سرانجام پرونده بابک خرمدین و مجازات پدری وی

بابک خرمدین
بابک خرمدین کارگردان و فیلمنامه نویس ایرانی متولد سال 1353 بود که در تاریخ 25 اردیبهشت 1400 توسط والدینش به قتل رسید. جسد وی یک روز بعد در تاریخ 26 اردیبهشت 1400 توسط یکی از کارگران شهرداری پیدا شد. در این مقاله به بررسی زندگی و قتل بابک خرمدین و سرانجام مجازات والدین وی میپردازیم. با نوین وکیل همراه باشید.  

بابک خرمدین چه کسی بود؟

بابک خرمدین در  ۱‌ مهر سال ۱۳۵۳ در تهران متولد شد، او یکی کارگردانان و فیلمنامه نویسان معروف ایرانی است، فیلم های وی معمولا کوتاه یا نیمه بلند و بلند بودند،او سال ها در خارج از ایران زندگی میکرد و پس از سال ها زندگی در خارج از کشور به ایران بازگشته بود .

آثار بابک خرمدین

از آثاری که توسط این کارگردان معروف تولید و ساخته شده اند می توان به موارد زیر اشاره کرد:‌
  • بور بیجاده رنگ در سال ۱۳۸۶
  • سه شنبه :مامان در سال ۱۳۸۸
  • فیلم نیمه بلند داستانی روزن کورسو در سال ۱۳۸۹
  • فیلم کوتاه بودن در سال ۱۳۹۶
  • فیلم داستانی بلند سوگند نامه ای برای یاشار در سال ۱۳۹۲که در لندن ساخته شد.
  • ساخت سه فیلم کوتاه داستانی به نام های برش در سال ۱۳۸۳

جوایز کارگردانی بابک خرمدین

این کارگردان معروف در جشنواره بین المللی فیلم های انسان دوستانه )آسا)در سال ۱۳۸۸برای فیلم بور بیجاده رنگ جایزه ای را دریافت کرد، این آثار خرمدین برای فیلمنامه، تصویر برداری، صدا ، تدوین  کاندید شد. این کارگردان موفق برنده دیپلم افتخاری بهترین کارگردان در سال ۱۳۸۸‌در جشنواره بین المللی پروین اعتصامی  و بهترین فیلمنامه  در جشنواره دانشجویی فیلم نهال در سال ۱۳۸۸و کاندید بهترین تصویر برداری و تدوین شده بودند.  

قتل بابک خرمدین

بابک خرمدین در شهرک اکباتانقتل بابک خرمدین تهران در تاریخ ۲۵اردیبهشت ۱۴۰۰‌به دست پدر و مادرش به قتل رسید. در ۲۶اردیبهشت ماه جسد وی توسط یک کارگر شهرداری در شهرک اکباتان پیدا شد. پدر و مادر او به قتل خرمدین اعتراف کردند و پلیس آن ها را بازداشت کرد.  

شیوه ی قتل بابک خرمدین

پدر و مادر او در ۲۷اردیبهشت اعتراف کردند که مواد بیهوشی را به فرزند خود خورانده اند، پس از بیهوش شدن او با بند های کتانی پاها و دست های او را بسته اندو بعد یک بست پلاستیکی به گردن او انداخته اند و با چاقو چند ضربه به او زده اند. والدین او جسد را به حمام برده و ان را تیکه تیکه کردند در یک ساک گذاشته  و نیمه شب آن ها را در سطل زباله ای در فاز۳اکباتان رها کردند.

انگیزه قاتلین از قتل بابک خرمدین

انگیزه ی پدر و مادر او از قتل این کارگردان حرفه ای و معروف  رفتار های نامناسب و اذیت کردن او با آن ها اعلام کردند. والدین او مدعی شدند که مقتول به آزار و اذیت و ضرب و شتم آن ها اقدام می کرد و ادعا کردند که بابک رابطه ی خارج وز عرف با زنان داشت در صورتی که این ادعای آن ها درباره اتهامات اخلاقی بابک توسط همسایه ها رد شد.

قتل دیگر توسط والدین

این پدر و مادر اعتراف کردند که داماد خود را در سال ۱۳۹۰ و دختر خود را در سال  ۱۳۹۷به قتل رساندند .آن ها داماد و دختر خود را نیز با همان شیوه به قتل رساندند و جسدشان را در سطل زباله انداختند.

انگیزه از قتل داماد و دختر خود

انگیزه ی آن ها از قتل داماد مشکلات اخلاقی وی و از قتل دختر خود مصرف مشروبات الکی و مواد مخدر و ارتباط با افراد غریبه بیان کردند. آن ها اعتراف کردند که دخترشان در قتل همسر خود نقش داشته است، پدر بابک گفت: دخترم ۸۰قرص خواب اور را در غذای همسرش ریخت او غذا را خورد و بیهوش شد من نیز او را کشتم و سپس در حمام ان را تیکه تیکه کردیم و ان را در شهرک اکباتان انداختیم .

آیا والدین بابک خرمدین دارای سلامت روانی بودند؟ 

یک روانپزشک پس از بررسی های لازم سلامت روانی آن ها را تاکید کرد.یکی از مقامات بیان کرد: سالم بودن افراد در چنین پرونده هایی که دارای سلامت روانی هستند در مجموع می توان گفت جنون ندارند،  مسئول رفتار خود هستند اما اختلالات خاصی نیز دارند. در ۲۵خرداد  ۱۴۰۰پزشک قانونی اخلال روانی  والدین بابک را تایید کرد. در طی یک گزارش مشخص شد که پدر بابک دچار اخلال روانی و مادر بابک دچار کند ذهنی است، اما پزشک قانونی این را نیز بیان کرد که بیماری آن ها به گونه ای نیست که مسئول اعمال خود نباشند.

خاکسپاری بابک خرمدین

پیکر کشف شده این کارگردان در ۶خرداد ۱۴۰۰در قطعه هنرمندان بهشت زهرای  تهران به خاک سپرده شد. قبر بابک خرمدین

مجازات پدر بابک خرمدین

پدر  بابک خرمدین به اتهام قتل فرزند خود به حبس محکوم شد، زیرا در قتل فرزند خود ولی دم است.با ماجرای قتل داماد خود ماجرا به گونه ی دیگر رقم می خورد با توجه به این که اولیای دم داماد او ممکن است تقاضای قصاص کند، صدور حکم قصاص برای او وجود دارد.پدر او زمانی می تواند از قصاص فرار کند که اولیای دم داماد وی گذشت کنند. طبق قانون مجازات اسلامی پدر پس از قصاص فرزند خود به سه تا ده سال حبس محکوم خواهد شد و انتظار می رود که پدر بابک خرمدین به ده سال حبس محکوم شود.

مجازات مادر بابک خرمدین

با توجه به این که مادر بابک در قتل فرزندان و داماد خود با همسرش همکاری کرده است بواسطه ی معاونت  قتل به ۱۵سال یا بیشتر حبس محکوم خواهد شد.

توضیحات قاضی کیفری در مورد حکم احتمالی پرونده بابک خرمدین

رئیس شعبه دوم دادگاه کیفری در خصوص مجازات والدین بابک خرمدین اینطور توضیح داد: اگر در پرونده های قتل مباشر قتل ، به قصاص محکوم شودمعاون قتل به ۱۰تا ۲۵سال حبس محکوم خواهد شد و اگر مباشر قتل به هر دلیلی  قصاص نشود مثلا اگر فرزند خود را کشته باشد به علت جنبه ی عمومی معاونت قتل بین ۳تا ۱۰سال حبسمحکوم می شودهمچنین مجازات معاون قتل نباید از مباشر قتل بیشتر باشد و  اگر مباشر از اولیای دم رضایت بگیرد در فرایند های بعدی رسیدگی به پروندهبرای مجازات معاونت قتل نیز دادگاه تجدید نظر خواهد کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *