اقدام نمایند.

عوارض کسب و پیشه: مطابق با ماده ۱۴ قانون نظام صنفی کشور، افراد صنفی، مکلفند در هر سال، عوارضکسب و پیشه، حق عضویت‌ اتحادیه (‌درصورت عضویت) و مالیاتخود را بپردازند.

عوارض مدیریت پسماند واحدهای مسکونی و غیر مسکونی: مطابق با ماده ۸ قانون مدیریت پسماند‌ها، مدیریت اجرایی، می تواند هزینه‌های مدیریت پسماندها را از تولید كننده پسماند با تعرفه‌ای كه طبق دستورالعمل وزارت كشور، توسط شوراهایاسلامی، بر حسب نوع پسماند تعیین می‌شود، دریافت نموده و فقط صرف هزینه‌های مدیریت پسماند نماید.

 

پرداخت عوارض شهرداری ملک برعهده کیست؟

مطابق با قانون احکام پرداخت مالیات‌های شهری متفاوت است که شامل موارد زیر می‌شود:

  • پرداخت عوارض نوسازی شهرداری‌: مطابق با قانون صاحب ملک موظف به پرداخت مالیات است و برای خانه‌های اجاره‌ای نیز می‌توان پرداخت این مالیات را بر عهده مستاجر گذاشت.
  • پرداخت عوارض خدمات مدیریت پسماند‌: مطابق با قانون کسی که از ملک استفاده می‌کند موظف به پرداخت عوارض مدیریت پسماند است، در نهایت مستاجر باید نسبت به پرداخت عوارض خدمات مدیریت پسماند اقدام کند.
  • پرداخت عوارض کسب و پیشه: مطابق با قانون پرداخت این مالیات برعهده کسی است که سند اجاره نامه یا پروانه کسب به نام او تنظیم شده باشد و مستاجر نیز موظف به پرداخت این عوارض است و مبلغ عوارض بسته به رشته کاری متفاوت می‌باشد.
  • پرداخت عوارض خودرو و موتور سیکلت: پرداخت عوارض خودرو و موتور سیکلت برعهده مالک آن‌ها است و باید به صورت سالانه عوارض ان را بپردازند.

همچنین مطالعه کنید:کمیسیون ماده ۷۷ شهرداری- همه چیز درباره کمیسیون ماده ۷۷ شهرداری

شیوه‌های پرداخت عوارض ملک شهرداری

برای پرداخت عوارض ملک می‌توانند از شیوه‌های زیر استفاده کنید:

  • مراجعه حضوری به بانک‌ها یا دستگاه‌های ATM
  • مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک
  • استفاده از همراه بانک‌ها، اپلیکیشن‌های پرداخت و اینترنت بانک ها
  • استفاده از سامانه تلفنی 137

پرداخت قسطی عوارض شهرداری ملک

شهرداری امکان پرداخت قسطی عوارض شهری را فراهم کرده است، صاحب ملک می‌تواند در سامانه تهران من برای قسطی کردن عوارض اقدام کند تعداد اقساط ین یک تا پنج قسط تعیین می‌شود و فیش هر قسط در سایت به صورت جداگانه صادر می‌شود و افراد می‌توانند برای پرداخت اقدام کنند.

عواقب عدم پرداخت عوارض شهرداری

در این بخش از مقاله می‌خواهیم عواقب عدم پرداخت عوارض شهرداری را به صورت کامل بیان کنیم.

پرداخت به موقع عوارض شهرداری باعث می‌شود خدمات شهری بیشتری ارائه شود، همچنین تخفیف‌های مختلفی تعلق خواهد گرفت.

علاوه بر این عدم پرداخت به موقع عوارض شهرداری مطابق با قانون اختیاراتی را برای شهرداری خواهد داشت که از طریق آن می‌توان برای وصول آن اقدام کرد.

اولین اقدام برای عدم پرداخت به موقع عوارض شهرداری جریمه ۹ درصدی از مبلغ اصلی است و شهرداری می‌تواند اخطاریه برای اداره آب، برق و گاز و فاضلاب مالک ارسال کند تا از ارائه خدمات برای ملک جلوگیری شود.

عوارض نوسازی شهرداری

عوارض نوسازی شهرداری تنها مختص املاک نوساز نیست و سایر املاک را نیز در برمیگیرد، در حقیقت تمام املاک شهر موظف به پرداخت این عوارض هستند.

عوارض نوسازی برای بهسازی معابر و توسط فضای شهری استفاده می‌شود و از این عوارض برای درختکاری در خیابان‌ها و معابر یا برای آسفالت خیابان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و این عوارض هر سال اول فروردین مشخص می‌شود و صاحبان املاک حدود یکسال مهلت دارند تا این عوارض را به شهرداری بپردازند.

چه عواملی در عوارض نوسازی تاثیر دارد؟

در قسمت قبل عوارض نوسازی شهرداری را کامل توضیح دادیم، در این بخش می‌خواهیم عوامل که در عوارض نوسازی تاثیر دارد را بیان کنیم.

میزان عوارض نوسازی شهرداری در شهرهای و استان‌های مختلف، متفاوت است در واقع عواملی وجود دارد که به صورت مستقیم بر روی عوارض نوسازی تاثیر دارد که عبارتند از:

  • موقعیت ملک
  • مساحت زمین
  • پهنه ملک
  • مساحت جبهه و پشت جبهه ملک
  • مشخصات ساختمان که شامل سن ساختمان، تعداد طبقات، متراژ و نوع کاربری می‌شود.

می توانید مقاله  عدم پرداخت جریمه ماده ۱۰۰- مهلت پرداخت جریمه ماده ۱۰۰را در سایت ما مشاهده کنید.

 

فرمول محاسبه عوارض نوسازی شهرداری

در این بخش از مقاله می‌خواهیم فرمول محاسبه عوارض نوسازی شهرداری را به صورت کامل بیان کنیم.

  • یک و نیم درصد از ارزش ملک =عوارض نوسازی
  • ارزش زمین + ارزش ساختمان= ارزش ملک
  • قیمت منطقه ای+ مساحت زمین= ارزش زمین
  • قیمت بنا+ ۳۰ درصد ارزش معبر، مساحت مشمول ساختمان= ارزش ساختمان

کلام آخر

به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی که درباره عوارض شهرداری در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد چنانچه در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید و از آن‌ها راهنمایی دریافت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *