قوانین نفقه زن شاغل – نفقه زن شاغل چه قدر است

wedding, wedding rings, wedding rings

در ادامه عناوین مربوط به نفقه در این مقاله قصد داریم یکی از موضوعات پرسش برانگیز در حوزه نفقه را بررسی کنیم. برای خیلی از زوجین شاید این پرسش مطرح شده باشد که آیا اشتغال خانم تاثیری بر حق نفقه وی دارد یا خیر و اینکه چه مقدار نفقه به زوجه ای که شاغل است تعلق میگیرد. با نوین وکیل همراه باشید.

پرداخت نفقه زوجه شاغل در قانون

در کشور ما تمامی قوانین بر اساس شرع و احکام اسلامی تصویب گردیده است. یکی از مواردی که هم از نظر شرعی جایگاه ویژه ای دارد و هم در قانون بر آن سختگیری میشود حق نفقه است. در مقالات قبلی به تعریف نفقه پرداخته ایم اما به طور کلی حق نفقه به معنی موظف بودن مرد برای تأمین نیازهای اساسی زندگی میباشد.

یکی از سوالاتی که در مورد نفقه ممکن است پیش بیاید این است که زنان شاغل با توجه به اینکه توانایی تأمین نیازهای زندگی خود را دارند و نیاز مالی ندارند، شامل حق نفقه میشوند یا خیر؟ قوانین مربوط به نفقه بسیار ساده به این سوال پاسخ داده اند. نفقه بلافاصله بعد از جاری شدن صیغه عقد دائم بر ضمه مرد بوده و موظف به پرداخت آن است.

بنابراین شاغل بودن یا نبودن زوجه تأثیری بر حق وی برای دریافت نفقه ندارد و این حق را از او ساقط نمیکند. زوج نمیتواند به این بهانه از پرداخت نفقه سر باز زند. حتی اگر درآمد زن بیشتر از مرد باشد نیز پرداخت نفقه برای زوج واجب است. البته در شرایطی که زوجین با توافق اقدام به تأمین نیازهای زندگی به صورت مشترک کنند جای اعتراضی باقی نمیماند.

book, bible, wedding

میزان نفقه زن شاغل چقدر است؟

در قوانین مربوط به نفقه با توجه به معنای نفقه، میزان آن به صورت نقدی اعلام نشده است. در صورتی که نیاز به محاسبه نفقه به صورت نقدی باشد، قاضی میتواند مبلغ ماهانه نفقه را با توجه به شرایط اقتصادی ، عرف جامعه و جایگاه اجتماعی زوجه مشخص کند و زوج موظف به پرداخت آن میباشد. در صورت عدم پرداخت نفقه، زوج مرتکب جرم شده و قابل پیگیری میباشد.

نکته مهمی که باید به آن اشاره کنیم این است که شاغل بودن زوجه و تمکن مالی وی تأثیری بر میزان نفقه وی ندارد و تنها شرایطی که ذکر گردید در میزان نفقه تاثیر گذارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *