مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت- نحوه مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت

مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت یکی از روش‌های مطالبه مهریه است که برای این کار باید فرم مطالبه مهریه را پر کرده و به اجرای ثبت ارائه دهید.

مهریه یکی از حقوق مالی زوجه پس از عقد نکاح است، مطابق با قانون مدنی زن مالک مهریه است و می‌تواند هر گونه دخل و تصرفی در آن داشته باشد و هر زمان که بخواهد آن را از مرد مطالبه نماید.

در برخی از موارد زوجین دچار اختلافاتی می‌شوند که به وصول مهریه و طرح این دعوی می‌انجامد مطابق با قانون مدنی وصول مهریه‌ از دو طریق امکانپذیر است ابتدا از طریق ارائه دادخواست به اجرای ثبت و ارائه دادخواست به دادگاه.

در وهله اول زنان می‌توانند برای وصول مهریه خود از طریق اجرای ثبت اقدام نمایند که وصول مهریه از این طریق دارای روند و مراحل خاصی می‌باشد در این مطلب از نوین وکیل می‌خواهیم نحوه مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت را برای شما بیان کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت

براساس قانون یکی از روش‌های مطالبه مهریه، مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت است امروزه برای مطالبه مهریه باید در وهله اول از طریق اجرای ثبت اقدام کرد و در صورتی که در این روش نتوانستید مهریه خود را وصول کنید می‌توانید دادخواست مطالبه مهریه را به دادگاه ارائه دهید.

سند ازدواج یک سند رسمی است در ابتدا باید اجرای مفاد آن را درخواست کرد در این صورت تنها به پرداخت هزینه وصول مهریه از طریق اجرای ثبت که نیم عشر است نیاز می‌باشد.

در این روش زوجه یا نماینده قانونی او مثل وکیل یا قین او باید به دفتر خانه‌ای که عقد نکاح در آنجا منعقد شده و ثبت گردیده مراجعه کرده و نمونه فرم مطالبه مهریه ار طریق اجرای ثبت را پر کند، پس از تقاضای وصول مهریه از طریق اجرای ثبت استعلامات چهارگانه از پلیس راهور، مخابرات، اداره اسناد و املاک بانک‌ها و شرکت سپرده گذاری توسعه مرکزی صورت می‌گیرد.

همچنین در صورت وجود اموالی برای مزد و استنکاف وی از پرداخت مهریه، زن می‌تواند اقدام به وصول مهریه خود از طریق فروش اموال در مزایده کند.

نحوه مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت

در قسمت‌های قبل گفتیم که یکی از روش‌های مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت می‌باشد در این بخش از مقاله می‌خواهیم نحوه مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت را بیان کنیم.

  • برای مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت زوجه باید در سامانه ثنا ثبت نام کرده و به همراه مدارک لازم به دفتر خانه محل وقوع عقد مراجعه کند.
  • با مطالبه مهریه زوجه سر دفتر اقدام به صدور برگه اجرائیه می‌کند و پرونده را به اداره ثبت ارسال می‌کند پس از وصول پرونده در اداره ثبت احوال معرفی شده از طرف زوجه توقیف و به زوج ابلاغ می‌شود.
  • زوج حدود ده روز از تاریخ ابلاغ مهلت دارد که نسبت به پرداخت مهریه اقدام کند و اگر زوج در مهلت ده روز برای پرداخت مهریه اقدام ننماید چنانچه زوجه اموالی را توقیف کرده اموال جهت قیمت گذاری به کارشناس ارجاع می‌شود که پس از ارزیابی و تعیین قیمت پایه اموال به مزایده گذاشته و زوجه از محل فروش آن می‌تواند مهریه خود را تامین کند.

مزایای مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت

  • در صورتی که زوجه بخواهد از طریق اجرای ثبت اقدام به مطالبه مهریه کند بلافاصله می‌تواند نسبت به ممنوع الخروجی زوج اقدام کند اما در دادگاه ممنوع الخروجی زوج منوط به حکم می‌باشد.
  • در مطالبه مهریه‌ای طریق اجرای ثبت فقط حق الاجرا تعلق می‌گیرد که میزان آن پنج درصد مبلغ مورد اجراست و از کسی که اجرائیه بر علیه او است یعنی زوج گرفته می‌شود اما در دادگاه زوجه باید هزینه دادرسی را که معادل و سه و نیم درصد است پرداخت کند.
  • مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت سریع‌تر از مطالبه مهریه از طریق دادگاه است و رسیدگی در دادگاه بسیار طولانی‌تر می‌باشد.
  • صدور اجرائیه در اجرائیه مشمول مرور زمان نیست ولی در دادگاه چنانچه زوجه از تاریخ صدور اجرائیه پس از ۵ سال اقدام کند اجرائیه بلااثر است.
  • در روش مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت عملیات اجرایی به محض درخواست کتبی زوجه شروع می‌شود ولی در محاکم دادگستری عملیات اجرایی پس از صدور حکم قطعی مراحل اجرایی آغاز خواهد شد.
  • در مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت به صرف تقاضای زوجه یا وکیل وی عملیات اجرای بدون تعیین وقت آغاز می‌شود ولی مطالبه مهریه از طریق دادگاه مستلزم تعیین وقت و رسیدگی ماهیتی در پرونده است و زمان انجام آن طولانی می‌باشد.

همچنین مطالعه کنید:مهریه به نرخ روز- محاسبه مهریه به نرخ روز

مدارک لازم برای مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت

در قسمت‌های قبل مزایای مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت را بیان کردیم در این بخش از مقاله می‌خواهیم مدارک لازم برای مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت را بیان کنیم که عبارتند از:

  • اصل سند ازدواج( در صورت مفقودی یا عدم دسترسی به اصل سند ازدواج باید رونوشت آن را از دفترخانه محل انعقاد عقد نکاح دریافت کنید)
  • اصل شناسنامه
  • کپی کارت ملی
  • ثبت نام در سامانه ثنا برای مطالبه مهریه از طریق مراجع ثبتی قبل از هر اقدامی الزامی است.

نمونه فرم مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت

در این بخش از مقاله می‌خواهیم نمونه فرم مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت را ارائه کنیم، زنانی که می‌خواهند از این طریق برای وصول مهریه اقدام کنند باید این فرم را پر کرده و به اجرای ثبت تحویل دهند.

مسئول محترم دفترخانه ازدواج شماره ………………. شهرستان ………………، احتراما با توجه به تصویر مصدق عقدنامه پیوست كه اصل آن، در آن دفترخانه تنظیم شده است، اینجانب ………….. فرزند…………. دارنده شماره شناسنامه………. صادره از ………… به شماره ملی ……… ساکن…………….. درتاریخ …………….. در قبال مبلغ……………….. به عنوانمهریهبه عقد ازدواج دایم همسرم آقای ……………….. فرزند …………. دارنده شماره شناسنامه …………. صادره از ………… متولد ………………. به شماره ملی…………….. ساکن …………….. در آمده ام.

به ‌طوری ‌كه مستحضر هستید، چونمهریه، به عنوان دین، بر ذمه زوج بوده و عندالمطالبه، قابلوصول می‌‌باشد، نام برده، با وجود درخواست‌‌های مكرر اینجانب، عمدا از تادیهمهریهقانونی، امتناع می‌نماید. لذا خواهشمند است، به موجب این درخواست، ضمن صدور اجراییه، نسبت بهوصول مهریهاینجانب، اقدام لازم را به عمل آورید.

می توانید مقاله دادخواست مطالبه مهریه از پدر شوهر را در سایت ما مطالعه کنید.

 

کلام آخر

به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی که در خصوص مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد چنانچه در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید و از کارشناسان ما راهنمایی دریافت کنید.

 

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *