نفقه زن چیست – مبلغ نفقه زن چه قدر است؟

Fashion man love people

نفقه چیست – نفقه چگونه محاسبه می شود – تکلیف نفقه برعهده چه کسی است

در این مقاله میخواهیم تمام مواردی را که نفقه زن و میزان مبلغ نفقه زن وجود دارد را بررسی نماییم.

همانگونه که میدانید بعد از اینکه صیغه عقد بین مرد و زن جاری شد یک سری از حقوق بر گردن مرد طبق قانون قرار میگیرد که یکی از این حقوق زوجه یا همان حقوق زن حق نفقه همسر می باشد. آن چیزی که در قانون در مورد مبلغ نفقه زن آمده است به صورت ریالی عنوان نشده است و در نتیجه مجری قانون نیز برای محاسبه نفقه زن با توجه به نیازهایی که توسط همسر این خانم باید برطرف شود میزان مبلغ نفقه را تعیین می نماید. در نتیجه در این مقاله قصد داریم به میزان نفقه زن و مواردی که نفقه زن را شامل می شود و اینکه میزان نفقه زن ماهانه چه قدر است و چگونه محاسبه می شود را بررسی خواهیم کرد.

تکلیف پرداخت نفقه زن در عقد دائم

اگر یک مرد یک زن را به عقد دائم خود را درآورد نفقه زن به گردن مرد می باشد که طبق قانون با محاسبه میزان نیازهای متعارف زن محاسبه می شود و مرد ملزم به پرداخت آن می باشد. از هنگامیکه عقد دائم برقرار می شود مرد ملزم به پرداخت نفقه می باشد اما در عرف به علت اینکه مرد مسئول گرداندن مسائل مالی خانه می باشد بعد از ازدواج دیگر در عرف زن تقاضای دریافت نفقته را ندارد. این مبلغ در صورتیکه بین زن و مرد مشکلی به وجود بیاید و زن تقاضای دریافت نفقه را داشته باشد باید نفقه زن به صورت ماهانه توسط شوهر پرداخت گردد. نکته دیگری که در مورد تکلیف پرداخت نفقه زن وجود دارد این می باشد که در مورد نفقه زن اینکه مرد استطاعت داشته باشد و یا اینکه نداشته باشد تفاوتی در پرداخت نفقه زن ندارد و بعد از ازدواج این نفقه بر گردن مرد می باشد. در مورد اینکه مبلغ نفقه زن چه قدر است توضیحات کافی است به انتهای همین مقاله مراجعه نمایید.

Bench man couple love

تکلیف پرداخت نفقه زن در صیغه و عقد موقت

همانگونه که میدانید قوانینی که پس از برقراری عقد موقت بین زوج و زوجه برقرار می شود با قوانینی که پس از برقراری عقد دائم برقرار می شود متفاوت می باشد که یکی از این تفاوت ها در مورد نفقه می باشد که در ادامه مقاله در مورد قوانین پرداخت نفقه زن در عقد موقت یا همان نفقه صیغه صحبت خواهیم نمود. در قوانین عقد موقت که براساس دستورات اسلامی مقرر شده است بعد از برقرار شدن این عقد نفقه ای برعهده مرد نمی باشد و مرد ملزم به پرداخت مبلغی برای نفقه نمیباشد ولی باز هم با توجه به اینکه در عرف و در فرهنگ کشور بعد از برقراری عقد موقت بین مرد و زن هزینه های جانبی این نوع از ازدواج توسط مرد تامین می شود کسی چندان پیگیر این مورد نمیباید ولی حتی اگر زنی که به صیغه یک مرد در آمده است به هر علتی به دنبال دریافت نفقه باید چنین چیزی در قانون دیده نشده است و در عقد موقت چیزی به عنوان نفقه تعریف نشده است.

اما نکته ای که در مورد نفقه عقد موقت وجود دارد این مورد می باشد در صورتیکه در عقد نامه این مورد گنجانده شده باشد در اینصورت زوج ملزم به پرداخت مبلغ نفقه زوجه می باشد.

در مورد مبلغ نفیه زن در عقد موقت نیز اگر چیزی در عقدنامه ذکر نشود با توجه به همان مقرراتی که مورد مبلغ نفقه زن در عقد دائم در نظر گرفته می شود محاسبه خواهد شد.

نفقه زن شامل چه چیزهایی می شود

اما سوال مهم دیگری که در مورد نفقه زن بسیار پرسیده می شود این می باشد که نفقه زن شامل چه چیزی می شود که این قسمت مقاله نفقه زن چیست – مبلغ نفقه زن چه قدر است؟ به بررسی این موضوع می پردازیم:

آنچه در قانون در مورد نفقه زن صحبت شده است این می باشد که نفقه حقی می باشد که برگردن مرد است و مرد باید نیاز های مالی زن را بعد از برقرار عقد پرداخت نماید اما در مورد نیاز های مالی زن به صورت مشخص صحبت نشده است. و چیزی که در قانون آمده است نفقه زن براساس مواردی که در زیر آمده است می باشد:

1- تامین نیاز های خوراک و پوشاک زن
2- تامین محل سکونت مناسب برای زن
3- تامین نیاز های درمانی زن
4- تامین نیازهای لوازم منزل برای زن

هر کدام از موارد بالا با توجه به قیمت های روز محاسبه می شود و در نتیجه مبلغ نفقه زن محاسبه خواهد شد.

مبلغ نفقه زن چگونه محاسبه می شود و چه قدر است؟

امام مهم ترین نکته در مورد قوانین نفقه زن این می باشدکه مبلغ نفقه چگونه باید پرداخت گردد و چه مبلغی برای نفقه باید پرداخت گردد؟ در پاسخ به این نکته مبلغ نفقه چه قدر است و چگونه تعیین می شود باید این نکته را گفت که با توجه به نیاز های روزمره و با توجه محل زندگی و سطح زندگی زن و شوهر این مبلغ تعیین میگردد. در نتیجه با توجه به اینکه نیاز های اولیه زن مشخص می باشد و با توجه به قیمت های روز لیستی از مخارج واجبی را که زن نیاز دارد در دسترس می باشد و جمع هزینه ها این لیست به عنوان مبلغ نفقه توسط شوهر به زن باید پرداخت گردد. اما ممکن است با توجه به سطح زندگی زن و شوهر این مبلغ کمی متفاوت باشد. برای اینکه یک محاسبه دقیق از مبلغ مهریه زن را بدانید می توانید به مقاله مرتبط با آن مراجعه نمایید.

پاسخگویی به سوالات نفقه زن

اگر هرگونه پرسشی در مورد مبلغ نفقه زن دارید می توانید با مرکز نوین وکیل تماس گرفته و با یکی از وکلایی که در این زمینه فعال می باشد تماس برقرار نمایید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *