سهام عدالت متوفی + قوانین 1400

سهام عدالت

مدتی است با افزایش قیمت سهام عدالت 500 هزارتومانی و 1 میلیون تومانی، بازار آن داغ بوده و اخبار زیادی در مورد آن شنیده میشود.در این میان تعداد زیادی از صاحبان سهام عدالت فوت کرده اند و وارث یا وارثان آنها به دنبال تعیین تکلیف سهام عدالت متوفی هستند. در این مقاله به بررسی کلیه مسائل و سوالات سهام عدالت متوفی پرداخته ایم.

سهام عدالت چیست؟

سهام عدالت نوعی از دارایی شخص محسوب می شود که پس از فوت شخص سهام دار ،مانند دیگر دارایی میان وراث تقسیم یا به آن ها انتقال داده می شود.

حال شاید این سوال برای شما پیش آید که سهام عدالت به همه ی افراد و اقشار جامعه تعلق می گیرد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت دولت ها در چند دهه ی اخیر تلاش کردند خصوصی سازی را از اهداف مهم خود قرار بدهند، سهام عدالت نیز از مواردی است که دولت ها سعی کردند آن را تا حدودی خصوصی کنند .

سهام عدالت به چه کسانی تعلق میگیرد؟

سهام عدالت به افرادی که واجد شرایط هستند تعلق می گیرد در ابتدا به مدد جویان کمیته ی امداد امام خمینی و بهزیستی سپس به دیگر اقشار جامعه که شامل بازنشستگان و کارکنان دستگاه های اجرایی ،این طرح می شود.

تکلیف سهام عدالت متوفی

به خوبی می دانیم مرگ جزء از زندگی است و جدایی از آن زندگی انسان ممکن نیست. در گذر زمان سهامداران علت ممکن است به دلایل مختلفی فوت کنند. سهام عدالت نیز چون جز دارایی های متوفی محسوب می شود مطلقا بعد از فوت مالک میان ورثه تقسیم می شود.

سوالی که حال ممکن است در ذهن شما نقش ببند ان است تقسیم سهام عدالت بر چه اساسی است؟ سهام عدالت با توجه به این که جز میراث محسوب می شود  تقسیم ان نیز از قواعد ارث تبعیت می کند.

سهام عدالت متوفی

 

پایان آزاد سازی سهام

لازم است هنگامی که پایان آزاد سازی سهام صورت می گیرد ، وراث ظرف یک یا ای دوماه به دفاتر خدمات پیشخوان دولت مراجعه کنند و از طریق شرکت سپرده گذاری فرایند انتقال سهام به ورثه انجام بگیرد.

سهام عدالت برای وراث

همانگونه که در مطالب بالا به آن اشاره کردیم، سهام عدالت متوفی به وراث انتقال داده می شود.

حال شاید این سوال در دهن شما شکل بگیر که وراث چه کسانی را شامل می شوند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که چون تقسیم سهام عدالت از قواعد تقسیم ارث پیروی می کند و طبق قوانین تقسیم  ارث ، وراث شامل سه طبقه می شوند. که وجود افراد هر طبقه مانع ارث بردن طبقه ی دیگر می شود.

ابتدا لازم است طبقات ارث را با طور مختصر بیان کنیم :

  • طبقه اول وراث :طبقه ی اول وراث شامل پدر و مادر ، اولاد(فرزندان ) و اولادِ اولاد(نوه ها) می شود.
  • طبقه دوم وراث : طبقه ی دوم وراث شامل اجداد ، برادر و خواهر ها و اولاد آن ها می شود.
  • طبقه سوم وراث :طبقه ی سوم وراث شامل  عموها ،عمه ها ، دایی ، خاله ها ، و فرزندان ان می شود.

این طبقات به ترتیب ارث می برند و هنگامی که طبقه اول ارث بردند طبقه ی دوم و بعد دیگر ارث نمی برند.در واقع می توان گفت که هر کدام از این وراث می توانند وراث طبقه ی دیگر رو از سهم الارث یا سهم عدالت محروم سازند.

سهم عدالت زن یا شوهر فرد متوفی

شاید این سوال مطرح شود آیا زن و شوهر فرد متوفی  سهم عدالت تعلق می گیرد؟ همانگونه که گفتیم سهم عدالت همانند سهام ارث می شود و زن و شوهر فرد متوفی می تواند از ان ارث ببرد. زن و شوهر جز هیچ کدام از طبقات وراث محسوب نمی شوند وبا تمام طبقات ارث می برند. پس زن و شوهر با همه ی طبقات به اندازه ی سهم الارث خود سهام عدالت می برند.

مدارک لازم برای انحصار وراثت سهام عدالت متوفی

  • گواهی فوت متوفی
  • استشهاديه محضری
  • شناسنامه متوفی
  • عقدنامه یا رونوشت آن
  • شناسنامه وراث
  • وصیت نامه ی متوفی (اگر متوفی وصیت نامه ای را به جا گذاشته است ان را نیز باید ارائه بدهند)

 

 

مدارک لازم برای سهام عدالت متوفی

وراثهنگام مراجعه به دفتر پیشخوان باید مدارکی را به همراه  داشته باشند که شامل موارد زیر می شود :

  • کد ملی متوفی
  • تاریخ تولد متوفی
  • اصل کارت ملی ورثه متوفی
  • اصل گواهی انحصار وراثت متوفی
  • نشانی و کد پستی محل سکونت یکی از ورثه
  • شماره شبای حساب بانکی ورثه

هزینه انحصار وراثت سهام عدالت

هزینه ی انحصار وراثت سهام عدالت متوفی در سال ۱۴۰۰تقریبا ۲۰۰هزار تومان است که این مبلغ را بایددر یکی از دفاتر خدماتی قضایی پرداخت کنند.

سود سهام عدالت برای ورثه متوفی

زمان واریز سود مطابق  تاریخ سر رسید ها می باشد که به ان ها پرداخت می شود. سود تعلق گرفته به وراث هم در تاریخ سر رسید به شماره شبای بانکی ان ها واریز می شود.

تقسیم نامه سهام عدالت

هنگام تقسیم نامه سهام عدالت باید همه ی وراث حضور داشته باشند یا وکیل یا نماینده ی قانونی ان باشد. اگر یکی از وراث  حضور نداشته باشد یا برای خود وکیلی تعیین نکرده باشند، امکان انجام کار سایر ورثه و امضای تقسیم نامه  وجود ندارد.

مراحل انتقال سهام عدالت متوفیان به ورثه

پس از آزاد سازی سهام عدالت  به کسانی که این سهم را دارند و حتی سهم  متوفیان را شامل می شود ، واجب است که نسبت به آزاد سازی و دریافت سهام خود اقدام کنند.ولی برای افراد فوت شده بازماندگان و وراث قانونی آن ها باید اقدام کند.

برای انتقال سهام باید به ترتیب این مراحل را انجام داد:

✅ ابتدا باید به سامانه ی samanese.ir جهت اطلاع از وضعیت سهام عدالت شخص متوفی مراجعه کنید.

✅سپس باید در سامانه سجام  ثبت نام کنید و در ان حساب کاربری ایجاد کنید.

✅بعد از ثبت نام به میز خدمت  الکترونیک موجود در سایت شرکت سپرده گذاری به جهت وارد کردن اطلاعات مربوط به ورثه مراجعه کنید.

✅در مرحله ی بعد خود شرکت سرمایه گذاری به بررسی و فرایند انتقال سهام می پردازد.

شاید جالب باشد که بدانید این امکان برای سهام داران عدالت فراهم شده که می توانند سهام عدالت را آزاد سازی و خرید و فروش ان را انجام بدهند.

2 دیدگاه دربارهٔ «سهام عدالت متوفی + قوانین 1400»

  1. بنده یه جوان ۲۷ساله هستم هفت برادر از خانواده اصیل عمو شهید سردارلطف الله بیژنی وپدر جانباز هشت سال دفاع مقدس و همگی شغل ازاد داریم الان حدود یک ساله یه نانوایی باوام ازدواجی خودم تاسیس کردم با پروانه کسب دارم ودستگاه و همچین مغازه اجاره کردم ک سهمیه ارد بهم نمیدم راه اندازیش کنم همه جا پیگیری کردم حتی استانداری وهیچ اقدامی صورت نگرفت نامه از بنیاد شهید وامور ایثار گران هم بردم ولی کمکی نشد از شما تقضایی پیگیری دارم….باتشکرخانواده بیژنی نژاد09166725573

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *