نفقه در دوران عقد + قوانین و شرایط در 1400

Two persons wearing silver colored rings

در روابط زناشویی یکی از حقوقی که بر ضمه مرد میباشد پرداخت نفقه به زوجه است و این حق به هیچ عنوان قابل چشم پوشی نیست. در این مقاله نوین وکیل قصد داریم بررسی کنیم که پرداخت نفقه دقیقا چه زمانی بر مرد واجب میشود و همچنین نحوه پرداخت نفقه در دوران عقد چگونه میباشد. تا پایان این مقاله با نوین وکیل همراه باشید.

نفقه در دوران نامزدی

همانگونه که می دانید با توجه به فرهنگ رایج در کشور قبل از اینکه زن به عقد مرد درآید دورانی به نام دوران نامزدی وجود دارد که جهت آشنایی بیشتر دو طرف می باشد. اما قانون نفقه در دوران نامزدی چگونه است؟؟؟ قبل از اینکه این سوال را پاسخ دهیم توجه شما به مطلب زیر جلب مینماییم:

طبق قانون بعد از ازدواج حقوقی به مرد و زن واجب می شود که باید این حقوق را در قبال یکدیگر انجام دهند که در این قسمت دو حق را بررسی میکنیم اولین حقی که زن بر گردن مرد دارد این می باشد زوج باید نفقه همسر خود را بپردازد که این مبلغ در واقع همان نیازهای روزمره و واجب زن می باشد که در صورتیکه این مبلغ به وسیله مرد پرداخت نگردد حتی این امکان به زن ها داده شده است که بتوانند از شوهر خود شکایت نمایند! اما این حق زمانی بر مرد واجب میگردد که زن از مرد خود تمکین کرده باشد. در واقع در برابر حق نفقه که بر مرد واجب می باشد زن باید حتما از شوهر خود تمکین کرده باشد.

حتما بخوانید: مقاله ای در رابطه با طلاق یکطرفه از طرف مرد نوشتیم شاید برای شما مفید باشد

دقت نمایید که مطلب بالا در مورد حق نفقه در دوران نامزدی می باشد و قوانین نفقه در دوران عقد با قوانین پرداخت نفقه در دوران نامزدی متفاوت می باشد.

اما به موضوع بالا برمیگردیم که ایا نفقه در دوران نامزدی واجب است که جواب این سوال منفی میباشد و چون در دوران نامزدی هیچ صیغه محرمیتی خوانده نشده است نفقه بر مرد واجب نمیباشد و در واقع هیچگونه تمکینی از طرف زن نیز انجام نشده است پس زن در دوران نامزدی نمی تواند تقاضای دریافت نفقه را داشته باشد.

قوانین نفقه در دوران عقد

در ادامه مطلب بالا حال باید به این نکته اشاره کرد که قوانین پرداخت نفقه در دوران عقد چگونه است؟ و این نکته قابل طرح است که ایا در دوران عقد که هنوز زوج و زوجه با هم زندگی مشترک را شروع نکرده اند نفقه تعلق می گیرد و یا خیر. در واقع علت به وجود آمدن این سوال این می باشد که چون در دوران عقد زوجه تمکین نسبی از زوج دارد باز هم این نفقه در دوران عقد به او تعلق میگیرد و یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که با توجه به قوانین ازدواج در ایران به علت اینکه بعد از عقد و خوانده شدن صیغه محرمیت تمکین نسبی به وسیله زوجه انجام میگیرد پرداخت نفقه بر مرد واجب می باشد و در نتیجه زوجه می تواند تقاضای دریافت نفقه را از زوج خود داشته باشد.

آیا زن می تواند در دوران عقد تمکین نکرده و نفقه دریافت کند؟

سوال دیگری که ممکن است پرسیده شود این می باشد که آیا ممکن است که حتی اگر زن در دوران عقد از مرد خود تمکین نکند ولی باز هم نفقه دریافت نماید؟ که در پاسخ به این سوال باید گفت که خیر در صورتیکه مرد از زوجه درخواست تمکین داشته باشد و زوجه از انجام اینکار سرباز بزند در نتیجه مرد می تواند از زوجه شکایت عدم تمکین نماید و همچنین زوجه نمیتواند درخواست نفقه داشته باشد اما نکته ای در این قسمت وجود دارد که باید به آن اشاره گردد و این موضوع این می باشد که زوجه تا زمانیکه مهریه خود را دریافت نکرده باشد می تواند از زوج تمکین نکند و به این معنی که زوج باید مهریه به زوجه پرداخت کند و اگر اینکار را انجام ندهد زوج می تواند تمکین نکرده ولی درخواست نفقه را داشته باشد.

و این حق در قانون برای زوجه دیده شده است که اگر مهریه خود را دریافت نکرده باشد میتواند در دوران عقد نفقه دریافت نماید حتی اگر از همسر خود تمکین نکرده باشد.

Man beach love people

پرسیدن سوالات در مورد نفقه زن در دوران عقد از وکیل

ممکن است شما تمایل داشته باشید سوالات خود در حوزه نفقه را به صورت مستقیم از وکیل بپرسید در اینصورت شما می توانید از مشاوره رایگان نوین وکیل در حوزه نفقه استفاده نمایید برای دریافت مشاوره می توانید با شماره  02166901176 تماس برقرار نمایید و یا اینکه به صورت چت در واتساپ سوالات خود را مطرح نمایید. اگر تمایل داشته باشید کار پیشبرد پرونده حقوقی خود را به یکی از وکلای ما بسپارید باید به آدرس دفتر وکالت واقع در میدان توحید آمده و با ارائه مدارک و بستن قرارداد کار پرونده حقوقی خود را به ما بسپارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *