مراحل دریافت برگه طلاق نامه

طلاق چیست؟

طلاق واجد آثار شرعی و قانونی میان زوجین می باشد به گونه ای که پس از طلاق و گذشت زمان عده ی طلاق، زن و شوهر به یک دیگر محرمیتی ندارند ، از یک دیگر نیز ارث نمی برند  و موظف به مواردی چون پرداخت نفقه از سوی مرد و تمکین از سوی زن نیازی نیست .

برگه طلاق نامه چیست؟

طلاق نامه سندی است که در آن مشخصات زوجین اعم از زن و مرد و مواردی همچون نوع طلاق ،تاریخ وقوع طلاق ،شرح طلاق و شروط ضمن ان در آن قید می شود.

مراحل گرفتن  برگه طلاق نامه

امروزه هنگام طلاق گرفتن باید  تشریفاتی انجام شود که در زیر به توضیح ان می پردازیم.

✅ ابتدا به دادگاه خانواده مراجعه می کنندو دادگاه  حکم طلاق یا گواهی عدم سازش را صادر می کند و به آن ها می دهد.

✅مدارک لازم را برای ثبت طلاق تهیه می کنند سپس به دفتر طلاق مراجعه می کنند.

✅با جاری شدن صیغه ی طلاق زن و شوهر به یک دیگر نامحرم می شوند سپس پس از ثبت طلاق در دفتر می توانند برگه ی طلاق نامه یا سند طلاق را دریافت کنند.

مدارک لازم برای طلاق

۱-اصل یا کپی یا رونوشت عقد نامه

۲-اصل و کپی شناسنامه زوجین

۳-اصل یا کپی کارت ملی زوجین

۴-برگه ای برای توافق یا مشخص نمودن مهریه ، نفقه ، جهیزیه، و حضانت فرزند

۵- گواهی عدم بارداری

برگه ی طلاق نامه را به چه کسی می دهند؟

برگه طلاق یا سند طلاق را معمولا به خانوم ها می دهند که سند طلاق را بر روی برگه ای به صورت خلاصه نوشته  آن را به او تحویل می دهند ، اما آقایان نیز می توانند با مراجعه به همان دفتری که طلاق در آن ثبت شده است ،رو نوشت ، برگه یا فرم طلاق را بگیرند.

اگر برگه ی طلاق گم شود آیا می توان مجدد آن را گرفت ؟  بله اگر برگه ی طلاق توسط خانوم یا آقا گم شود ان ها می توانند با مراجعه ی حضوری به دفتر که طلاق در آن ثبت شده است برگه ی مدیدی را دریافت کنند.

برای برگه ی طلاق نیاز به پرداخت هزینه ای می باشد؟

برای گرفتن برگه طلاق که توسط همان دفتر خانه ی که طلاق در آن ثبت شده انجام می شود ابتدا باید هزینه های مربوطه را پرداخت کرد سپس برگه ی طلاق یا سند طلاق را دریافت کرد.

آیا ممکن است برگه ی طلاق الکتریکی شود؟ امروزه که برگه یا سندی تحت عنوان برگه طلاق تحویل می دهند اما در آینده ای نزدیک سند طلاق به صورت الکتریکی صادر می شود و افرادی که قصد گرفتن نامه یا سند طلاق را دارند می توانند به مراجعه ی حضوری آن را دریافت کنند.

برگه ی طلاق در چه مواردی مورد استفاده قرار می گیرد؟

الف)متاهل بودن یا مجرد بودن شخص در برخورداری از حقوق های اجتماعی موثر است . به طور مثال هنگامی که شخصی می خواهد در یک سازمان یا ارگان استخدام شود،ازدواج یا طلاق فرد مورد استعلام قرار میگیرد به همین علت بهتر است  در صورت طلاق ،برگه ی طلاق را داشته باشید.

ب)اگر شخصی که طلاق گرفته باشد قصد تعویض یا گرفتن المثنی داشته باشد از او خواسته می شود که برگه ی طلاق خود را ارائه بدهد.

نمونه برگه طلاق

در قسمت های بالا در مورد برگه طلاق و نحوه ی صدور آن توضیح دادیم . حال می خواهیم در مورد مشخصات برگه ی طلاق صحبت کنیم .

مشخصات برگه ی طلاق

✅هر نمونه از سند یا برگه ی طلاق شامل چند صفحه می شودکه صفحه ی اول آن جلدطلاق نامه است .

✅ در صفحه ی بعد از آن مشخصات طلاق قید می شوداولین مورد  حکم طلاق یا گواهی عدم سازش است که در آن نوشته می شود سپس مواردی چون مرجع صادر کننده حکم طلاق ،شعبه ی دادگاه ،  شماره دادنامه و رای دادگاه ، نوع طلاق ،تاریخ وقوع طلاق ،شماره ثبت طلاق ،نوبت طلاق در آن درج می شود.

✅سپس مشخصات طلاق دهنده را در برگه درج می کنند سپس اگر از وکیل در فرایند طلاق استفاده شده است ،مشخصات وکیل را نیز در برگه قید می کنند.

✅در صفحه ی بعد ان شرح طلاق یا شروط ضمن طلاق  بر اساس حکم دادگاه قید می شود یو اگر طلاق توافقی باشد ، توافق نامه ی طلاق قید می شود و به امضای دو طرفین می رسد.

✅در صفحه های آخر برگه ی طلاق مشخصات شاهد های طلاق که باید دو مرد عادل باشند،قید می شود و به امضای ان ها می رسد.

✅مشخصات مجری طلاق (یعنی کسی که صیغه ی طلاق را جاری می کند)نوشته می شود و به امضای آن می رسد.

آیا برای طلاق گرفتن و تحویل برگه ی آن نیازی به وکیل است؟ می توان گفت که استفاده از خدمات وکیل فرایند و روند طلاق و تحویل برگه یا سند ان را سریع تر می کند اما بدون وکیل نیز می توان طلاق گرفت و سپس برگه ی طلاق رو از دفتر ثبت تحویل گرفت.

آیا برای مهاجرت زن یا مرد برگه ی طلاق لازم می باشد؟ اگر زن قصد مهاجرت داشته باشد برای اینکه به اجازه ی پدر یا همسر خود نیازمند است باید برگه طلاق خود را نیز همراه با سایر مدارک شناساییجهت اخذ پاسپورت به اداره ی  پلیس مهاجرت و گذر نامه ناجا تحویل بدهد.

اما مردها برای مهاجرت نیازی به برگه ی طلاق ندارند.

برای سفر به خارج از کشور برگه طلاق را نیز با خود ببریم؟ هنگامی که پاسپورت خود را تحویل گرفته اید ، بهتر است برگه طلاق خود را به دار الترجمه ارسال کنید ، تا آن را با زبان کشوری که قصد مهاجرت دارید ترجمه کنند.

پیش نیازترجمه ی رسمی سند طلاق چیست؟ابتدا باید یک کپی از صفحه ی اول پاسپورت به همراه اصل برگه  طلاق یا سند طلاق که توسط دفتر خانه مهر و موم شده است را به دار الترجمه بفرستید . ان ها با توجه با مشخصات فردی شما آن را ترجمه می کنند.

9 دیدگاه دربارهٔ «مراحل دریافت برگه طلاق نامه»

  1. سلام من سال ۸۸ جدا شدم وتقریبا دوسال بعد ازدواج مجدد داشتم.زمان عقد مجددطلاق نامه را دفتر دار گرفت الان دخترم که آن زمان حضانت کاملش را به من دادن برای اثبات حضانت من به طلاق نامه ام یا رو نوشت اون نیاز دارم.لطفا راهنمایی کنید چگونه فقط بایه شماره سند طلاق و تاریخ طلاق رونوشت رو تهیه کنم

  2. سلام. من سال ۸۲ از همسر اول و سال ۸۶ از همسر دوم جدا شدم. در حال حاضر فقط طلاقنامه دوم را در اختیار دارم و برای کارهای مهاجرت نیاز به اطلاعات طلاقنامه اول دارم. با توجه به اینکه زمان خیلی زیادی از طلاق اول گذشته دفتر ثبت طلاق را کاملا فراموش کرده ام. الان چطور میتوانم به اطلاعات دقیق ازدواج و طلاق اول دسترسی پیدا کنم؟

  3. روشن تبریزی

    سلام من سال ۸۶ طلاق گرفتم الان نیاز به طلاق نامه دارم اما دفتر خانه یادم نیست کجا بو کجا باید بروم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *