سوالات متداول نفقه

نفقه

سوالات نفقه

یکی از مواردی که در دعاوی خانوادگی مورد بحث قرار گرفته و لازم است اطلاعات کافی در این مورد داشته باشید نفقه می باشد.

 در این قسمت از سایت قصد داریم به سوالات متداول و پر پرسش در مورد نفقه بپردازیم و پاسخ های این سوالات را به صورت تفصیلی به شما ارائه دهیم. همچنین اگر سوال و پرسش دیگری در مورد نفقه دارید می توانید در انتهای مطلب و از طریق ارسال نظر ارسال نمایید. همکاران ما در کوتاهترین زمان اقدام به پاسخگویی به سوالات شما خواهند نمود.

سوال:

سلام و خسته نباشید. چند ماهی هست همسرم نفقه پرداخت نمی کنه آیا میتونم طلاق بگیرم یا نه؟

پاسخ:

سلام. براساس بند یک از شرایط ضمن عقد که در سند ازدواج ذکر شده است چنانچه شوهر از پرداخت نفقه به مدت 6 ماه امتناع ورزد و در هر صورت امکان الزام ایشان به پرداخت نفقه نباشد می توان از دادگاه خانواده تقاضای صدور حکم طلاق نمود.

………

سوال:

سلام از خدمت شما سوالی داشتم. دخترم به عقد مردی درامده و قبل از اینکه زیر یک سقف زندگی کنند دخترم تمکین کرده و الان دیگر دختر نیست و دامادم حاضر نمی شود که یک خانه مهیا کند و دست دخترم را بگیرد و ببرد. ایا به دخترم نفقه تعلق می گیرد؟

پاسخ:

سلام، به محض انعقاد عقد ازدواج، زوجه چه تمکین کند و چه نکند نفقه به ایشان تعلق می گیرد. مگر در صورتی که زوج، مسکن و وسایل یک زندگی را فراهم کرده باشد و زوجه از تمکین امتناع ورزد در این شرایط نفقه به ایشان تعلق نمی گیرد.

………

سوال:

سلام شوهرم بعد از کتک زدنم که به خانه پدری رفتم و آنجا ماندم رفته دادخواست الزام به تمکین داده و حکم هم گرفته و قطعی هم شده، حالا که میخوام برم تمکین کنم نسبت به این مسئله بی تفاوت است و اصلا نفقه پرداخت نمی کند آیا میتونم برم ترک انفاق شکایت کنم یا اینکه حکم الزام به تمکین گرفته یا خیر؟

پاسخ:

باسلام، باید به شعبه اجرای احکام مربوطه مراجعه نمایید جهت اجرای حکم پس از اینکه شاهد به همراه خود بردید و اعلام آمادگی جهت تمکین مجدد نمودید نفقه به شما تماس میگیرد در نتیجه شکایت کیفری ترک انفاق هم می توانید انجام دهید.

………

سوال:

سلام خسته نباشید و ممنون از زحمات شما

از همسرم به دلیل پرداخت نکردن نفقه شکایت کردم و چون پرداخت نکرد و حکم جلب گرفتم و او را جلب کردم و سریع نفقه را واریز کرد در حال حاضر با این وضعیت اگر درخواست طلاق به دادگاه بدم آیا دادگاه قبول می کند؟

پاسخ:

چنانچه با حکم قطعی دادگاه، محکوم به پرداخت نفقه شده ولی بعد از حکم، پرداخت کرده باشد به دلیل نقض یکی از 12 شرط ضمن عقد مندرج در سند ازدواج محقق گشته است لذا می توانید درخواست طلاق بدهید اما در هر صورت همه چیز بستگی به شرایط و نظر قاضی محترم دادگاه دارد.

روش های پرسیدن انلاین سوالات نفقه به چه صورت می باشد؟

برای پرسیدن سوالات خود به صورت آنلاین شما می توانید از طریق تماس تلفنی و یا چت در شبکه های اجتماعی سوالات خود در حوزه نفقه را مطرح نمایید. در روش مشاوره تلفنی نفقه شما باید با یکی از شماره های داده شده در صفحه درباره تماس بگیرید و به وکیل نفقه متصل شده و بدون واسطه سوال خود را از وکیل بپرسید. برای دریافت مشاوره حضوری نیز باید به صورت حضوری برای پرسیدن سوالات نفقه به یکی از شعب مجموعه نوبن وکیل مراجعه نمایید.

4 دیدگاه دربارهٔ «سوالات متداول نفقه»

  1. سلام وخسته نباشید.7ماهه عقد کردم تا 5ماه همه نیازهاشو خریدم ولی دوماهه که منو پس میزنه ارتباطشو باهام قطع کرده و هر وقت می‌خوام برم خونشون میگه نیا بهم طلا بخر یا بهانه‌ی دیگه میاره تا باهام حرف نزنه حالا هم مجبور شدم وا ایستم تا باهام آشتی کنه اینطوری می‌تونه درخواست نفقه بده یا نه. تکلیف من چیه به نظرتون.

    1. سلام و سپاس
      در این شرایط به خانم شما هم نفقه تعلق می گیرد و هم می‌تواند مهریه را مطالبه کند، فعلا نیاز به اقدامی ندارید، سعی کنید موضوع را مدیریت و با سازش فیصله دهید.

  2. سلام من ۲۰ سالمه و سه ساله که با مادرم زندگی میکنم. پدر و مادرم ده ساله جدا شدن الان سه ساله پدرم هیچ پولی بهم نمی‌ده و باهام قطع رابطه کرده.من خیلی از خانواده پدرم میترسم می‌خوام بدونم که آیا میتونن آسیبی بهم بزنن ؟ یا اینکه همش باید برم دادگاه و بیام تا بتونم ازش نفقه بگیرم ؟خواهش میکنم جواب بدید

    1. سلام
      شما می بایست اظهارنامه تنظیم کنید و نفقه خود را از پدر مطالبه کنید، درصورت عدم پرداخت نفقه در مدت تعیین شده در اظهارنامه می بایست دادخواست تنظیم کنید و با ارجاع به کارشناس مبلغ نفقه تعیینی را از پدر خود مطالبه نمایید.
      درخصوص تهدید و سلب آرامش صورت گرفته نیز می توانید با طرح شکایت اقدام حقوقی نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *