لایحه دفاعیه مهریه زوجه- نمونه لایحه دفاعیه زوجه

لایحه دفاعیه مهریه زوجه زمانی مطرح و تنظیم می‌شود که هنگامی که زوجه برای مطالبه مهریه اقدام کرده است مرد با وجود شرایط مالی برای پرداخت مهریه را داشته باشد اما از پرداخت مهریه امتناع کند.

مهریه یکی از حقوق مالی زوجه پس از عقد نکاح است و در صورتی که مهریه عندالمطالبه باشد زوجه هر زمان که بخواهد می‌تواند برای مطالبه آن اقدام نماید و مرد موظف به پرداخت مهریه است، در صورتی که زوج از پرداخت مهریه زوجه امتناع ورزد زوجه می‌تواند از طریق قانونی زوج را مجبور به پرداخت مهریه کند.

در این بخش از مقاله می‌خواهیم در خصوص لایحه دفاعیه مهریه زوجه مطالبی را ارائه دهیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

لایحه دفاعیه مهریه چیست؟

مرد و زن هر دو می‌توانند از لایحه دفاعیه مهریه استفاده کنند، در صورتی که مرد توانایی مالی برای پرداخت مهریه را نداشته باشد می‌تواند لایحه دفاعیه مهریه‌ای را تنظیم کند و درخواست اعسار بدهد، لایحه دفاعیه یعنی اگر زن بخواهد که مهریه خود رو از شوهر مطالبه کند می‌تواند یک دادخواست و سپس یک لایحه دفاعیه تنظیم کند و درخواست مهریه را از دادگاه نماید، البته این مورد زمانی اتفاق می‌افتد که مرد از پرداخت مهریه امتناع کند.

اما اگر مرد توانایی پرداخت مهریه را نداشته باشد می‌تواند لایحه دفاعیه را تنظیم کند و از دادگاه تقاضای قسط بندی شدن مهریه را داشته باشد یا اینکه تقاضای اعسار نماید.

چه زمانی باید لایحه دفاعیه مهریه را تنظیم کنیم؟

همانطور که گفتیم مهریه حق مالی زن است و می‌تواند هر زمان که بخواهد آن را مطالبه کند و نیازی نیست که صرفا در زمان طلاق برای مطالبه آن اقدام کند و در طول زندگی مشترک می‌تواند تقاضای مهریه نماید و در صورتی که مرد از پرداخت مهریه امتناع کند می‌تواند لایحه دفاعیه مهریه را تنظیم کند.

همچنین مهریه می‌تواند مال منقول یا غیر منقول باشد در صورتی که مهریه مال غیر منقول یعنی زمین و خانه باشد لازم است که زن برای دریافت مهریه یک لایحه تنظیم کند.

نحوه نوشتن لایحه دفاعیه مهریه زوجه

برای نوشتن لایحه دفاعیه مهریه، زوجه باید دادخواست خود را در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت کند و سپس در جلسه رسیدگی باید یک لایحه مناسب را ارائه بدهد که نشان دهنده این است که مرد واقعا می‌تواند مهریه را پرداخت کند و نیازی به تقسیط بندی مهریه نیست.

برای نوشتن لایحه دفاعیه مهریه زوجه لازم است که تمام مواد قانونی درباره مطالبه مهریه در متن استفاده شود و حتی استفاده از آیات و روایات هم می‌تواند کمک کننده باشد حتی زن باید تمام شواهد و مدارکی که اثبات کننده این است که شوهر قادر به پرداخت تمام مهریه است را در یک لایحه و حتی دادخواست خود را ثبت کند.

حتما مطالعه کنید:مطالبه مهریه از سهم الارث زوج- نمونه دادخواست مطالبه مهریه از سهم الارث شوهر

لایحه دفاعیه مطالبه مهریه

در این بخش از مقاله می‌خواهیم لایحه دفاعیه مطالبه مهریه توسط زوجه را برای شما ارائه کنیم.

بسمه تعالی

ریاست محترم شعبه 287 دادگاه خانواده مجتمع قضایی…… تهران

با سلام

احتراماً در خصوص پرونده به شماره بایگانی ….. با موضوع مطالبه مهریه ضمن تقدیم یک برگ وکالتنامه ملصق به تمبر مالیاتی مراتب وکالت خویش را از جناب آقای محمد …. اعلام و مراتب را به شرح ذیل به استحضار عالی می‌رساند؛

مهریه خواهان عبارتست از 1014 سکه تمام بهار آزادی، مبلغ پانصد میلیون ریال وجه نقد و هزینه یک سفر حج تمتع، که زوجه به موجب این دادرسی تعداد 300 سکه از مهریه خود را مطالبه نموده است و در مقام تشیحذ ذهن ریاست محترم دادگاه و در جهت اثبات عدم استحقاق خواهان، دفاعیات زیر را به عرض می‌رساند؛

1- زوجین در تاریخ … به عقد دائم یکدیگر در آمده اند و آقای محمد …. (موکل) در جهت تصفیه مهریه همسر خود آپارتمان مسکونی واقع در تهران خیابان گلبرگ غربی ………… را به همسر خود منتقل نموده و کلیه اسناد فروش و حق و حقوق ناشی از مالکیت آن را به زوجه واگذار می‌نمایند. گواهی مسئول مشاور املاک 141 تهران که مبایعه نامه راجع به خرید و انتقال آپارتمان از مالک قبلی به آقای …… را تنظیم نموده است مؤید این مطلب است. (پیوست شماره یک)

2- سرکار خانم …… در توافقی که با همسر خویش داشته اند بعد از انتقال آپارتمان مذکور و بعد از پایان اقساط آن در سال ….، در جهت بخشش و ابراء مهریه خود به دفترخانه اسناد رسمی شماره 414 تهران مراجعه نموده و درخواست تنظیم سند ابراء مهریه می‌نمایند و سر دفتر محترم نامه استعلامی تحویل زوجه می‌دهند تا بقاء زوجیت را از دفتر ازدواج 338 تهران (دفتر مجری عقد ازدواج زوجین) استعلام نماید و متأسفانه با اهمال و کوتاهی و خلف وعده زوجه در همان مرحله باقی مانده و برخلاف تعهد و قرار زوجین، به فعلیت نمی رسد اما اوضاع و احوال و کیفیت انتقال آپارتمان متعلق به موکل و اقدام زوجه در جهت ابراء مهریه جملگی مؤید این معناست که موکل تمام دارایی خود را که همان آپارتمان بوده به نیت و انگیزه پرداخت دین خود بابت مهریه، به زوجه منتقل نموده است.

3- تمام آنچه موکل، در طول ده سال زندگی مشترک به دست آورده در حالی بوده است که ایشان همزمان دانشجو هم بوده واضع است که در عین زندگی دانشجویی کسب درآمد چقدر مشکل است با این حال موکل دارایی خود را که عبارت بوده از یک منزل مسکونی و یک خودرو پروتن جنتو مدل 2008 تماماً به نام زوجه کرده و در اختیار ایشان قرارداده است و حال با بی انصافی تمام از منزل مشترک اخراج شده و به انحاء مختلف (از جمله طرح شکایت ترک انفاق و طرح دادخواست مطالبه نفقه و طرح دادخواست مطالبه مهریه) مورد شکایت همسر خویش قرار گرفته است. فلذا با عنایت به مراتب فوق و با تمسک به دلایل و مدارک ابرازی تقاضای رد دعوای خواهان از محضر عالی مورد استدعا می‌باشد .

با تشکر و تجدید احترام

 

دادخواست اعسار و تقسیط مهریه

خواهان: …………..

خوانده: ……………

وکیل: ….. وکیل پایه یک دادگستری

تعیین خواسته و بهای آن:

تقسیط مهریه زوجه با استناد به ماده 21 قانون اعسار

 

دلایل و منضمات دادخواست:

1-فتوکپی مصدق عقدنامه

2-استشهادیه

3-فتوکپی مصدق اجراییه

4-وکالت نامه

شرح دادخواست:

ریاست محترم دادگاه

با سلام و تقدیم احترام

به استحضار عالی می‌رساند با عنایت به صدور اجراییه شماره 2321 به تاریخ … از اداره ثبت اسناد که ضم دادخواست می‌باشد به طرفیت موکل آقای ………. با موضوع مهریه با توجه به عدم کفایت و اعسار موکل از تادیه مهریه زوجه به مبلغ ششصد و پنجاه میلیون ریال که با عنایت به استشهادیه پیوست تقاضای رسیدگی و صدور حکم مبنی بر تقسیط مهریه را دارند.

مشاهده نمایید:مطالبه مهریه با سند عادی- نحوه مطالبه مهریه با سند عادی

کلام آخر

به پایان این مطلب از نوین وکیل رسیدیم امید است اطلاعاتی که در خصوص لایحه دفاعیه مهریه زوجه در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد چنانچه در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید و از ان‌ها مشاوره دریافت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *