نحوه تنظیم وصیت نامه رسمی

وصیت نامه رسمی

وصیت نامه رسمی چیست؟

وصیت نامه رسمی همانند دیگر اسناد رسمی چه در خصوص اموال منقول و چه در خصوص اموال غیرمنقول باشد، جهت اجرا از اعتبار سند رسمی برخوردار است. برای عمل به مفاد وصیت‌نامه رسمی به رضایت ورثه احتیاجی نیست و فقط ورثه می توانند نسبت به جعل وصیت‌نامه رسمی معترض و مدعی باشند.

مقاله پیشنهادی: وصیت نامه شفاهی (لفظی) چیست؟

نحوه تنظیم وصیت نامه رسمی

نحوه تنظیم وصیت نامه رسمی مثل دیگر اسناد رسمی در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می گردد. در این صورت از تشریفات و مقررات اسناد رسمی تبعیت می کند. همچنین وصیت‎‌نامه رسمی از وصیت نامه عادی (خودنوشت) و سری معتبر تر و رسمی تر است. بنابراین اگر شخصی وصیت نامه خود را به صورت وصیت‌نامه رسمی انجام دهد هیچ گونه خدشه و خللی بر آن وارد نیست.

همچنین یکی از مزایای وصیت‌نامه رسمی این است که چنانچه شخصی توانایی خواندن و نوشتن را نداشته باشد می تواند از این وصیت نامه  استفاده نماید و وصیت خود را در دفاتر اسناد رسمی تنظیم نماید.

لازم الاجرا بودن وصیت نامه های رسمی

وصیت نامه رسمی یکی از بهترین وصیت نامه ها می باشد. زیرا ممکن نیست شخصی در آن دخل و تصرف و یا جعل نماید. همچنین با تنظیم و ثبت وصیت نامه در دفاتر اسناد رسمی باعث می شود اضطراب و ترس از مفقود شدن و از بین رفتن وصیت نامه به کلی ار بین برود و دیگر ممکن نیست متنی یا کلمه ای یا نوشته ای به آن اضافه یا کم نمود.

ضمناً در هنگام اجرای وصیت‌نامه رسمی، احتیاج به اثبات اصالت وصیت نامه  از سوی شخص موصی له (فردی که وصیت نامه به نفع او تنظیم شده) نیست و در اکثر مواقع حتی نیاز نیست به دادگاه رجوع نمود. همچنین عدم ارائه وصیت‌نامه رسمی به دادگاه باعث کاهش اعتبار آن نمی شود.

مقاله پیشنهادی: وکالت چیست و بررسی انواع آن

تفاوت وصیت‌نامه رسمی با وصیت نامه عادی (خودنوشت)

برخی از تفاوت های میان وصیت‌نامه رسمی و وصیت نامه عادی از قرار زیر می باشد:

1 . اعتراض به وصیت نامه

در خصوص اعتراض به وصیت نامه، اعتراض نسبت به وصیت نامه عادی (خودنوشت) و  وصیت نامه سری امکان پذیر می باشد. اما وصیت نامه رسمی چون در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می گردد غیر قابل اعتراض بوده و فقط نسبت به عدم صلاحیت سردفتر یا موصی (وصیت کننده در زمان تنظیم وصیت‌نامه رسمی محجور بوده و حجر ایشان نیز ثابت گردد) می توان اعتراض نمود.

2 . تنفیذ وصیت نامه عادی و وصیت‌نامه رسمی

در وصیت نامه عادی چنانچه مفاد آن طبق قانون تنظیم گردیده باشد اما برخی از ورثه به هر دلیل آن را قبول نکنند نیاز به تنفیذ از مراجع قضایی دارد. اما در وصیت‌نامه رسمی چنانچه مفاد آن طبق قانون تنظیم گردیده باشد نیاز به تنفیذ ندارد حتی اگر برخی از ورثه مخالف آن باشند.

3 . اعتبار وصیت نامه رسمی نسبت به اعتبار وصیت نامه عادی

در وصیت نامه عادی می توان نسبت به آن ادعای تردید نمود یعنی می توان گفت که وصیت نامه توسط موصی (وصیت کننده) تنظیم نگردیده و امضای ایشان نیست. اما در  این نوع وصیت نامه فقط می توان ادعای جعل نمود.

4 . مفقود شدن وصیت نامه

چنانچه وصیت نامه عادی مفقود گردد یا از بین برود و یا تلف شود ورثه هیچگونه اقدام قانونی نمی توانند انجام دهند و اراده موصی (وصیت کننده) از بین می رود. اما اگر وصیت نامه رسمی از بین برود یا مفقود گردد می توان رونوشت آن را از دفترخانه اسناد رسمی دریافت نمود.

وصیت نامه رسمی

ابطال وصیت نامه در چه صورتی انجام می شود؟

در صوتی که وارثان وصیت نامه را قبول نداشته باشند قادرند دادخواستی را تنظیم نمایند و به دادگاه ارائه دهند. بنابراین دادگاه در این رابطه بتواند رای را صادر کند و در این حوزه چنان چه وصیت نامه را دچار مشکلی می دانند بتوانند در این زمینه آن را مطرح نمایند.

در مورد شرایطی که می توان توسط آن وصیت نامه را ابطال کرد می توان به موارد زیر اشاره کرد که شامل: چنان چه ثابت شود که فرد وصی کننده در موقعی که وصیت نامه خود را نوشته تحت تاثیر فشار بوده و با رضایت کامل نبود می توان دادخواست ابطال وصیت نامه را به دادگاه ارائه داد.

چنان چه اموالی که جزو اموال مورد توجه در وصیت نامه است و اموال در نظر گرفته شده برای وصیت نامه جزء اموال توفیقی محسوب باشد به سادگی باطل کردن این وصیت امکان پذیر است. در اغلب موارد طلبکاران قادرند این اموال را توسط دادگاه تعقیب کرده و وصیت نامه را باطل کنند.

چنان چه وصیت نامه برای فرار از دین صورت گیرد می توان اگر این مورد را اثبات کرد دادخواست ابطال وصیت نامه را ارائه داد. فردی که وصیت نامه اش را مشخص می کند و خودکشی نماید این وصیت نامه او باطل اعلام می شود.

مقاله پیشنهادی: دعوی اجرت المثل ایام تصرف ملک

مدارکی لازم برای ابطال کردن وصیت نامه کدامند؟

ارائه اصل وصیت نامه به همراه کپی آن به دادگاه

افرادی که تقاضای ابطال وصیت نامه را دارند بایستی مدارک شناسایی خود را در دادگاه همراه داشته باشند.

وصیت نامه رسمی

شرایط ابطال وصیت نامه رسمی به چه صورت امکان پذیر است؟

از آنجایی که وصیت‌نامه های رسمی به صورت کاملا قانونی صورت می گیرد و از طریق افراد دارای شرایط و آگاه به موارد وارث و موصی انجام می شود در رابطه با باطل شدن وصیت نامه دلایل کمی وجود دارد. تنها در صورتی می توان باطل شدن وصیت نامه را انجام داد که بتوان اثبات کرد که این وصیت نامه جعلی است و وارث در دادگاه این درخواست را طرح کند. سپس قاضی مشخص می کند وصیت نامه جعلی است یا خیر.

از دیگر شروطی که می توان در زمان باطل شدن وصیت‌نامه انجام داد این است که به مقرراتی که به شکل قانونی وجود دارد استناد کرد که متوفی قادر نبوده در زمانی که تنظیم وصیت نامه را در دفاتر اسناد رسمی  در نظر گرفته آن را به صورت کامل رعایت کند و به ضرر دیگر وارثان تمام شود.

چنان چه بررسی شود که وصیت‌ نامه رسمی نوشته شده از نظر رعایت مواردی مانند در نظر گرفتن به درستی یک شوم اموال می توان ابطال آن و طی کردن مراحل درست آن را در دادگاه طرح کرد. در صورتی که میزان ثلث اموال ذکر شده در وصیت نامه مشکلی وجود داشته باشد می توان رسیدگی های لازم را صورت داد.

رسیدگی به ابطال وصیت‌نامه رسمی چطور امکان پذیر است؟

چنان چه وارث به شکل وصیت نامه و یا هر یک از مفاد آن اعتراض داشته باشد می تواند دادخواست ابطال وصیت نامه را دهد. برای این که ابطال بودن آن را مشخص کند بایستی توسط مراجع قانونی اقدامات لازم را انجام دهد. بنابراین می تواند دادخواستی را به دادگاه ارائه کند و در دفاتر قضایی پیگیر این موضوع شود. چنان چه به وقت رسیدگی نزدیک شود لازم است تمام مواردی که به هر صورتی می توان اثبات کرد که این وصیت نامه باطل است را اعلام کند. در این صورت دادگاه بتواند تمام اطلاعات از جمله قواعد حقوقی و یا اصول شکلی را در نظر بگیرند و بتواند باطل کند.

چنان چه هر گونه سوال در رابطه  با انواع وصیت نامه ها و نحوه تنظیم وصیت نامه رسمی دارید می توانید از طریق موسسه حقوقی نوین وکیل با وکلای و مشاورین ما تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *